Bydgoszcz 2012, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 167 str., oprawa miękka
Publikacja dotyczy psychospołecznego aspektu terapii logopedycznej dzieci z zaburzeniami artykulacji. Pierwsza cześć monografii opisuje wspólne obszary logopedii i psychologii: logopedie teoretyczną z psychologią rozwoju człowieka; logopedie wychowawczą z psychologią wychowawczą; logopedie specjalną z psychologią kliniczną dziecka oraz terapię logopedyczną z psychologią rehabilitacji. Książka zawiera nową definicje logopedii. W drugiej części znajduje się charakterystyka jednego z najczęściej opisywanych zaburzeń mowy u dzieci, jakim jest dyslalia, w tym jej definicje i zbiór istniejących klasyfikacji. Prezentowana jest także etiologia, metody i etapy terapii logopedycznej wad wymowy. Kolejna część monografii związana jest z opracowaniem przeprowadzonych badań w grupie dzieci, rodziców i logopedów. Uzyskane wyniki i wysunięte wnioski mają na celu usprawnienie współpracy między osobami zaangażowanymi w proces terapeutyczny. Walorem publikacji są wskazówki o charakterze psychologicznym, dotyczące prowadzenia terapii logopedycznej.
Spis treści
WprowadzenieRozdział I. Logopedia i działy psychologii
1.1. Logopedia a psychologia rozwoju człowieka
1.1.1. Psychologiczne teorie rozwoju mowy dziecka
1.1.2. Rozwój mowy i rozwój psychomotoryczny
1.1.2.1. Etapy rozwoju mowy dziecka (podejście logopedyczne)
1.1.2.2. Mowa a rozwój psychomotoryczny dziecka
1.2. Logopedia a psychologia wychowawcza
1.2.1. Wychowawcze czynniki kształtujące mowę dziecka
1.3. Logopedia specjalna a psychologia kliniczna dziecka
1.3.1. Klasyfikacje zaburzeń mowy
1.3.2. Psychologiczne zaburzenia okresu dzieciństwa
1.3.3. Psychospołeczne następstwa zaburzeń mowy u dzieci
1.4. Logopedia a psychologia rehabilitacji
1.4.1. Psychologia rehabilitacji
1.4.2. Terapia logopedyczna
Rozdział II. Dyslalia - podstawy diagnozy i terapii logopedycznej
2.1. Definicje, przyczyny i klasyfikacje dyslalii
2.2. Metody stosowane w terapii logopedycznej dzieci z dyslalią
2.3. Etapy pracy korekcyjnej dyslalii
2.4. Skuteczność terapii logopedycznej dyslalii - stan badań
Rozdział III. Metodologia badań własnych
3.1. Uzasadnienie podejmowanych badań
3.2. Problemy badawcze
3.3. Cel badawczy
3.4. Pytania i hipotezy badawcze
3.5. Zmienne i wskaźniki
3.6. Metody i techniki pomiaru
3.7. Opis grupy badanych osób
3.8. Opis terenu badań
Rozdział IV. Efekty terapii dzieci z dyslalią
z uwzględnieniem psychologicznych czynników - wyniki badań własnych ..
4.1. Pojęcie skuteczności
4.2. Skuteczność terapii logopedycznej
4.3. Postawy rodzicielskie
4.3.1. Rodzaje postaw rodzicielskich
4.3.2. Postawy rodzicielskie - wyniki badań własnych
4.3.3. Rola postaw rodzicielskich w terapii logopedycznej dziecka z dyslalią
- wnioski i implikacje do terapii logopedycznej
4.4. Osobowość logopedy
4.4.1. Wiodące teorie osobowości
4.4.2. Osobowość logopedów a skuteczność terapii logopedycznej
- wyniki badań własnych
4.4.3. Problem ugodowości logopedów
- wnioski i implikacje dla praktyki logopedycznej
4.5. Inteligencja dziecka
4.5.1. Teorie inteligencji
4.5.2. Inteligencja dzieci a skuteczność terapii logopedycznej
- wyniki badań własnych
4.5.3. Inteligencja dziecka
- wnioski z badań i implikacje dla terapii logopedycznej
4.6. Motywacja a przebieg terapii logopedycznej
4.6.1. Przegląd istniejących teorii motywacji
4.6.2. Kwestionariusz do badania motywacji do terapii logopedycznej
- opracowanie własne
4.6.3. Motywacja do terapii logopedycznej
- wyniki badań własnych i implikacje do terapii logopedycznej
Rozdział V. Rola innych czynników w terapii logopedycznej dzieci z dyslalią
- wyniki badań własnych
5.1. Czynniki biologiczne
5.2. Czynniki społeczne
5.3. Czynniki terapeutyczne
5.4. Czynniki zawodowe
5.5. Implikacje do terapii logopedycznej
Refleksje końcowe
Literatura
Spis tabel
Spis rysunków
Wykaz pojęć związanych z dyslalia
Załączniki
Summary
Książka
-
ISBN:
978-83-7096-896-0
-
Autor:
Agnieszka Hamerlińska-Latecka