-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.Impuls
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Kategorie sukcesów w opiniach nauczycieli klas integracyjnych jako przyczynek do poszukiwania koncepcji edukacji integracyjnej
Kraków 2014, wydanie 2, format 165 x 235, objętość 256 str., oprawa miękka
Książka jest kontynuacją kilkuletnich studiów autora nad codziennością klasy integracyjnej. Przy czym w odróżnieniu od wielu innych opracowań podejmujących problematykę edukacji integracyjnej odsłania ona wiele niewątpliwych, ale często niedostrzegalnych sukcesów tej formy kształcenia. Zostały one zidentyfikowane i opisane za pomocą badań fokusowych oraz narracji nauczycieli wywodzących się ze szkół / klas integracyjnych o zróżnicowanym doświadczeniu. W efekcie analiz powstała swoista mapa sukcesów odnoszących się do różnych wymiarów funkcjonowania szkoły wyrażona licznymi kategoriami rzeczywistymi (między innymi: rozwoju uczniów, klimatu szkoły, satysfakcji z pracy nauczycieli). W dalszej części kategorie te zostały powiązane i ulokowane w szerszych zbiorach twierdzeń i wyjaśnień prezentowanych w postaci kategorii formalnych.
Wykorzystana technika zbierania danych (dyskusje grupowe i narracje) pozwoliła na ich konfrontację, a komparatystyczna metoda analizy (badane grypy wywodziły się z trzech typów szkół) stanowiła pewną formę triangulacji. Badanie zostało osadzone w interpretatywnym paradygmacie poznania.
Synteza wypowiedzi nauczycieli (inaczej ujmując ich deskrypcja praktyki) stworzyła podstawy koncepcyjne przyjmujące postać stożkową – jak pokazała wnikliwa analiza wypowiedzi – różniącą się w badanych grupach punktem wyjścia: od rehabilitacji lub uspołeczniania oraz dojścia do nieco inaczej formułowanych celów. To pozwoliło w sposób w miarę uporządkowany opisać dwie rzeczywistości szkolne, stanowiącą podstawę do opracowania autorskich koncepcji edukacji integracyjnych. Przyjęły one postać siatki, w której występują określone węzły i sieci ich powiązań. Te pierwsze zostają wyrażone przez kategorie zaczerpnięte z wypowiedzi badanych oraz nadbudowane przez kategorie formalne, między innymi: pogranicza, roli, tożsamości, a w dalszej kolejności połączone przy pomocy opisanych procesów np. budowania kultury edukacji integracyjnej czy praktyk społecznych.
W efekcie analiz zostały skonstruowane dwie odrębne koncepcje integracji: rehabilitującej oraz uspołeczniającej. Pierwsza została ulokowana w teoriach strukturalno-funkcjonalnych, druga – w nurcie interakcjonizmu symbolicznego.
Spis treści
Uwagi wprowadzające w treść pracy1. Kategoria sukcesu w badaniach pedagogicznych
1.1. Dlaczego warto badać sukcesy i ich uwarunkowania?
1.2. Stosowana terminologia jako wskaźnik nastawienia badacza
1.3. Kategorie w badaniach sytuacji szkolnej uczniów niepełnosprawnych
1.4. Kategoria sukcesu
2. W poszukiwaniu koncepcji kształcenia integracyjnego
Sukcesy szkoły (klasy) integracyjnej w opinii nauczycieli –
perspektywa badań własnych
2.1. Sytuacje trudne a sukcesy kształcenia integracyjnego –
podstawowe założenia badawcze
2.2. Wywiady grupowe jako źródło wiedzy o szkole
w perspektywie badań własnych
2.3. Narracje, czyli opowiedziane historie sukcesów
3. Pojęcie sukcesu szkoły w wypowiedziach nauczycieli klas integracyjnych – ujęcie eklektyczne
3.1. Sukces szkoły w ujęciu eklektycznym, to znaczy: czyj? czego? jaki?
3.2. Sukces pierwszy. Zorganizowanie środowiska wielostronnego rozwoju dziecka niepełnosprawnego
3.2.1. Rola specjalistów
3.2.2. Dobór uczniów do klasy integracyjnej
3.2.3. Liczba uczniów w szkole i klasie
3.2.4. Klimat pracy w szkole
3.2.5. Wyposażenie i architektura szkoły
3.3. Sukces drugi. Rozwój dziecka (niepełnosprawnego)
3.3.1. Ogólne postępy
3.3.2. Nabywanie wiedzy i umiejętności instrumentalnych,
czyli punkty w teście kompetencji
3.3.3. Rozwój społeczno-emocjonalny w kontekście
szeroko pojętej socjalizacji
3.4. Sukces trzeci. Reputacja szkoły w oglądzie zewnętrznym
3.5. Sukces czwarty. Rozwój zawodowy i osobowy,
satysfakcja oraz samopoczucie
3.5.1. Poczucie bezpieczeństwa i komfortu pracy
3.5.2. Satysfakcja z pracy a samopoczucie uczniów
w opinii nauczycieli
3.5.3. Sukcesy uczniów a samopoczucie nauczycieli
Konkluzja pierwsza. Rozwój uczniów a wychowanie, którego zabrakło
Konkluzja druga. Definiowanie sukcesu jako wskaźnik
preferowanej koncepcji edukacji integracyjnej –
wprowadzenie do myślenia o dwóch typach integracji
4. Sukcesy i ich uwarunkowania w narracjach nauczycieli –
próba triangulacji
4.1. Wprowadzenie
4.2. Integracja to sukces sam w sobie – uwagi o kreowaniu środowiska
wielostronnego rozwoju uczniów w szkole specjalnej
i ogólnodostępnej
4.3. Sukces jako osiągnięcia ucznia z kategorią współpracy w tle
4.4. Rozwój własny nauczyciela a koncepcja kształcenia pedagogów
Konkluzja trzecia. Doświadczenia zbiorowe
jako wyznacznik własnej konstrukcji sukcesu
5. Możliwe mapy sukcesów szkoły w perspektywie poszukiwania koncepcji
edukacji integracyjnej
6. Kategorie w przestrzeni integracji rehabilitacyjnej i uspołeczniającej –
podobieństwa i różnice. Analiza na marginesie opisu gęstego
i teorii ugruntowanej
6.1. Ulokowanie oraz zagęszczenie kategorii opisujących sukcesy
integracji edukacyjnej i ich uwarunkowania – założenia wstępne
6.2. Praktyczne zakorzenienie koncepcji „integracji rehabilitacyjnej”
6.3. Praktyczne implikacje koncepcji integracji uspołeczniającej
7. Dwie koncepcje integracji – ujęcie teoretyczne
7.1. Osadzenie koncepcji
7.2. Koncepcja integracji rehabilitacyjnej
7.3. Koncepcja integracji uspołeczniającej
7.3.1. Założenia wstępne
7.3.2. Kultura edukacji integracyjnej
7.3.3. Własności grupy integracyjnej
7.3.4. Zespół praktyk społecznych i warunków
ich urzeczywistniania
7.3.5. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Książka
-
ISBN:
978-83-7850-422-1
-
Autor:
Gajdzica Zenon