X
-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.Kielce Zielona Góra
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Opracowanie, które oddajemy do rąk Czytelników, przeznaczone jest dla studentów pedagogiki wszystkich specjalności, zainteresowanych pedagogiką zdrowia i edukacją zdrowotną, mających w programie przedmiot Edukacja zdrowotna i pragnących uzupełnić, rozszerzyć swoją wiedzę teoretyczną i metodyczną, oraz dla nauczycieli akademickich, prowadzących ćwiczenia z tego przedmiotu i poszukujących nowych inspiracji do zajęć.
Naszym zamierzeniem było pokazanie fragmentów ważnych i zarazem intere-sujących treści teoretycznych oraz przykładów możliwych rozwiązań praktycznych, realizujących silny związek między teorią a praktyką edukacji zdrowotnej w szkole wyższej, integrację nie tylko treści zdrowotnych z metodycznymi, ale też ogólno humanistycznymi - w sytuacji swoistego „uwolnienia” zdrowia od zainteresowania władzy, co implikuje konieczność ponoszenia odpowiedzialności osobistej za własne wybory zdrowotne.
Znając bogatą, interdyscyplinarną literaturę przedmiotu, złożoną także z opracowań takich polskich autorów, jak m.in.: Julian Aleksandrowicz, Zygmunt Bauman, Piotr Blajet, Maciej Demel, Zygmunt Jaworski, Marian Kapica, Andrzej Krawański, Helena Radlińska, Cezary Stypułkowski, Ewa Syrek, Barbara Woyna- rowska, staramy się myśleć o edukacji zdrowotnej w szkole wyższej nie tylko jako o jednym z przedmiotów nauczania o wąskim profilu treściowym, ale całościowo, nawet jako o projekcie wychowawczym, promieniującym na inne dziedziny edukacji pedagogicznej, zgodnym z potrzebami współczesnej młodzieży i jej aktualnymi oraz przyszłymi aspiracjami i szansami zawodowymi. Zarówno bowiem zdrowie osobiste, jak i dostrzeganie zdrowotnych okoliczności procesów edukacji, warunkuje jakość oraz skuteczność kształcenia.
Dlatego też tytuł naszego opracowania nawiązuje do książki Bogusława Sli- werskiego Myśleć jak pedagogw której autor, odnosząc się bezpośrednio do kształcenia pedagogów, uważa, że: „kształcenie pedagogów powinno uwzględniać złożoność i zmienność sytuacji i warunków, wjakich będą oni wykonywali swoją pracę czy służbę społeczną. W związku z tym, że pedagoga cechuje tak ‘praktyczność’ jak i konieczność posiadania rzetelnej wiedzy teoretycznej, w jego kształceniu istotną rolę musi odgrywać umiejętne wyposażenie go w jak najszerszą, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu nauk humanistycznych oraz odniesienie jej do praktycznych wymiarów przyszłych zadań społeczno-zawodowych. Konieczne jest delikatne włączenie w procesie kształcenia teorii naukowej w schematy poznawcze, które funkcjonują w przekonaniach osób rozpoczynających studia, tak aby skłoniło je to do krytycznej, osobistej refleksji nad własną tożsamością zawodową aspiracjami, wyobrażeniem potencjalnych następstw działań i możliwościami ich skutecznego realizowania.
