Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: W. Petryński
Waga produktu: 0.45 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
Sprzedanych produktów: 12
EAN: 9788366310407
Wysyłka od: 11.90 PLN

Jedynym sposobem fizycznego oddziaływania istoty żywej – w tym człowieka – na środowisko i wywoływania w nim pożądanych zmian jest ruch. Co więcej, jest on zarazem obserwowalnym zjawiskiem, na podstawie którego można wnioskować o tym, co dzieje się w sferze fizjologii i psychiki istot żywych. Dociekaniem jego podstaw i mechanizmów, zwłaszcza u człowieka, zajmuje się kinezjologia.

Obserwowalny ruch jest zjawiskiem fizycznym. Przedmioty nieożywione biernie poddają się zewnętrznym w stosunku do nich prawom fizyki i wskutek tego ich ruchy można łatwo opisać matematycznie. Natomiast istoty żywe nie tylko biernie poddają się prawom fizyki, ale również, dzięki ukształtowanej ewolucyjnie fizjologii i indywidualnie – psychologii, czynnie wpływają na budowanie swoich ruchów. Ich uwarunkowania u istot żywych są więc znacznie bardziej złożone niż prawa fizyczne. Nie da się ich łatwo opisać „przyjazną użytkownikowi” matematyką; właściwym narzędziem opisu może okazać się ujęcie systemowe. Założenie takie stanowi podstawę rozumowania przedstawionego w niniejszej książce.

Spis treści:

Słowo wstępneIX
1. Abstrakcyjny obraz świata: filozofia, nauka i technika1
1.1. Rozumowanie i wnioskowanie w nauce 4
1.2. Myśl i działanie 9
1.3. Funkcja teorii w nauce 12
1.4. Umysłowa pewność i faktyczna niezawodność 17
1.5. Antropokinetyka i matematyka19
1.6. Porządkowanie wiedzy za pomocą systemów 23
2. Miejsce kinezjologii i antropokinetyki w nauce27
3. Operacja ruchowa – podstawy strukturalne33
3.1. „Mózgowy drapacz chmur” Nikołaja Bernsteina36
3.2. Drabinka modalności43
4. Operacja ruchowa – podstawy funkcjonalne 55
5. Budowa operacji ruchowej 65
5.1. Łańcuch zdarzeń w operacji ruchowej 66
5.2. Pamięć – ogólna klamra łańcucha zdarzeń w operacji ruchowej69
6. Macierz zarządzania ruchami 71
6.1. Spostrzeganie72
6.2. Postrzeganie75
6.3. Uwaga77
6.4. Motywacja83
6.5. Intelekt 84
6.5.1. Inteligencja87
6.5.2. Intuicja87
6.5.3. Instynkt 88
6.5.4. Intelekt w macierzy zarządzania ruchami89
6.6. Rozwaga 90
6.7. Decyzja92
6.8. Umiejętności 93
6.9. Kopie eferentne 94
6.10. Wykonanie operacji ruchowej 97
7. Klasyfikacja operacji ruchowych 105
8. Sterowanie operacją ruchową – regulacja i zborność (koordynacja) 117
9. Uczenie się operacji ruchowej: Nikołaj Bernstein i Paul Fitts 125
9.1. Kształtowanie operacji ruchowej według Bernsteina 125
9.2. Kształtowanie operacji ruchowej według Fittsa i Bernsteina:
faza poznawcza 127
9.3. Kształtowanie operacji ruchowej według Fittsa i Bernsteina:
część „nadawcza” fazy skojarzeniowej 128
9.4. Kształtowanie operacji ruchowej według Fittsa i Bernsteina:
część „odbiorcza” fazy skojarzeniowej 129
9.5. Kształtowanie operacji ruchowej według Fittsa i Bernsteina:
faza samodzielna 131
10. Wykonywanie opanowanych umiejętności 135
11. Doskonalenie operacji ruchowej – zasada „szczebel wyżej” 139
12. Nauczanie operacji ruchowej 145
12.1. Nauczanie dzieci 154
13. Tworzenie umiejętności. Style rozumowania 157
14. Co przed dziobem, kinezjologio? 163
Posłowie 175
Słowniczek 179

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss