Nauczanie umiejętności ruchowych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i podobnymi zaburzeniami ruchowymi Przewodnik dla rodziców i specjalistów
Warszawa 2012, wydanie 1, format 210 x 295, objętość 258 str., oprawa miękka
Chociaż większość rodzin małych dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym lub podobnymi zaburzeniami ćwiczy wspólnie z terapeutą kilka razy w tygodniu, to, aby pomóc dziecku w osiągnięciu jego maksymalnego potencjału ruchowego i większej niezależności, należy pracować codziennie.
Nauczanie umiejętności ruchowych… to książka, w której rodzice, terapeuci oraz pozostali opiekunowie mogą sprawdzić jak pomóc małym dzieciom z opóźnieniem w zakresie motoryki dużej w opanowaniu i doskonaleniu umiejętności motorycznych poza sesjami terapeutycznymi. Ten wyczerpujący poradnik, napisany przez doświadczoną terapeutkę, która również jest matką dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym, dokładnie opisuje objawy mózgowego porażenia dziecięcego oraz podobnych zaburzeń – napięcie i przykurcze mięśniowe, podwyższoną lub obniżoną elastyczność, nieprawidłowe odruchy, zaburzoną percepcję sensoryczną – które wpływają na możliwości opanowania przez dziecko siadu, czworakowania, stania czy chodzenia.
Nauczanie umiejętności ruchowych… zawiera propozycje dziesiątek łatwych do wykonania ćwiczeń wraz z ilustrującymi je zdjęciami, które rodzice pod kontrolą i z pomocą terapeuty mogą włączyć w codzienne czynności w domu. Ćwiczenia dotyczą::
Kontroli głowy
Reakcji obronnych
Prawidłowego układania
Samodzielnego siadu z podparciem lub bez podparcia na ramionach
Zmian pozycji
Codziennego rozciągania
Poprawy siły i koordynacji mięśniowej
Treningu równowagi
Nauki chodu
Ten łatwy w odbiorze, pełen anegdot i najczęściej zadawanych pytań, zawierający rozdział na temat interwencji medycznych i zaopatrzenia ortopedycznego oraz aneks z opisem sprzętu i wyposażenia poradnik, pomoże rodzicom oraz specjalistom skoordynować ich działania w celu osiągnięcia najlepszego z możliwych rezultatów dla dziecka
Spis treści
1. Opóźnienie rozwojowe i mózgowe porażenie dziecięce2. Rozwój motoryki dużej
3. Czynniki zaburzające rozwój motoryczny
4. Wspomaganie dziecka w opanowaniu umiejętności ruchowych
5. Ruchomość mięśni i stawów
6. Unoszenie głowy
7. Szczęśliwe dziecko leżące na plecach
8. Czas spędzony na brzuchu
9. Obrona przed upadkiem
10. Prawidłowy siad
11. Wstawanie i czworaki
12. Ćwiczenie kończyn dolnych i stanie z pomocą
13. Równowaga
14. Stanie bez pomocy i chodzenie
15. Chodzenie oraz dodatkowe umiejętności
16. Dodatkowe ćwiczenia wzmacniające siłę i trening połączony z zabawą
17. Dodatkowe interwencje medyczne u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Lisa Burnett, doktor fizjoterapii
Dodatek
Pediatryczny sprzęt rehabilitacyjny
Zaopatrzenie i sprzęt ogólnego zastosowania
Dostawcy sprzętu rehabilitacyjnego
Organizacje zajmujące się rekreacją
Literatura
Indeks
Książka
-
ISBN:
978-83-62801-04-6
-
Autor:
Sieglinde Martin