Odkryjmy Montessori raz jeszcze Program wychowania przedszkolnego opracowany na podstawie założeń pedagogiki Marii Montessori w Przedszkolu Miejskim nr 106 w Łodzi
Kraków 2009, wydanie 2, format 165 x 235, objętość 138 str., oprawa miękka
Niniejszy Program wychowania przedszkolnego został opracowany na podstawie teoretycznych założeń pedagogiki Marii Montessori. Autorkami publikacji są nauczycielki Przedszkola Miejskiego nr 106 w Łodzi, które podjęły się opracowania Programu ze względu na własne potrzeby związane z codzienną pracą w grupach montessoriańskich. Zamierzeniem zespołu redakcyjnego było dostosowanie treści pedagogiki M. Montessori do wspołczesnych warunków i wymogów wychowania przedszkolnego oraz integracja treści stricte montessoriańskich z innymi, ale istotnymi aspektami wychowania, jak np.: bezpieczeństwo, aktywność ruchowa, adaptacja, integracja, wychowanie przez sztukę, kreatywność, ekologia, wychowanie patriotyczne. Warto dodać, że w dotychczasowej ofercie wydawniczej brakowało opracowania, które uwzględniałoby kryteria pracy z małym dzieckiem według idei Marii Montessori.
Odbiorcami Programu mogą być zarówno wychowawcy przedszkoli montesoriańskich, jak również nauczyciele wykorzystujący w swojej pracy elementy tej metody, osoby przygotowujące się do roli nauczyciela, a także wszyscy poszukujący.
Punktem wyjścia do skonstruowania niniejszego Programu były wytyczne zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego. Autorki uwzględniły wszystkie punkty zawarte w poszczególnych obszarach podstawy programowej zatwierdzonej przez MEN w dniu 23. grudnia 2008 r. (Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r., Nr 4, poz. 17).
Opracowany w Przedszkolu Miejskim nr 106 Program wychowania przedszkolnego uwzględnia następujące obszary tematyczne:
– bezpieczeństwo, adaptacja, integracja,
– ćwiczenia praktycznego dnia,
– kształcenie zmysłów,
– edukacja matematyczna,
– edukacja językowa,
– wychowanie religijne,
– wychowanie dla kultury życia,
– wychowanie przez sztukę.
Przedstawiony podział treści bezpośrednio nawiązuje do wyodrębnionych przez M. Montessori działów wychowania, a także wynika ze specyfiki pracy naszego przedszkola. Poszczególne treści zestawiono w tabelach zawierających następujące kolumny:
– treści programowe (wynikające z podstawy programowej)
– zadania do realizacji
– umiejętności dziecka będące wynikiem podjętych zadań
Spis treści
WstępMateriał rozwojowy w pedagogice M. Montessori
Treści programowe
Bezpieczeństwo, adaptacja, integracja…
Propozycja scenariusza zabaw – zdobywanie informacji o swoim wyglądzie
To jestem ja
Propozycja scenariusza zabawy integracyjnej z udziałem rodziców i dzieci
Poznajmy się
Ćwiczenia praktycznego dnia
Propozycja scenariusza do ćwiczeń praktycznego dnia
Pielęgnacja ciętych kwiatów
Kształcenie zmysłów
Propozycja scenariusza do kształcenia zmysłów
Kolorowe płytki
Edukacja matematyczna
Propozycja scenariusza do edukacji matematycznej
Wrzeciona matematyczne
Edukacja językowa
Propozycja scenariusza do edukacji językowej
Litery z papieru ściernego
Wychowanie religijne
Propozycja scenariusza do wychowania religijnego
Adwent
Wychowanie dla kultury życia
Propozycja scenariusza do wychowania dla kultury życia
Urodzinowe słoneczko
Wychowanie przez sztukę
Propozycja scenariusza zajęć plastycznych
Obrazki z masy piaskowej
Montessoriańska karta diagnozy dziecka 3–4- letniego
Montessoriańska karta diagnozy dziecka 5–6- letniego
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-243-9
-
Autor:
Renata Czekalska, Aleksandra Gaj, Barbara Lauba, Joanna Matczak, Anna Piecusiak, Joanna Sosnowska