Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Czesław Grabarczyk,
Waga produktu: 0.400 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
EAN: 9788378500476
Wysyłka od: 9.90 PLN
Wydawca: Impuls


Rozwój kwalifikacji naukowych nauczycieli akademickich nauk technicznych

Kraków 2012, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 404 str., oprawa miękka

Głównym przedmiotem książki jest opis procesu zdobywania odpowiednich kwalifikacji i kompetencji naukowych związanych z uzyskiwaniem stopni i tytułów naukowych: doktora, doktora habilitowanego i profesora. W związku z tym podkreślono kluczową rolę nauczyciela pracy naukowej i wychowawcy naukowców oraz nieocenione znaczenie specjalistycznych seminariów naukowych, warunkujących prawidłowy przebieg omawianych procesów.

Omówiono także cele i warunki uzyskiwania stopni i tytułów naukowych, układy ról osób biorących w tym udział, wybrane zagadnienia naukoznawstwa i metod nauk technicznych oraz zasady publikowania uzyskanych wyników prac naukowych.

Książka adresowana jest do doktorantów, habilitantów i doktorów habilitowanych przygotowujących się do uzyskiwania kwalifikacji koniecznych do pełnienia funkcji profesora jako nauczyciela i wychowawcy przyszłych naukowców.


Spis treści

Wprowadzenie     

Rozdział 1. Uczelnie akademickie
1. Wprowadzenie    
2. Koncepcja uczelni akademickich   
3. Koncepcja politechnik 
4. Charakterystyka kształcenia akademickiego   
5. Charakterystyka procesu wychowania 
6. Granice specjalizacji w procesie kształcenia akademickiego 
7. Konieczność działalności badawczej nauczycieli akademickich   
8. Wzajemne uwarunkowania pracy dydaktycznej i naukowo-badawczej 
9. Model nauczyciela akademickiego   
Bibliografia 
Załącznik 1. Wielka Karta Uniwersytetów Europejskich 

Rozdział 2. Proinnowacyjne kształcenie inżynierów
1. Wprowadzenie   
2. Wyzwania współczesnej cywilizacji europejskiej   
3. Współczesne znaczenie pojęć „technika” i „inżynier”   
4. Cechy charakterologiczne i intelektualne twórczych inżynierów   
5. Charakterystyka współczesnej działalności inżynierów 
6. Społeczne uwarunkowania pracy inżynierów   
7. Etyczne aspekty zawodu inżyniera 
8. Rodzaje intelektualnej działalności inżynierów   
9. Warunki pobudzania aktywności innowacyjnej   
10. Warunki rozwijania kwalifikacji    
11. Aktualizacja wiedzy jako niezbędny warunek twórczości technicznej 
12. Cele i formy kształcenia ustawicznego 
13. Cechy wynalazku    
14. Zasady wartościowania wynalazków   
15. Klasyfikacja inżynierów   
16. Uwagi i wnioski końcowe    
Bibliografia 
Załącznik 1. Zasady etycznego postępowania inżynierów i techników   
Załącznik 2. Polskie określenie pojęcia „inżynier” sprzed 350 lat 

Rozdział 3. Pracownicy naukowi
1. Definicja pojęcia „pracownik nauki” i jego funkcje 
2. Ewolucja pojęcia „naukowiec” 
3. Podział pracowników nauki   
4. Klasyfikacja naukowców 
5. Ochrona nauki przed skutkami działalności pseudonaukowców    
6. Cechy osobowości kandydatów do pracy naukowej 
7. Kryteria oceny pracowników naukowych    
8. Wychowywanie kadr naukowych    
9. Formy kształcenia i podnoszenia kwalifikacji   
10. Warunki uzyskiwania kwalifikacji naukowych   
11. Instytucjonalne uwarunkowania kształcenia kadr naukowych   
12. Zagadnienia rekrutacji i selekcji pracowników nauki   
13. Zasady działania specjalistycznego zespołu naukowego   
14. Zasady programowania indywidualnego rozwoju naukowego 
15. Dynamika rozwoju osobowości 
Bibliografia 

Rozdział 4. Nauka i wiedza naukowa
1. Nauka jako proces poznawczy 
2. Przegląd znaczeń terminu „nauka” 
3. Funkcje nauki – rola i znaczenie 
4. Wiedza naukowa i kryteria naukowości   
5. Klasyfikacja nauk 
6. Technika, technologia i nauki techniczne   
7. Charakterystyka rozwoju nauk technicznych 
8. Kształcące i wychowawcze aspekty pracy badawczej 
Bibliografia   

Rozdział 5. Metody nauk technicznych
1. Wprowadzenie 
2. Pojęcia podstawowe 
3. Rodzaje działalności naukowej   
4. Ogólne określenie przedmiotu badań nauk technicznych 
5. Opis faz cyklu działalności badawczo-rozwojowej 
6. Model metodologiczny rozwiązywania problemów naukowych 
7. Obserwacja naukowa 
8. Eksperyment naukowy 
9. Pomiary naukowe   
10. Hipotezy naukowe 
11. Warunki uznania rozwiązania problemu naukowego 
12. Kryteria naukowości pracy badawczej 
Bibliografia 

