Warszawa 2004, wydanie 1, format 145 x 205, objętość 136 str., oprawa miękka
Czy Twoje dziecko ma kłopoty z dłuższym skupianiem uwagi? Czy jest nadpobudliwe i rozkojarzone? Czy reagujesz nerwowo na jego problemy? Jeżeli odpowiesz tak na wszystkie pytania, to znaczy, że oboje potrzebujecie pomocy. Przyczyny kłopotów Twojego dziecka z utrzymaniem uwagi mogą być spowodowane błędami wychowawczymi. Książka podpowie Ci, jak stworzyć odpowiednie warunki do nauki w domu, jak postępować z dzieckiem, które ma problemy, jak wspierać jego rozwój przez zabawę i ćwiczenia. Znajdziesz tu konkretne wskazówki dotyczące metod pracy z dzieckiem i wiele pomysłów, które Cię zainspirują. Dzięki książce dowiesz się, co poprawia, a co hamuje umiejętność koncentracji. Co zrobić, aby dziecko miało motywację do wysiłku, stało się bardziej samodzielne, zdyscyplinowane i cierpliwe. Nauczysz je nawiązywać lepsze kontakty z rówieśnikami i otoczeniem.
Spis treści
WprowadzenieRozdział I
Jak przejawiają się zaburzenia koncentracji?
# Czasem rozproszone, czasem nieuważne
# Mierne wyniki szkolne
# Zawsze zdekoncentrowane?
# Niespokojne czy zamyślone?
# Zaburzenia koncentracji typu aktywno-impulsywnego
# Zaburzenia koncentracji typu pasywnego z zespołem „niebieskich migdałów”
Rozdział II
Dzieciństwo w świecie konsumpcji
# Życie w dostatku
# Zmiana kryteriów wartości i poglądów na życie
# Rodziny się zmieniają
# Dzieci pod presją osiagnięć
# Wychowanie – po co?
Rozdział III
Gotowość do podjęcia wysiłku: kto chce, ten może?
# Co oznacza motywacja do podjęcia wysiłku?
# Jak rozwija się motywacja do podjęcia wysiłku?
# Samodzielność prowadzi dalej
# Wspólnie zamiast samemu
# Dzieci potrzebuja prowadzenia
# Rodzice muszą wyznaczać granice
Rozdział IV
Problemy w rodzinie
# Psychiczna stabilność
# Gdy brakuje poczucia bezpieczeństwa
# Gdy brakuje czasu
Rozdział V
Jaka rolę odgrywa żywienie?
# Z pustym brzuchem trudno się skupić
# Czy cukier zmniejsza umiejętność koncentracji?
# Fosforany i barwniki spożywcze
Rozdział VI
Specyficzne trudności z nauką i ich przyczyny
# Zdolności intelektualne
# Ograniczenie zdolności do nauki
# Częściowe zaburzenia funkcji poznawczych
# Dysleksja i dysortografia
# Dyskalkulia
# Zaburzenia małej motoryki
# Gdzie rodzice znajdą pomoc?
Rozdział. VII Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi – ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder)
# ADHD – nowa choroba?
# Objawy zaburzeń w zespole ADHD
# Postawienie diagnozy
# Gdzie szukać przyczyn?
Rozdział VIII
Podstawy uważnego działania
# Na drodze do zmiany
# Czekanie: ważna umiejętność
# Nauczcie dziecko czekania na zaspokojenie potrzeby
# Postępowanie z kieszonkowym
# System wartości i reguł to oparcie dla dziecka
# Emocjonalna stabilność
Rozdział IX
Działania rozwijające umiejętność koncentracji
# Gry i zabawy rozwijające umiejętność koncentracji
# Programy ćwiczeń
# Kontrolowane rozwiazywanie problemów
Rozdział X
Odrabianie lekcji bez stresu
# Odpowiednie przygotowanie
# Otoczenie miejsca pracy
# Spokojne miejsce pracy
# Nauka samodzielnej pracy
Rozdział XI
Metody terapii i poradnie
# Metody relaksacyjne
# Terapia farmakologiczna
# Dodatkowe oferty pomocy i poradnie
Rozdział XII
Ćwiczenia rozwijające umiejętność koncentracji
# Ćwiczenia
# Protokół tygodniowy
# Notka o autorze
# Od tłumaczki
Książka
-
ISBN:
83-200-2806-X
-
Autor:
Helmut Weyhreter