Osoba głęboko upośledzona umysłowo w systemie edukacji Analiza porównawcza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Kraków 2011, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 192 str., oprawa miękka
Prezentowane materiały mają charakter teoretyczno-badawczy z właściwymi procedurami metodologicznymi oraz interdyscyplinarną podbudową teoretyczną […]. W przedstawionym tu spektrum walorów pracy należy podkreślić praktyczną przydatność zawartych w niej treści.
Książka może być adresowana do różnych instytucji, osób i służb, a mianowicie specjalistów ds. rehabilitacji, nauczycieli, wychowawców, opiekunów, personelu pracującego w domach pomocy społecznej, zakładach aktywności zawodowej i zakładach pracy chronionej, różnych ogniw administracji rządowej, organizacji pozarządowych, ruchów samopomocowych, rodziców. Monografia może stanowić cenną pomoc naukową dla studentów, zwłaszcza kierunków pedagogicznych, socjologicznych i psychologicznych. Z recenzji dr hab. Teresy Żółkowskiej, prof. US
Przedstawione w tym opracowaniu badania są próbą nakreślenia charakterystyki zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży głęboko upośledzonej umysłowo, prowadzonych w ośrodkach pozarządowych oraz na terenie domów pomocy społecznej. Jestem przekonana, że niniejsza książka pozwoli na ukazanie zarówno słabych, jak i mocnych stron zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, ale przede wszystkim rozwiązań, które mogą się stać inspiracją dla innych osób pracujących z omawianą grupą wychowanków, tak aby najlepiej i najowocniej wpływały one na rozwój psychofizyczny dziecka z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
Autorka ufa, że informacje zebrane w niniejszej książce pozwolą na przynajmniej częściowe uzupełnienie luki teoretycznej dotyczącej funkcjonowania osób głęboko upośledzonych umysłowo, a także ich edukacji. Ponadto mogą stać się inspiracją do zainicjowania i wdrożenia zmian organizacyjnych.
Spis treści
WstępRozdział I
Osoba z głębokim upośledzeniem umysłowym – symptomatologia i etiologia
Charakterystyka osób głęboko upośledzonych umysłowo
Etiologia i sposoby diagnozowania upośledzenia umysłowego w stopniu głębokim
Rozdział II
Rewalidacja i edukacja uczniów głęboko upośledzonych umysłowo
Kształcenie ucznia z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w świetle przepisów prawnych
Rewalidacja – pojęcie i zasady pracy rewalidacyjnej
Strategie postępowania rewalidacyjno-wychowawczego
Metody pracy z uczniem głęboko upośledzonym umysłowo
Rozdział III
Metodologiczne podstawy badań
Rozdział IV
Struktura organizacyjno-prawna zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w badanych placówkach a rozwój psychomotoryczny osób głęboko upośledzonych umysłowo
Organizacja zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i jej wpływ na osiąganie różnych rodzajów umiejętności przez osoby głęboko upośledzone
Metodyka zajęć rewalidacyjno-wychowawczych a wyniki dotyczące różnych dziedzin funkcjonowania osób z głębokim upośledzeniem umysłowym
Współpraca ze środowiskiem rodzinnym lub personelem opiekuńczym placówek pobytu stałego
Rozdział V
Specyficzne warunki rozwoju psychofizycznego i somatycznego uczniów zajęć rewalidacyjno-wychowawczych wpływające
na efektywność prowadzonej edukacji
Występowanie sprzężonych zaburzeń rozwojowych i zachowań trudnych a rozwój społeczny i psychomotoryczny uczniów
Objawy i przebieg chorób somatycznych a rozwój funkcjonalny badanych osób
Udział badanych uczniów we wcześniejszych formach usprawniania rewalidacyjnego a ich umiejętności funkcjonalne
Rozdział VI
Analiza indywidualnych przypadków
Agata M. (ur. w 1999 r.) – mieszkanka domu pomocy społecznej
Tomasz Ch. (ur. w 1996 r.) – uczeń ośrodka pozarządowego
Beata D. (ur. w 1986 r.) – mieszkanka domu pomocy społecznej
Sabina T. (ur. w 1982 r.) – mieszkanka domu pomocy społecznej
Krzysztof G. (ur. w 1990 r.) – uczeń ośrodka pozarządowego
Rozdział VII
Wnioski i uogólnienia wynikające z badań. Zarys modelu zajęć rewalidacyjno-wychowawczych
Zakończenie
Bibliografia
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-647-5
-
Autor:
Sylwia Wrona