Część I. Myślenie o zdrowiu w aspekcie (do)wolności (Mirosław Kowalski)
Wprowadzenie
1. ZDROWIE - SENSY I KONTEKSTY PROBLEMOWE
1.1. Zdrowie - między edukacją a socjalizacją (analizy i refleksje)
Karta pracy nr 1
1.2. O świadomości zdrowotnej refleksji słów kilka
Karta pracy nr 2
1.3. Wokół (bez)sensu odpowiedzialności za zdrowie
Karta pracy nr 3
2.MYŚLENIE O ZDROWIU (I CIELE) - MIĘDZY AKCEPTACJĄ
A ODRZUCENIEM
2.1. Zdrowie - między zaufaniem a niepokojem. Horyzonty myślowe Ericha
Fromma i Carla Rogersa
Karta pracy nr 4
Karta pracy nr 5
2.2. Viktora Emila Frankla i Kazimierza Dąbrowskiego aksjologiczne wymiary
zdrowia (oraz ciała)
Karta pracy nr 6
Karta pracy nr 7
2.3. Człowiek - „przedmiotem” doznań? Krytyczna analiza socjałizacyjnej wizji
cielesno-zdrowotnej Zygmunta Baumana i Michela Foucaulta
Karta pracy nr 8
Karta pracy nr 9
Część II. Myśleć o zdrowiu: wokół dydaktyki edukacji zdrowotnej w szkole wyższej (Małgorzata Kaliszewska)
Wprowadzenie
1.WARSZTAT PRACY ZAWODOWEJ I NAUKOWEJ STUDENTA PEDAGOGIKI
1.1. Specyfika warsztatu studenta, przyszłego „wychowawcy zdrowia”
1.2. Komponent materialny warsztatu pedagoga - „wychowawcy zdrowia”
1.3. Komponent osobowościowy warsztatu studenta pedagogiki i pedagoga
1.4. Tożsamość osobowa studenta
1.5. Wybrane kompetencje przyszłych pedagogów
1.6. Umiejętności życiowe studentów
1.7. Warsztat czytelniczy i pisarski oraz język przyszłych pedagogów
1.8. Warsztat naukowy pedagoga - wychowawcy zdrowia
2. ŹRÓDŁA WIEDZY ORAZ INSPIRACJI PEDAGOGICZNEJ
Z ZAKRESU EDUKACJI ZDROWOTNEJ
2.1. Źródła naukowe i popularnonaukowe
2.2. Inspiracje pedagogiczne
Aneks do rozdz. 2: recenzje
3. STRATEGIA BADAŃ W DZIAŁANIU I JEJ ZASTOSOWANIA
W EDUKACJI ZDROWOTNEJ STUDENTÓW
3.1. Geneza i istota strategu badań w działaniu
3.2. Procedura badań w działaniu
3.3. Metody badań w działaniu
3.4. Badania w działaniu w procesie edukacji zdrowotnej studentów
4. WYBRANE ZASADY PROWADZENIA ZAJĘĆ
5. FORMY EDUKACJI ZDROWOTNEJ W SZKOLE WYŻSZEJ
5.1. Organizacyjne formy zajęć
5.2. Wokół walorów turystyki
5.3. Dialogiczność spotkań
6. METODY I TECHNIKI EDUKACJI ZDROWOTNEJ STUDENTÓW
6.1. Specyfika metody plakatu
6.2. Idea i zastosowania studenckiej gazetki o zdrowiu
6.3. Praca z książką jako projekt własny studenta
7. ŚRODKI DYDAKTYCZNE W EDUKACJI ZDROWOTNEJ
7.1. Projektowanie środków dydaktycznych jako metoda aktywizacji studentów .
7.2. Karty pracy w edukacji zdrowotnej: przygotowanie i wykorzystanie
Karta pracy nr 10
Karta pracy nr 11
Karta pracy nr 12
7.3. Film w edukacji zdrowotnej
Karta pracy nr 13
Karta pracy nr 14
7.4. Komputer i Internet w pracy pedagoga - „wychowawcy zdrowia”
Karta pracy nr 15
Karta pracy nr 16
8. EWALUACJA PROGRAMU PRZEDMIOTU „EDUKACJA ZDROWOTNA” W SZKOLE WYŻSZEJ
9. PRZYKŁAD AUTORSKIEGO PROGRAMU PRZEDMIOTU „EDUKACJA ZDROWOTNA”
9.1. Ogólne cele kształcenia
9.2. Przewidywane rezultaty
9.3. Tematyka wykładów
9.4. Edukacja zdrowotna: tematyka ćwiczeń
9.5. Literatura podstawowa (w wy branych fragmentach)
Podsumowanie
BIBLIOGRAFIA
Naszym zamierzeniem było pokazanie fragmentów ważnych i zarazem intere-sujących treści teoretycznych oraz przykładów możliwych rozwiązań praktycznych, realizujących silny związek między teorią a praktyką edukacji zdrowotnej w szkole wyższej, integrację nie tylko treści zdrowotnych z metodycznymi, ale też ogólno humanistycznymi - w sytuacji swoistego „uwolnienia” zdrowia od zainteresowania władzy, co implikuje konieczność ponoszenia odpowiedzialności osobistej za własne wybory zdrowotne.
