Wrocław 2012, wydanie 1, format 150 x 210, objętość 265 str., oprawa miękka
Czy dziecko potrzebuje relaksacji? Czyż nie cierpi tak samo jak dorosły z powodu stresu, lęku, bezsenności, chorób psychosomatycznych, fobii, etc.? Tak, jest to oczywiste, gdyż dziecko bardziej niż ktokolwiek znieść musi traumy psychiczne zaburzające jego równowagę psychoafektywną. Rosnąca liczba rozwodów, niepewność stabilności zatrudnienia rodziców, współzawodnictwo szkolne, kuszenie przedmiotami służącymi konsumpcji i komunikacji, przepracowanie matek, to czynniki sprawiające, że u dziecka pojawia się stały brak bezpieczeństwa, stanowiący źródło napięć psychicznych oraz fizycznych. Dochodzi do tego konstrukcja i rozwój jego własnego życia psychicznego oraz organizacja świata wyobrażeń, również źródeł lęków i obaw zaburzających sen, naukę w szkole oraz związki z rodzicami. Dzieciństwo nie jest beztroskie.
Henry WINTREBERT już w roku 1959 odnotował, że relaksacja może wspomóc dziecko, podkreślił wagę integracji przeżycia cielesnego z myślą, niezbędnej dla równowagi podmiotu. W ten sposób wprowadził relaksację do terapii i psychoterapii różnych zaburzeń dziecka.
Henry Wintrebert psychiatra-psychoterapeuta, był wraz z doktorem Jeanem BERGÈS jednym z pionierów relaksacji dziecka we Francji. Jego prace zrodziły się w szpitalu la Salpétrière w Paryżu. Wyszkolił licznych uczniów, którzy dzisiaj będą szczęśliwi mogąc odnaleźć w tej książce myśl ich mistrza. Pozycja jest adresowana do wszystkich praktyków relaksacji, psychomotoryków, psychologów, pedopsychiatrów oraz rodziców interesujących się psychologią dziecka.
Książka może też uwrażliwić przedstawicieli służby zdrowia na wagę relaksacji w terapii, tak by odnalazła ona swoje miejsce na oddziałach szpitalnych stawiających sobie za cel leczenie zaburzeń psychicznych dziecka. Henry Wintrebert
Spis treści
Spis treściWprowadzenie
Wstęp
Rozdział I Schemat cielesny a relaksacja
Rozdział II Metoda relaksacji u dziecka
Rozdział III Badanie psychomotoryczne dziecka
Rozdział IV Rola reedukacji psychotonicznej (relaksacji)
w uczeniu się kontroli emocjonalnej
Rozdział V Reedukacja na podstawie somatycznej
Rozdział VI Zastosowanie terapeutyczne u dziecka
Rozdział VII Poszukiwanie fundamentów i oryginalności
terapii psychomotorycznej
Rozdział VIII Psychodynamika dziecka w jego spotkaniu
z przedmiotem
Rozdział IX Relaksacja bio i psychodynamiczna
Rozdział X Badanie psychomotoryczne a orientacja
terapeutyczna
Rozdział XI Wstęp do prac I.F.E.R.T
Rozdział XII Dialog toniczno-wyobrażeniowy
Rozdział XIII Koncentracja umysłowa na ciele i na obrazie.
Studium nowego modelu psychodynamicznego w terapii
Rozdział XIV Zapotrzebowanie na relaksację u dziecka
Rozdział XV Funkcja symboliczna, rzeczywistość i świat
wyobrażeń
Rozdział XVI Ciało archaiczne. Geneza postawy
i narodziny obrazu
Rozdział XVII Permutacje biologiczne i psychologiczne
oraz metamorfozy w relaksacji
Rozdział XVIII Ciało a jedność istoty ludzkiej.
Rola relaksacji
Rozdział XIX Relaksacja a zaburzenia psychosomatyczne
Prace i publikacje Henry'ego Wintreberta
Książka
-
ISBN:
978-83-935015-0-2
-
Autor:
Henry Wintrebert