Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Magdalena Kleszcz,Małgorzata Łączyk ,
Waga produktu: 0.250 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
EAN: 9788378501206
Wysyłka od: 9.00 PLN
Wydawca: Impuls


Warszawa 2012, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 128 str., oprawa miękka

Wartości wyznaczają horyzont rozwoju człowieka. (…) Młody człowiek otwiera się na wartości, zwykle w specyficzny tylko dla siebie sposób. Bywa, że deterministyczne nastawia się na ideał, pragnie być najlepszy, podziwiany, ważny. Sposób bycia i wyrażania siebie jest zatem odpowiedzią na tę potrzebę i daje również obraz tego, co jest dla niego prymarne, a więc wartościowe. Z tego też powodu, mając na uwadze istotne funkcje wartości, w wymiarze zarówno subiektywnym, jak i obiektywnym, podjęto próbę ustalenia, na czym koncentruje się młodzież licealna.  (…) w perspektywie problematyki podjętej w tej książce ważne było również poznanie, w jakim zakresie młodzież doświadcza lub doświadczała samotności i jak sobie z nią radzi. Nie bez powodu dociekano również zainteresowań i pasji młodzieży, które wypełniają jej wolny czas, a ponadto stanowią podstawę i przestrzeń rozwoju, autoafirmacji i samourzeczywistnienia.

[…] Przedmiot badań stanowiły zatem trzy kategorie: wartości, samotność i pasje.

 


Spis treści

Wstęp (Magdalena Kleszcz, Małgorzata Łączyk)     

Magdalena Kleszcz
Rozdział I. Eksplikacja zagadnień związanych z kategorią wartości     


Problematyka wartości w naukach społecznych     
Funkcjonowanie pojęcia wartości w ujęciu filozoficznym    
Pojęcie wartości w socjologii    
Psychologiczne rozumienie wartości    
Pedagogika wobec wartości    
Wartościowanie jako proces    
Postawy młodzieży wobec wartości na tle współczesnych badań    
Dorastanie a kryzys w wartościowaniu    

Małgorzata Łączyk
Rozdział II. Samotność w ujęciu interdyscyplinarnym    


O fenomenie samotności w filozofii    
Psychologia i pedagogika o samotności i osamotnieniu
na tle osobowościowym i socjokulturowym    
Rodzaje samotności jako przyczynek ustalenia wykładni
rozumienia jej istoty    
Rodzaje i typy samotności    
Samotność jako konsekwencja deficytu w sferze potrzeb    
Koincydencja samotności z twórczością jako naczelną kategorią
wartościowego życia    


Magdalena Kleszcz, Małgorzata Łączyk
Rozdział III. Metodologia badań własnych    


Założenia teoretyczne i metodologiczne badań    
Przedmiot i cele badań naukowych    
Problemy badawcze    
Metoda i technika prowadzenia badań    
Opis narzędzi badawczych wykorzystanych w badaniach własnych    
Polska adaptacja Value Survey Miltona Rokeacha
autorstwa Piotra Brzozowskiego    
Kwestionariusz do Badania Kryzysu w Wartościowaniu
autorstwa Piotra Olesia    
Procedura badań i charakterystyka badanych    

Magdalena Kleszcz, Małgorzata Łączyk
Rozdział IV. Wartości, pasje i doświadczenie samotności młodzieży
na podstawie analizy wypowiedzi badanych    


Licealiści w recepcji własnej – prezentacja samoopisu badanych    
Wartości deklarowane przez licealistów podczas wywiadów    
Zróżnicowanie preferencji wartości wśród badanych na podstawie
skali Miltona Rokeacha    
Kryzys w wartościowaniu na podstawie Kwestionariusza
do Badania Kryzysu w Wartościowaniu Piotra Olesia    
Pasje badanej młodzieży    
Pasje młodzieży jako wartość i wykładnia wartości    
Obecność innych i ich znaczenie   
Samotność jako element doświadczenia życiowego badanych 

Podsumowanie i wnioski końcowe (Magdalena Kleszcz,
Małgorzata Łączyk) 

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7850-120-6

  • Autor: 

    Magdalena Kleszcz,Małgorzata Łączyk

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss