Zabawa w rozwoju poznawczym i emocjonalno-społecznym dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach
Kraków 2006, wyd. 1, format 145 x 205, objętość 212 str., oprawa miękka
Książka stanowi swoiste studium zabawy. Studium to pozwoliło spojrzeć Autorce na dwie zasadnicze drogi rozwoju spontanicznej dziecięcej zabawy i samego bawienia się. Jedna z nich to droga naturalnego rozwoju zabawy, o szerokim spektrum poznania i realizowania się, dająca dziecku nieograniczone wręcz możliwości przeżyć wynikających z działania. Druga z nich, to ta, która często bywa kręta i wyboista, najeżona trudnościami ograniczeniami różnej natury, wynikającymi często
z choroby, wad i deficytów rozwoju dziecka, a mimo to prowadzi do celu.
Publikacja adresowana jest do rodziców oraz nauczycieli i opiekunów (opiekunek) pracujących
z małymi dziećmi. Adresatami są także pedagodzy specjalni oraz studenci pedagogiki specjalnej (ze specjalnościami: logopedia, oligenofrenopedagogika, surdopedagogika, pedagogika terapeutyczna), przedszkolnej i wczesnoszkolnej, przygotowujących się do zawodu nauczyciela.
Spis treści
WprowadzenieApel Twojego Dziecka
Pedagogiczny alfabet
Prawidłowo funkcjonujące zmysły i kondycja fizyczna podstawą rozwoju aktywności zabawowej
i komunikacyjnej dziecka
Załącznik 1. Kształtowanie mowy dziecka
Załącznik 2. Rozwój języka dziecka
Załącznik 3. Schemat poznawania świata i uczenia się mowy i języka
Załącznik 4. Arkusz obserwacyjny „Dziecko w zabawie”
Załącznik 5. System symboli Blissa
Załącznik 6. Współczesny polski alfabet palcowy
Załącznik 7. Zabawy z zastosowaniem ćwiczeń oddechowych
Załącznik 8. Zestaw ćwiczeń oddechowych
Załącznik 9. Zabawy aktywizujące układ oddechowy oraz mięśnie warg i policzków
Załącznik 10. Karta badania motoryki artykulacyjnej
Sygnały dźwiękonaśladowcze w rozwoju umiejętności komunikacyjnych u dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach rozwoju
Funkcje sygnałów dźwiękonaśladowczych w procesie porozumiewania się
Poznawczy i symboliczno-komunikacyjny aspekt rozwoju zabaw dziecięcych
Dialog matki z dzieckiem źródłem doznań inspirujących rozwój zabawy symbolicznej
Rozwój funkcji semiotycznej w zabawie dziecka
Obiekt przejściowy i jego funkcja w zabawie
Zabawa symboliczna formą dialogu dziecka z otoczeniem
Możliwości wykorzystania spostrzeżeń związanych z istotą zabaw symbolicznych w terapii i rehabilitacji
Dialogowo-podmiotowy i społeczny aspekt rozwoju zabaw dzieci z deficytami w rozwoju
Zabawa i jej wpływ na psychoruchowy rozwój dziecka
Zabawki i zabawy dla dzieci rozwijające zainteresowania i potrzeby poznawania świata i działania
Mały konstruktor
Podróż po literowym świecie
Wkładanki geometryczne
Graficzne żarciki i rymowanki
Zabawy dla dzieci nieśmiałych lub mało aktywnych
Zabawa w teatr z łyżki – zabawa dla dzieci, które chcą kreować swój bajkowy świat
Bibliografia
O Autorce
Książka
-
ISBN:
978-83-7308-622-7
-
Autor:
Elżbieta Maria Minczakiewicz