Kraków 2012, wydanie 2, format 160 x 240, objętość 264 str., oprawa miękka
Tom 2. Edukacja małego dziecka. Wychowanie i kształcenie w praktyce jest kontynuacją refleksji teoretycznych i badawczych nad problematyką przysposabiania dziecka do rozwoju w toku jego edukacji i wychowania w różnych obszarach działań pedagogicznych. Prezentowane teksty kierują uwagę Czytelnika na praktyczne wykorzystanie teorii w praktyce nauczycielskiej. Jest to umiejętność ważna w pracy pedagogicznej, ponieważ pozwala na potwierdzenie przydatności teorii, jej żywotności oraz twórczego podejścia nauczyciela.
Praca składa się z trzech części. Część pierwsza jest zatytułowana Potrzeby a możliwości małego dziecka, na którą składa się 10 tekstów. W opracowaniu Bożeny Muchackiej, omówiono zagadnienie indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka w procesie wychowawczym i edukacyjnym w odniesieniu do opinii współczesnych ekspertów edukacji, którzy podejmują temat wychowania uczestniczącego, sytuują na pierwszym planie zagadnienie dobra wspólnego oraz rozwijanie umiejętności współpracy i współdziałania. Z kolei Gabriela Kapica, Zuzanna Zbróg, Ewa Jędrzejowska i Gabriela Kryk omówiły zagadnienie rozwoju, kształtowania i kształcenia umiejętności czytania i pisania dzieci. Zagadnienie percepcji, recepcji, rozwoju umiejętności matematycznych dzieci w kontekście komunikacji przedstawiły Beata Bugajska-Jaszczołt i Monika Czajkowska. Na zagadnienie rozwoju dojrzałości zdrowotnej dziecka do samodzielnej pracy w szkole zwróciły uwagę i zanalizowały Gabriela Piechaczek-Ogierman i Teresa Parczewska.
W części drugiej tomu pt. Kreatywność – wspieranie rozwoju – praktyka edukacyjna podniesiono problem stymulacji twórczości dziecka poprzez rozwój jego doświadczenia poznawczego i praktycznego. Zagadnienia z zakresu twórczości plastycznej dziecka omówiły Urszula Szuścik, Monika Wiśniewski-Kin, Małgorzata Stokłosa i Jolanta Gisman-Stoch. Rozwój potrzeb estetyczno-muzycznych przedstawiła w tekście Lidia Kataryńczuk-Mania. Inne rodzaje potrzeb i przeżyć, które wiążą się z pełnym, czyli wszechstronnym rozwojem dziecka opisały Aniela Różańska – obcowanie z przyrodą i Małgorzata Drost-Rudnicka – edukację techniczną.
Część trzecia tomu pt. Wychowanie i kształcenie dziecka niepełnosprawnego prezentuje rozważania, które dotyczą potrzeb edukacyjnych dziecka niepełnosprawnego i wynikających z tego ściśle określonych metod pracy z nim. Edukację dziecka niepełnosprawnego w przedszkolu omówiły Alicja Hruzd i Anna Borzęcka, a edukację na etapie wczesnoszkolnym Danuta Al-Khamisy, Zenon Gajdzica i Izabela Bieńkowska.
Potrzeby dziecka nie zmieniają się, natomiast zmieniają się możliwości i środki oddziaływania nauczyciela na dziecko w wyniku rozwoju nowych technologii, wiedzy oraz ich praktycznego zastosowania.
Redaktorzy Tomu składają podziękowania Panu Prof. zw. dr hab. Bogusławowi Śliwerskiemu za wnikliwą i życzliwą recenzję.
Spis treści
WprowadzeniePOTRZEBY A MOŻLIWOŚCI MAŁEGO DZIECKA
BOŻENAMUCHACKA
Możliwości współczesnej edukacji dziecka w kontekście jego potrzeb
GABRIELA KAPICA
Początkowa nauka czytania w opinii nauczycielek
ZUZANNA ZBRÓG
Świadomość fonologiczna dzieci w wieku przedszkolnym a metody wczesnej nauki czytania
EWA JĘDRZEJOWSKA
Zaburzenia percepcji wzrokowej dzieci sześcioletnich przeszkodą w nabywaniu umiejętności czytania i pisania
GABRIELA KRYK
Notowanie – ważna, lecz zaniedbana w edukacji wczesnoszkolnej umiejętność
BEATA BUGAJSKA-JASZCZOŁT, MONIKA CZAJKOWSKA
Język matematyki jako środek komunikacji w edukacji wczesnoszkolnej
TERESA PARCZEWSKA
Samoocena dzieci sześcioletnich z problemami zdrowotnymi
GABRIELA PIECHACZEK-OGIERMAN
Zdrowotne aspekty w ocenie gotowości do nauki szkolnej dzieci siedmioletnich
KREATYWNOŚĆ – WSPIERANIE ROZWOJU – PRAKTYKA EDUKACYJNA
URSZULA SZUŚCIK
Twórczość plastyczna dzieci formą zabawy
MAGDALENA GROCHOWALSKA
O społecznym środowisku uczenia się języka, czyli dlaczego dzieci potrzebują zabawy
MONIKAWIŚNIEWSKA-KIN
Głowy pełne metafor, czyli co pokazały badania metafor dziecięcych
MAŁGORZATA STOKŁOSA
Technika labiryntu – narzędzie kształtowania kompetencji społecznych uczniów klas początkowych oraz twórczej pracy z grupą
JOLANTA GISMAN-STOCH
Od śladu do znaku – o wędrowaniu i wybieraniu
LIDIA KATARYŃCZUK-MANIA
Wspieranie rozwoju muzycznego dzieci
ANIELA RÓŻAŃSKA
Edukacja środowiskowa jako dialog z przyrodą
MAŁGORZATA DROST-RUDNICKA
Edukacja techniczna – zaniedbany obszar kształcenia wczesnoszkolnego
WYCHOWANIE I KSZTAŁCENIE DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO
DANUTA AL-KHAMISY
Dziecko niepełnosprawne w dialogowej strategii edukacyjnej
ALICJA HRUZD
Dziecko niepełnosprawne w przedszkolu – możliwości i ograniczenia wychowania
metodą Marii Montessori
ANNA BORZĘCKA
Funkcjonowanie dziecka z zespołem Downa w grupie przedszkolnej
ZENON GAJDZICA
Formy wspierania rozwoju dziecka niepełnosprawnego w niższych klasach szkoły ogólnodostępnej
IZABELA BIEŃKOWSKA
Zaburzenia integracji sensorycznej a osiągnięcia i zachowanie uczniów klas początkowych
Informacja o autorach
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-466-2
-
Redaktor:
Ewa Ogrodzka, Urszula Szuścik, Anna Gajdzica