Kraków 2010, wyd. 1, format 165 x 235, objętość 176 str., oprawa miękka
Współcześnie coraz więcej uwagi, przynajmniej w sensie medialnym, poświęca się problematyce niepełnosprawności. W kampaniach społecznych osoby z niepełnosprawnością przedstawiane są jako zdolne do pracy i samodzielnego życia, tak jest w istocie. Zastanowić się jednak należy dlaczego w ogóle potrzebne są kampanie społeczne promujące osoby niepełnosprawne. W książce poprzez analizę sytuacji edukacyjnej osób z niepełnosprawnością podjęto próbę pośredniej odpowiedzi na to pytanie. Wskazano „grzechy główne” edukacji skierowanej ku osobom niepełnosprawnych. dotyczące m.in.: braków w przygotowaniu kadry współpracującej z dzieckiem niepełnosprawnym, niedostosowania placówek edukacyjnych do potrzeb i możliwości uczniów (począwszy od dostępności fizycznej miejsca, po zagadnienia merytoryczne kształcenia), postaw społecznych wobec niepełnosprawności, marginalizowania problematyki wczesnego wsparcia dziecka w rozwoju, wsparcia rodziny i nauczycieli, czy też wciąż zbyt późnej diagnozy niepełnosprawności. Analiza efektów kształcenia uczniów z niepełnosprawnością doprowadziła autorkę do stwierdzenia, że w Polsce wciąż nie ma strategii kształcenia osób o rozwoju zaburzonym tak na poziomie regionalnym, jak i w skali kraju, co skłaniać może do wniosku, iż kształcenie osób z niepełnosprawnością nie jest priorytetem dla władz resortowych. Problemem, który wybrzmiał w treści książki wyraźnie jest zagadnienie kształcenia pedagogów specjalnych. Autorka stawia tezę, iż w obliczu istniejących przepisów prawa i braku woli ich zmiany, za czas jakiś nie będzie chętnych do studiowania na kierunku pedagogika specjalna, co grozi poważnymi konsekwencjami obniżenia się jakości kształcenia dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością i negatywnie odbić się może na ich przygotowaniu do realizacji zadań społecznych i zawodowych w dorosłości.
Spis treści
WstępEdukacja dzieci i młodzieży w kontekście teorii ludzkiego kapitału
Istota niepełnosprawności – implikacje dla edukacji
Grzechy główne edukacji w kształceniu osób z niepełnosprawnością
PROBLEM 1. Brak przygotowania nauczycieli do współpracy z uczniem niepełnosprawnym
PROBLEM 2. Niedostosowanie szkół/placówek w kwestii zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych w realizacji obowiązku szkolnego i obowiązku nauki przez ucznia z niepełnosprawnością
PROBLEM 3. Brak rzeczywistych i konstruktywnych postaw zrozumienia i akceptacji dla wspólnego kształcenia uczniów z niepełnosprawnością i pełnosprawnych
PROBLEM 4. Brak zaspokojenia potrzeb w zakresie wczesnego wspomagania osób z niepełnosprawnością
Wyniki realizacji projektu WWKSC
PROBLEM 5. Spóźniona diagnoza niepełnosprawności na przykładzie uczniów z upośledzeniem umysłowym. Diagnoza dla rozwoju czy podstawa selekcji?
Kształcenie na etapie szkoły podstawowej i gimnazjum a specjalne potrzeby edukacyjne
Poziom kompetencji szkolnych uczniów z zaburzeniami słuchu, wzroku, z niepełnosprawnością umysłową z terenu Łodzi i województwa łódzkiego na tle kraju. Szkoła podstawowa
Zróżnicowania i dysonanse – regionalna specyfika – ogólnopolska tendencja
Poziom kompetencji szkolnych uczniów z zaburzeniami słuchu, wzroku, z niepełnosprawnością umysłową z terenu Łodzi i województwa łódzkiego na tle kraju. Gimnazjum
Ranking – i co z niego wynika?
Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością na terenie Łodzi i województwa łódzkiego
Kształcenie zawodowe na poziomie średnim a specjalne potrzeby edukacyjne
Preferencje edukacyjne młodych osób niepełnosprawnych na poziomie szkół średnich
Kształcenie zawodowe na poziomie średnim
Sytuacja uczniów z Łodzi i województwa łódzkiego
Problem kwalifikacji pedagogów i pedagogów specjalnych a kształcenie osób niepełnosprawnych
Bez zakończenia
Bibliografia
Netografia
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-362-7
-
Autor:
Iwona Chrzanowska