Znając bogatą, interdyscyplinarną literaturę przedmiotu, złożoną także z opracowań takich polskich autorów, jak m.in.: Julian Aleksandrowicz, Zygmunt Bauman, Piotr Blajet, Maciej Demel, Zygmunt Jaworski, Marian Kapica, Andrzej Krawański, Helena Radlińska, Cezary Stypułkowski, Ewa Syrek, Barbara Woyna- rowska, staramy się myśleć o edukacji zdrowotnej w szkole wyższej nie tylko jako o jednym z przedmiotów nauczania o wąskim profilu treściowym, ale całościowo, nawet jako o projekcie wychowawczym, promieniującym na inne dziedziny edukacji pedagogicznej, zgodnym z potrzebami współczesnej młodzieży i jej aktualnymi oraz przyszłymi aspiracjami i szansami zawodowymi. Zarówno bowiem zdrowie osobiste, jak i dostrzeganie zdrowotnych okoliczności procesów edukacji, warunkuje jakość oraz skuteczność kształcenia.
Dlatego też tytuł naszego opracowania nawiązuje do książki Bogusława Sli- werskiego Myśleć jak pedagogw której autor, odnosząc się bezpośrednio do kształcenia pedagogów, uważa, że: „kształcenie pedagogów powinno uwzględniać złożoność i zmienność sytuacji i warunków, wjakich będą oni wykonywali swoją pracę czy służbę społeczną. W związku z tym, że pedagoga cechuje tak ‘praktyczność’ jak i konieczność posiadania rzetelnej wiedzy teoretycznej, w jego kształceniu istotną rolę musi odgrywać umiejętne wyposażenie go w jak najszerszą, interdyscyplinarną wiedzę z zakresu nauk humanistycznych oraz odniesienie jej do praktycznych wymiarów przyszłych zadań społeczno-zawodowych. Konieczne jest delikatne włączenie w procesie kształcenia teorii naukowej w schematy poznawcze, które funkcjonują w przekonaniach osób rozpoczynających studia, tak aby skłoniło je to do krytycznej, osobistej refleksji nad własną tożsamością zawodową aspiracjami, wyobrażeniem potencjalnych następstw działań i możliwościami ich skutecznego realizowania.
Spis treści
WSTĘPCzęść I. Myślenie o zdrowiu w aspekcie (do)wolności (Mirosław Kowalski)
Wprowadzenie
1. ZDROWIE - SENSY I KONTEKSTY PROBLEMOWE
1.1. Zdrowie - między edukacją a socjalizacją (analizy i refleksje)
Karta pracy nr 1
1.2. O świadomości zdrowotnej refleksji słów kilka
Karta pracy nr 2
1.3. Wokół (bez)sensu odpowiedzialności za zdrowie
Karta pracy nr 3
2.MYŚLENIE O ZDROWIU (I CIELE) - MIĘDZY AKCEPTACJĄ
A ODRZUCENIEM
2.1. Zdrowie - między zaufaniem a niepokojem. Horyzonty myślowe Ericha
Fromma i Carla Rogersa
Karta pracy nr 4
Karta pracy nr 5
2.2. Viktora Emila Frankla i Kazimierza Dąbrowskiego aksjologiczne wymiary
zdrowia (oraz ciała)
Karta pracy nr 6
Karta pracy nr 7
2.3. Człowiek - „przedmiotem” doznań? Krytyczna analiza socjałizacyjnej wizji
cielesno-zdrowotnej Zygmunta Baumana i Michela Foucaulta
Karta pracy nr 8
Karta pracy nr 9
Część II. Myśleć o zdrowiu: wokół dydaktyki edukacji zdrowotnej w szkole wyższej (Małgorzata Kaliszewska)
Wprowadzenie
1.WARSZTAT PRACY ZAWODOWEJ I NAUKOWEJ STUDENTA PEDAGOGIKI
