Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli
Warszawa 2004, wydanie 1, format 165 x 235 mm, objętość 80 str., oprawa miękka
W prezentowanym przewodniku autorka omawia znaczenie postawy "dobrego dorosłego" w procesie wychowania i nauczania dzieci z rodzin dysfunkcyjnych. Definiuje strukturę i mechanizmy funkcjonowania rodziny dysfunkcyjnej. Charakteryzuje zachowania dzieci wzrastających w takich rodzinach (strategie przetrwania – "role", konsekwencje zdrowotne, psychologiczne i społeczne) oraz objawy na poziomie zachowania (różnicowanie objawów w zależności od etapu rozwojowego). Przedstawia sposoby postępowania wobec ucznia z rodziny dysfunkcyjnej (strategie: informująca, wspierająca, odsyłająca), radzi, do kogo zwrócić się o pomoc, w jaki sposób rozmawiać z rodzicami. Opisuje relacje nauczyciel – dziecko (potrzeby dziecka a jego deficyty i bariery; granice wpływu i odpowiedzialności nauczyciela).
Książkę uzupełnia spis instytucji, do których można się zgłosić po specjalistyczną pomoc.
Spis treści
WstępI. Struktura i mechanizmy działania rodziny dysfunkcyjnej
II. Sytuacja dzieci w rodzinie dysfunkcyjnej
III. Dziecko w szkole
IV. Strategie działania nauczyciela
V. Relacja nauczyciel-uczeń
VI. „Dobry dorosły" charakterystyka postawy
Zakończenie
Instytucje pomocnicze
Bibliografia
Książka
-
ISBN:
83-02-08929-X
-
Autor:
Anna Seweryńska