Rozdział 6. Modele w naukach technicznych
1. Wprowadzenie   
2. Ogólne pojęcie modelu 
3. Modele nominalne i realne 
4. Ogólna klasyfikacja modeli naukowych 
5. Budowa modeli naukowych 
6. Cechy modeli naukowych 
7. Wymagania prostoty i adekwatności 
8. Procedura budowania modelu fizycznego 
9. Budowa modeli matematycznych 
10. Klasyfikacja modeli matematycznych 
11. Etapy badań modelowych   
12. Cykl badawczy modelowania matematycznego   
13. Poznawcze i kształcące znaczenie modeli naukowych 
14. Uwagi i wnioski końcowe 
Bibliografia 

Rozdział 7. Ewolucja koncepcji stopni i tytułów naukowych
1. Geneza stopni i tytułów naukowych 
2. Układy stopni i tytułów naukowych 
3. Ewolucja regulacji prawnych 
4. Stopnie i tytuł naukowy przed ostatnią reformą 
5. Geneza i założenia ostatniej reformy 
6. Postanowienia reformy z 2011 roku 
7. Uwagi i wnioski końcowe 
Bibliografia 

Rozdział 8. Proces doktoryzowania
1. Ogólne założenia 
2. Ogólne cele doktoryzowania 
3. Społeczny charakter procesu uzyskiwania doktoratu 
4. Układy ról w procesie doktoryzowania 
5. Kształtowanie cech osobowości pracownika naukowego 
6. Czynniki wpływające na poziom doktoratów 
7. Studia doktoranckie 
8. Zalecany rodzaj oraz zakres tematyki rozpraw doktorskich
9. Wybór tematyki i programu rozpraw doktorskich 
10. Ogólne zalecenia opracowywania rozpraw doktorskich 
11. Promotor – jego rola i obowiązki 
12. Recenzje i recenzenci 
13. Egzaminy doktorskie 
14. Publiczna obrona rozprawy doktorskiej 
15. Promocja doktorska   
16. Publikowanie rozprawy doktorskiej oraz kwestia współautorstwa 
Bibliografia 

Rozdział 9. Proces habilitowania
1. Wprowadzenie 
2. Przyczyny niskiej sprawności uzyskiwania habilitacji przed reformą 
3. Ogólne założenia i cele habilitowania   
4. Różnice między rozprawą doktorską a dysertacją habilitacyjną 
5. Ogólne wymagania dotyczące dysertacji habilitacyjnych 
6. Zagadnienia określania dyscypliny naukowej habilitacji 
7. Warunki dysertacji habilitacyjnych 
8. Dysertacje związane z osiągnięciami technicznymi 
9. Zespołowe dysertacje doktorskie i habilitacyjne 
10. Ogólne zalecenia opracowywania dysertacji habilitacyjnych   
11. Recenzje w postępowaniu habilitacyjnym 
12. Kolokwium habilitacyjne 
13. Wykład habilitacyjny   
14. Wnioski i uwagi końcowe 
Bibliografia 


Rozdział 10. Proces uzyskiwania kwalifikacji profesora
1. Wprowadzenie 
2. Profesor i jego rola w zakresie kształcenia kadr naukowych 
3. Szkoła naukowa i jej rola   
4. Autorytet naukowy i jego znaczenie 
5. Warunki uzyskiwania tytułu profesora 
6. Przyczyny niskiej sprawności uzyskiwania stopni i tytułu naukowego 
7. Uwagi uzupełniające 
Bibliografia   

Rozdział 11. Zgromadzenia i dyskusje naukowe
1. Wprowadzenie 
2. Rodzaje zgromadzeń naukowych   
3. Przegląd celów konferencji naukowych 
4. Rola dyskusji w działalności naukowej 
5. Podstawy logiczne dyskusji 
6. Zasady wygłaszania referatów   
7. Zasady uczestniczenia w dyskusji naukowej 
8. Rola przewodniczącego obrad 
Bibliografia 

Rozdział 12. Zasady redagowania publikacji naukowych
1. Rola publikacji naukowych w procesie badawczym 
2. Klasyfikacja publikacji naukowych 
3. Role czasopism naukowych 
4. Ogólne zasady pisarstwa naukowego   
5. Styl tekstów naukowych 
6. Zasady budowy akapitu 
7. Wprowadzenie do terminologii 
8. Rola i zalecany przedmiot wprowadzenia do publikacji   
9. Ogólne zasady redagowania prac teoretycznych   
10. Rodzaje równań fizycznych 
11. Symbolika wielkości fizycznych i technicznych 
12. Redagowanie schematów blokowych algorytmów obliczeń 
13. Ogólne zasady redagowania publikacji eksperymentalnych 
14. Redagowanie wykresów 
15. Wzory empiryczne 
16. Zasady redagowania wniosków i uwag końcowych 
17. Zasady doboru bibliografii   
18. Zasady redagowania streszczeń autorskich 
19. Zasady redagowania tytułu publikacji 
20. Kwestie autorstwa publikacji   
21. Zagadnienia podziękowań autora 
22. Problematyka redagowania podręczników akademickich 
Bibliografia   
Załącznik 1. Podstawowe symbole matematyczne 
Załącznik 2. Zestawienie ważniejszych symboli mechaniki płynów
w zakresie przepływów jednowymiarowych 

Skorowidz rzeczowy 

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7850-047-6

  • Autor: 

    Czesław Grabarczyk

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss