Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Sylwia Wrona,
Waga produktu: 0.350 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
EAN: 9788375876475
Wysyłka od: 9.00 PLN
Wydawca: Impuls


Osoba głęboko upośledzona umysłowo w systemie edukacji Analiza porównawcza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

Kraków 2011, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 192 str., oprawa miękka

Prezentowane materiały mają charakter teoretyczno-badawczy z właściwymi procedurami metodologicznymi oraz interdyscyplinarną podbudową teoretyczną […]. W przedstawionym tu spektrum walorów pracy należy podkreślić praktyczną przydatność zawartych w niej treści.

Książka może być adresowana do różnych instytucji, osób i służb, a mianowicie specjalistów ds. rehabilitacji, nauczycieli, wychowawców, opiekunów, personelu pracującego w domach pomocy społecznej, zakładach aktywności zawodowej i zakładach pracy chronionej, różnych ogniw administracji rządowej, organizacji pozarządowych, ruchów samopomocowych, rodziców. Monografia może stanowić cenną pomoc naukową dla studentów, zwłaszcza kierunków pedagogicznych, socjologicznych i psychologicznych. Z recenzji dr hab. Teresy Żółkowskiej, prof. US

Przedstawione w tym opracowaniu badania są próbą nakreślenia charakterystyki zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży głęboko upośledzonej umysłowo, prowadzonych w ośrodkach pozarządowych oraz na terenie domów pomocy społecznej. Jestem przekonana, że niniejsza książka pozwoli na ukazanie zarówno słabych, jak i mocnych stron zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, ale przede wszystkim rozwiązań, które mogą się stać inspiracją dla innych osób pracujących z omawianą grupą wychowanków, tak aby najlepiej i najowocniej wpływały one na rozwój psychofizyczny dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.

Autorka ufa, że informacje zebrane w niniejszej książce pozwolą na przynajmniej częściowe uzupełnienie luki teoretycznej dotyczącej funkcjonowania osób głęboko upośledzonych umysłowo, a także ich edukacji. Ponadto mogą stać się inspiracją do zainicjowania i wdrożenia zmian organizacyjnych.


Spis treści

Wstęp  

Rozdział I
Osoba z głębokim upośledzeniem umysłowym – symptomatologia i etiologia

Charakterystyka osób głęboko upośledzonych umysłowo
Etiologia i sposoby diagnozowania upośledzenia umysłowego w stopniu głębokim

Rozdział II
Rewalidacja i edukacja uczniów głęboko upośledzonych umysłowo

Kształcenie ucznia z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w świetle przepisów prawnych
Rewalidacja – pojęcie i zasady pracy rewalidacyjnej
Strategie postępowania rewalidacyjno-wychowawczego
Metody pracy z uczniem głęboko upośledzonym umysłowo

Rozdział III
Metodologiczne podstawy badań

Rozdział IV
Struktura organizacyjno-prawna zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w badanych placówkach a rozwój psychomotoryczny osób głęboko upośledzonych umysłowo

Organizacja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i jej wpływ na osiąganie różnych rodzajów umiejętności przez osoby głęboko upośledzone
Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych a wyniki dotyczące różnych dziedzin funkcjonowania osób z głębokim upośledzeniem umysłowym
Współpraca ze środowiskiem rodzinnym lub personelem opiekuńczym placówek pobytu stałego

Rozdział V
Specyficzne warunki rozwoju psychofizycznego i somatycznego uczniów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wpływające
na efektywność prowadzonej edukacji

Występowanie sprzężonych zaburzeń rozwojowych i zachowań trudnych a rozwój społeczny i psychomotoryczny uczniów
Objawy i przebieg chorób somatycznych a rozwój funkcjonalny badanych osób
Udział badanych uczniów we wcześniejszych formach usprawniania rewalidacyjnego a ich umiejętności funkcjonalne

Rozdział VI
Analiza indywidualnych przypadków

Agata M. (ur. w 1999 r.) – mieszkanka domu pomocy społecznej
Tomasz Ch. (ur. w 1996 r.) – uczeń ośrodka pozarządowego
Beata D. (ur. w 1986 r.) – mieszkanka domu pomocy społecznej
Sabina T. (ur. w 1982 r.) – mieszkanka domu pomocy społecznej
Krzysztof G. (ur. w 1990 r.) – uczeń ośrodka pozarządowego

Rozdział VII
Wnioski i uogólnienia wynikające z badań. Zarys modelu zajęć rewalidacyjno-wychowawczych

Zakończenie

Bibliografia

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7587-647-5

  • Autor: 

    Sylwia Wrona

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss