Publikacja poświęcona jest problematyce funkcjonowania dzieci z ADHD oraz ich rodzin. Przedstawiono w niej interdyscyplinarne spojrzenie na istotę zaburzenia w odniesieniu do najnowszych koncepcji biologicznych, psychologicznych i pedagogicznych. Poruszono najważniejsze zagadnienia dotyczące etiologii, symptomatologii, a także wsparcia i terapii dziecka z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Rozważania na temat rodziny podjęto w ujęciu systemowym, zakładającym wzajemność wpływów wszystkich członków stanowiących system rodzinny. Na podstawie przeprowadzonych badań nakreślono warunki wychowawcze typowe dla rodzin z dziećmi nadpobudliwymi psychoruchowo. Wyodrębniono charakterystyczne cechy funkcjonowania społecznego, edukacyjnego oraz emocjonalnego dzieci z ADHD, a także podjęto próbę zdiagnozowania sytuacji psychospołecznej ich rodzeństwa. Zebrany materiał umożliwił także przybliżenie czynników wpływających na relacje między rodzeństwem. Dzięki przyjęciu takiej perspektywy badawczej podkreślono znaczenie problemów każdego członka rodziny, w której wychowywane jest dziecko z dysfunkcją.
Praca jest interesującym, opartym o badania autorskie źródłem do wykorzystania zarówno przez teoretyków i praktyków podejmujących działania mające na celu wspieranie procesu terapeutycznego dzieci z ADHD i innymi zaburzeniami w rozwoju
Spis treści
Rozdział 1Wybrane zagadnienia dotyczące ADHD
1.1. Syndrom ADHD w kontekście problemu definiowania zaburzeń
psychicznych
1.2. Przedstawienie wybranych definicji i istoty psychologicznej zaburzenia
1.3. Przegląd koncepcji etiologii ADHD
1.4. Wpływ czynników środowiskowych na nasilenie objawów ADHD
1.5. Przyczyny ADHD w świetle najnowszych badań biomedycznych
1.6. Symptomy zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi
1.6.1. Objawy osiowe występujące w ADHD
1.6.2. Funkcjonowanie dziecka z ADHD
1.6.3. Wtórne problemy osób z ADHD
1.6.4. Syndrom ADHD a specyficzne trudności w uczeniu się
1.6.5. Obraz ADHD w zależności od wieku
1.7. Różnicowanie i proces diagnozy
1.8. Formy terapii stosowane wobec dzieci z zespołem nadpobudliwości
psychoruchowej z deficytem uwagi
1.8.1. Terapie medyczne
1.8.2. Pedagogiczne formy pomocy dziecku z ADHD
1.8.3. Psychoterapia dzieci z ADHD
Rozdział 2
Dziecko z ADHD w systemie rodzinnym
2.1. Rodzina jako grupa, instytucja społeczna i proces
2.2. Dziecko z dysfunkcją w systemie rodzinnym
2.3. Sytuacja rodzeństwa w rodzinie z dzieckiem z dysfunkcją
Rozdział 3
Metodologia badań własnych
3.1. Cel badań, problemy i hipotezy badawcze
3.2. Metody, techniki, narzędzia badawcze oraz zastosowane statystyki
3.3. Dobór próby i teren badań
3.4. Organizacja badań
3.5. Opis struktury badanych rodzin
Rozdział 4
Wyniki badań własnych
4.1. Przebieg rozwoju i funkcjonowanie społeczno-emocjonalne
dzieci z ADHD
4.1.1. Opis wybranych przypadków
4.1.2. Rozwój wczesnodziecięcy dzieci z ADHD
4.1.3. Osiągnięcia edukacyjne dzieci z ADHD w okresie
nauczania początkowego
4.1.4. Zachowanie dzieci z ADHD w szkole
4.2. Postawy rodzicielskie i umiejętności wychowawcze rodziców
dzieci z ADHD
4.3. Cechy charakterystyczne funkcjonowania psychospołecznego rodzeństwa
dzieci z ADHD
4.3.1. Poczucie sensu życia rodzeństwa dzieci z ADHD
4.3.2. Poziom poczucia bezpieczeństwa rodzeństwa dzieci z ADHD
4.3.3. Percepcja własnej przyszłości rodzeństwa dzieci z ADHD
4.3.4. System wartości rodzeństwa dzieci z ADHD
4.4. Relacje interpersonalne w rodzinie
4.4.1. Atmosfera życia rodzinnego
4.4.2. Relacje małżeńskie
4.4.3. Relacje między rodzeństwem dzieci z ADHD a rodzicami
4.4.4. Relacje między dziećmi z ADHD a ich rodzeństwem
Książka
-
ISBN:
978-83-7850-991-2
-
Autor:
Pawlak Piotr
-
Rok wydania:
2016
-
Format:
160x240
-
Liczba stron:
278
-
Oprawa:
Miękka