Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Marta Bogdanowicz,Bożena Kisiel,Maria Przasnyska,
Waga produktu: 0.220 kg
Wysyłka od: 5.99 PLN
Wydawca: WSiP

Warszawa 2005, wydanie 7, format 165 x 240 mm, objętość 136 str., oprawa miękka

Publikacja stanowi pomoc metodyczną dla nauczycieli, psychologów i wychowawców, jest także przewodnikiem dla rodziców.

Autorki prezentują znaną w świecie metodę Ruchu Rozwijającego - programu nastawionego na rozwijanie, poprzez odpowiednie ćwiczenia i zabawy ruchowe, takich cech, jak: poczucie własnej wartości i pewności siebie, poczucie bezpieczeństwa, odpowiedzialność, wrażliwość, umiejętność nawiązywania kontaktów z drugą osobą. Proponowane ćwiczenia kształtują świadomość własnego ciała, pobudzają ekspresję, inwencję, relaksują. Wszystkie wymagają współdziałania z partnerem lub grupą, wyzwalając i utrwalając pozytywne emocje. Szczególną rolę metoda ta odgrywa w pracy z dziećmi nadpobudliwymi, agresywnymi, lękliwymi, z powodzeniem jest też stosowana w przypadkach głębszych zaburzeń rozwojowych.

 

Spis treści

Słowo wstępne
CZĘŚĆ I. METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI
SHERBORNE
I. Ruch jako czynik rozwoju i środek terapii
1. Znaczenie ruchu w życiu człowieka
2. Kategorie ruchu w metodzie Ruchu Rozwijającego
3. Obserwacja i analiza ruchu
4. Rola ruchu i kontaktu fizycznego we wspomaganiu rozwoju
i terapii dziecka
II. Geneza metody Ruchu Rozwijającego
1. Rudolf Laban i jego szkoła
2. Gimnastyka twórcza (ekspresyjna) Rudolfa Labana
3. Weronika Sherborne – życie i działalność
4. Założenia metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
5. Stosowanie metody Weroniki-Sherborne w Polsce
III. Organizacja zajęć stymulująco-terapeutycznych
według metody Weroniki Sherborne
1. Program zajęć i ich planowanie
2. Organizacja ćwiczeń i grup zajęciowych
3. Przygotowanie terapeutów do prowadzenia zajęć
4. Korzyści wynikające ze stosowania metody Weroniki Sherborne
IV. Ćwiczenia stosowane w metodzie Weroniki Sherborne
1. Wprowadzenie
2. Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała
3. Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie
bezpieczeństwa w otoczeniu
4. Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy
z partnerem i grupą
5. Ćwiczenia twórcze
V. Zakres zastosowań metody Weroniki Sherborne
1. Wprowadzenie
2. Zastosowanie metody Weroniki Sherborne w pracy z dziećmi
upośledzonymi umysłowo
3. Metoda Weroniki Sherborne w terapii dzieci jąkających się
4. Metoda Weroniki Sherborne w pracy z dziećmi z nadpobudliwością ruchową
5. Zastosowanie metody Weroniki Sherborne w psychoterapii grupowejdzieci z zaburzeniami emocjonalnymi
6. Udział młodzieży w pracy z dziećmi z wykorzystaniem metody Weroniki Sherborne
CZĘŚĆ II. EFEKTYWNOŚĆ METODY RUCHU ROZWIJAJĄCEGO
WERONIKI SHERBORNE
I. Badania nad efektywnością metody Weroniki Sherborne prowadzone w Wielkiej Brytanii
1. Wprowadzenie
2. Wpływ metody Weroniki Sherborne na rozwój poznawczy uczniów w młodszym wieku szkolnym (badania P. Sharpe, 1979)
3. Wartość metody Weroniki Sherborne w opinii studentów i nauczycieli (badania M. Kirby, 1984)
4. Wpływ metody Weroniki Sherborne na niektóre aspekty funkcjonowania w klasie szkolnej dzieci głębiej upośledzonych
umysłowo (badania C. Hill, 1986)
II. Badania nad efektywnością metody Weroniki Sherborne prowadzone w Polsce
1. Efektywność metody Weroniki Sherborne we wspomaganiu rozwoju małych dzieci z domu dziecka (badania E. Lubianiec, 1991)
2. Wykorzystanie metody Weroniki Sherborne w terapii dzieci z zespołem Downa (badania M. Lisieckiej, 1991)
ANEKSY
I. Wykaz filmów wideo na temat metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
II. Wykaz sposobów oceny skuteczności metody Weroniki Sherborne . . 125
1. Weronika Sherborne: Ocena Ruchu
2. Cyndi Hill: Arkusz Obserwacji Zachowania
3. Marta Bogdanowicz, Ewa Lubianiec: Skale Obserwacji Zachowania (SOZ)
Skale Obserwacji Zachowania
Arkusz Zapisu Obserwacji
Profil Zachowania
Bibliografia

Książka

  • ISBN: 

    978-83-02-08814-8

  • Autor: 

    Marta Bogdanowicz,Bożena Kisiel,Maria Przasnyska