Kraków 2005, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 144 str., oprawa miękka
Książka skierowana jest do nauczycieli, terapeutów, rodziców, katechetów i tych osób, które
w jakikolwiek sposób kształtują życie osób niepełnosprawnych. Powstała ona z buntu przeciwko konserwatywnej postawie osób odpowiedzialnych za leczenie i edukację, a także marnowaniu potencjału wielu dzieci i spychaniu ich na margines życia społecznego tylko dlatego, że nie potrafią się komunikować. Z punktu widzenia źle pojętej przydatności społecznej są upośledzone.
Praca ta jest również propozycją pomocy w tworzeniu programów terapeutycznych - zawiera wiele cennych pomysłów dla rodziców, którzy chcą zobaczyć inną przyszłość swojego niepełnosprawnego dziecka niż ta, jaka im się jawi spoza krat domu opieki społecznej. Dzięki zamieszczonym tutaj praktycznym informacjom będą mogli kontynuować i monitorować samodzielnie terapię dziecka w domu, a także nauczyć porozumiewania się z dzieckiem, które nie mówi,
i zrozumieją, że komunikacja to fundament jego człowieczeństwa.
Spis treści
WstępRozwijanie sfer funkcjonowania dziecka
Diagnoza
Dobre rady dla terapeuty
Konstruowanie programu
Organizacja czasu i przestrzeni
Instruowanie
Wskazywanie
Motywowanie i utrwalanie pozytywnych zachowań
Komunikacja
Etapy nauki komunikacji
Metoda Domana na zajęciach lekcyjnych
Dotyk w nauce komunikacji
Dobre rady dla terapeuty
Mowa czynna
Etapy rozwijania mowy czynnej
Dobre rady dla terapeuty
Ćwiczenia stymulacyjne
Dotyk
Węch
Smak
Wzrok
Słuch
Dobre rady dla terapeuty
Propozycje ćwiczeń
Czas na edukację
Dobre rady dla terapeuty
Portrety
Bartek
Kuba
Michał
Epilog
Wypowiedzi moich uczniów
Bibliografia
Aneks
Książka
-
ISBN:
83-7308-579-3
-
Autor:
Maria Walczowska-Dutka