1.1. Specyfika warsztatu studenta, przyszłego „wychowawcy zdrowia”
1.2. Komponent materialny warsztatu pedagoga - „wychowawcy zdrowia”
1.3. Komponent osobowościowy warsztatu studenta pedagogiki i pedagoga
1.4. Tożsamość osobowa studenta
1.5. Wybrane kompetencje przyszłych pedagogów
1.6. Umiejętności życiowe studentów
1.7. Warsztat czytelniczy i pisarski oraz język przyszłych pedagogów
1.8. Warsztat naukowy pedagoga - wychowawcy zdrowia
2. ŹRÓDŁA WIEDZY ORAZ INSPIRACJI PEDAGOGICZNEJ
Z ZAKRESU EDUKACJI ZDROWOTNEJ
2.1. Źródła naukowe i popularnonaukowe
2.2. Inspiracje pedagogiczne
Aneks do rozdz. 2: recenzje
3. STRATEGIA BADAŃ W DZIAŁANIU I JEJ ZASTOSOWANIA
W EDUKACJI ZDROWOTNEJ STUDENTÓW
3.1. Geneza i istota strategu badań w działaniu
3.2. Procedura badań w działaniu
3.3. Metody badań w działaniu
3.4. Badania w działaniu w procesie edukacji zdrowotnej studentów
4. WYBRANE ZASADY PROWADZENIA ZAJĘĆ
5. FORMY EDUKACJI ZDROWOTNEJ W SZKOLE WYŻSZEJ
5.1. Organizacyjne formy zajęć
5.2. Wokół walorów turystyki
5.3. Dialogiczność spotkań
6. METODY I TECHNIKI EDUKACJI ZDROWOTNEJ STUDENTÓW
6.1. Specyfika metody plakatu
6.2. Idea i zastosowania studenckiej gazetki o zdrowiu
6.3. Praca z książką jako projekt własny studenta
7. ŚRODKI DYDAKTYCZNE W EDUKACJI ZDROWOTNEJ
7.1. Projektowanie środków dydaktycznych jako metoda aktywizacji studentów .
7.2. Karty pracy w edukacji zdrowotnej: przygotowanie i wykorzystanie
Karta pracy nr 10
Karta pracy nr 11
Karta pracy nr 12
7.3. Film w edukacji zdrowotnej
Karta pracy nr 13
Karta pracy nr 14
7.4. Komputer i Internet w pracy pedagoga - „wychowawcy zdrowia”
Karta pracy nr 15
Karta pracy nr 16
8. EWALUACJA PROGRAMU PRZEDMIOTU „EDUKACJA ZDROWOTNA” W SZKOLE WYŻSZEJ
9. PRZYKŁAD AUTORSKIEGO PROGRAMU PRZEDMIOTU „EDUKACJA ZDROWOTNA”
9.1. Ogólne cele kształcenia
9.2. Przewidywane rezultaty
9.3. Tematyka wykładów
9.4. Edukacja zdrowotna: tematyka ćwiczeń
9.5. Literatura podstawowa (w wy branych fragmentach)
Podsumowanie
BIBLIOGRAFIA
Książka
-
ISBN:
978-83-60837-58-0
-
Autor:
Małgorzata Kaliszewska, Mirosław Kowalski
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2011
-
Format:
170 x 240 mm
-
Liczba stron:
263
-
Oprawa:
Miękka
Inne tytuły z tej serii:
Męskość w pigułce
8,70
PLN
Katar sienny Natura dla zdrowia
5,00
PLN
13,65 PLN
Oszczędzasz 8.65 PLN
Przeziębienie i grypa Natura dla zdrowia
8,00
PLN
13,65 PLN
Oszczędzasz 5.65 PLN
Mukowiscydoza Lekarz radzi
41,73
PLN
Astma Lekarz radzi
7,00
PLN
15,00 PLN
Oszczędzasz 8.00 PLN
Zdrowie mężczyzny Poradnik
61,40
PLN
Jak pokonać kandydozę Lekarz radzi
58,79
PLN
Chorzy i lekarze w moim życiu
33,30
PLN
Bezsenność /Medyk
18,00
PLN
Przepisy na kaca
9,00
PLN
21,80 PLN
Oszczędzasz 12.80 PLN
Wątroba Porady lekarza rodzinnego
4,50
PLN
Programy rodzinne Twoich chorób Tom 1
32,90
PLN
Zdrowy układ pokarmowy
35,90
PLN
Zgaga i refluks żołądkowy
41,73
PLN
Ucho nos gardło i krtań Co warto wiedzieć
7,00
PLN
21,53 PLN
Oszczędzasz 14.53 PLN