-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.Impuls
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Rozwój kwalifikacji naukowych nauczycieli akademickich nauk technicznych
Kraków 2012, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 404 str., oprawa miękka
Głównym przedmiotem książki jest opis procesu zdobywania odpowiednich kwalifikacji i kompetencji naukowych związanych z uzyskiwaniem stopni i tytułów naukowych: doktora, doktora habilitowanego i profesora. W związku z tym podkreślono kluczową rolę nauczyciela pracy naukowej i wychowawcy naukowców oraz nieocenione znaczenie specjalistycznych seminariów naukowych, warunkujących prawidłowy przebieg omawianych procesów.
Omówiono także cele i warunki uzyskiwania stopni i tytułów naukowych, układy ról osób biorących w tym udział, wybrane zagadnienia naukoznawstwa i metod nauk technicznych oraz zasady publikowania uzyskanych wyników prac naukowych.
Książka adresowana jest do doktorantów, habilitantów i doktorów habilitowanych przygotowujących się do uzyskiwania kwalifikacji koniecznych do pełnienia funkcji profesora jako nauczyciela i wychowawcy przyszłych naukowców.
Spis treści
WprowadzenieRozdział 1. Uczelnie akademickie
1. Wprowadzenie
2. Koncepcja uczelni akademickich
3. Koncepcja politechnik
4. Charakterystyka kształcenia akademickiego
5. Charakterystyka procesu wychowania
6. Granice specjalizacji w procesie kształcenia akademickiego
7. Konieczność działalności badawczej nauczycieli akademickich
8. Wzajemne uwarunkowania pracy dydaktycznej i naukowo-badawczej
9. Model nauczyciela akademickiego
Bibliografia
Załącznik 1. Wielka Karta Uniwersytetów Europejskich
Rozdział 2. Proinnowacyjne kształcenie inżynierów
1. Wprowadzenie
2. Wyzwania współczesnej cywilizacji europejskiej
3. Współczesne znaczenie pojęć „technika” i „inżynier”
4. Cechy charakterologiczne i intelektualne twórczych inżynierów
5. Charakterystyka współczesnej działalności inżynierów
6. Społeczne uwarunkowania pracy inżynierów
7. Etyczne aspekty zawodu inżyniera
8. Rodzaje intelektualnej działalności inżynierów
9. Warunki pobudzania aktywności innowacyjnej
10. Warunki rozwijania kwalifikacji
11. Aktualizacja wiedzy jako niezbędny warunek twórczości technicznej
12. Cele i formy kształcenia ustawicznego
13. Cechy wynalazku
14. Zasady wartościowania wynalazków
15. Klasyfikacja inżynierów
16. Uwagi i wnioski końcowe
Bibliografia
Załącznik 1. Zasady etycznego postępowania inżynierów i techników
Załącznik 2. Polskie określenie pojęcia „inżynier” sprzed 350 lat
Rozdział 3. Pracownicy naukowi
1. Definicja pojęcia „pracownik nauki” i jego funkcje
2. Ewolucja pojęcia „naukowiec”
3. Podział pracowników nauki
4. Klasyfikacja naukowców
5. Ochrona nauki przed skutkami działalności pseudonaukowców
6. Cechy osobowości kandydatów do pracy naukowej
7. Kryteria oceny pracowników naukowych
8. Wychowywanie kadr naukowych
9. Formy kształcenia i podnoszenia kwalifikacji
10. Warunki uzyskiwania kwalifikacji naukowych
11. Instytucjonalne uwarunkowania kształcenia kadr naukowych
12. Zagadnienia rekrutacji i selekcji pracowników nauki
13. Zasady działania specjalistycznego zespołu naukowego
14. Zasady programowania indywidualnego rozwoju naukowego
15. Dynamika rozwoju osobowości
Bibliografia
Rozdział 4. Nauka i wiedza naukowa
1. Nauka jako proces poznawczy
2. Przegląd znaczeń terminu „nauka”
3. Funkcje nauki – rola i znaczenie
4. Wiedza naukowa i kryteria naukowości
5. Klasyfikacja nauk
6. Technika, technologia i nauki techniczne
7. Charakterystyka rozwoju nauk technicznych
8. Kształcące i wychowawcze aspekty pracy badawczej
Bibliografia
Rozdział 5. Metody nauk technicznych
1. Wprowadzenie
2. Pojęcia podstawowe
3. Rodzaje działalności naukowej
4. Ogólne określenie przedmiotu badań nauk technicznych
5. Opis faz cyklu działalności badawczo-rozwojowej
6. Model metodologiczny rozwiązywania problemów naukowych
7. Obserwacja naukowa
8. Eksperyment naukowy
9. Pomiary naukowe
10. Hipotezy naukowe
11. Warunki uznania rozwiązania problemu naukowego
12. Kryteria naukowości pracy badawczej
Bibliografia
Rozdział 6. Modele w naukach technicznych
1. Wprowadzenie
2. Ogólne pojęcie modelu
3. Modele nominalne i realne
4. Ogólna klasyfikacja modeli naukowych
5. Budowa modeli naukowych
6. Cechy modeli naukowych
7. Wymagania prostoty i adekwatności
8. Procedura budowania modelu fizycznego
9. Budowa modeli matematycznych
10. Klasyfikacja modeli matematycznych
11. Etapy badań modelowych
12. Cykl badawczy modelowania matematycznego
13. Poznawcze i kształcące znaczenie modeli naukowych
14. Uwagi i wnioski końcowe
Bibliografia
Rozdział 7. Ewolucja koncepcji stopni i tytułów naukowych
1. Geneza stopni i tytułów naukowych
2. Układy stopni i tytułów naukowych
3. Ewolucja regulacji prawnych
4. Stopnie i tytuł naukowy przed ostatnią reformą
5. Geneza i założenia ostatniej reformy
6. Postanowienia reformy z 2011 roku
7. Uwagi i wnioski końcowe
Bibliografia
Rozdział 8. Proces doktoryzowania
1. Ogólne założenia
2. Ogólne cele doktoryzowania
3. Społeczny charakter procesu uzyskiwania doktoratu
4. Układy ról w procesie doktoryzowania
5. Kształtowanie cech osobowości pracownika naukowego
6. Czynniki wpływające na poziom doktoratów
7. Studia doktoranckie
8. Zalecany rodzaj oraz zakres tematyki rozpraw doktorskich
9. Wybór tematyki i programu rozpraw doktorskich
10. Ogólne zalecenia opracowywania rozpraw doktorskich
11. Promotor – jego rola i obowiązki
12. Recenzje i recenzenci
13. Egzaminy doktorskie
14. Publiczna obrona rozprawy doktorskiej
15. Promocja doktorska
16. Publikowanie rozprawy doktorskiej oraz kwestia współautorstwa
Bibliografia
Rozdział 9. Proces habilitowania
1. Wprowadzenie
2. Przyczyny niskiej sprawności uzyskiwania habilitacji przed reformą
3. Ogólne założenia i cele habilitowania
4. Różnice między rozprawą doktorską a dysertacją habilitacyjną
5. Ogólne wymagania dotyczące dysertacji habilitacyjnych
6. Zagadnienia określania dyscypliny naukowej habilitacji
7. Warunki dysertacji habilitacyjnych
8. Dysertacje związane z osiągnięciami technicznymi
9. Zespołowe dysertacje doktorskie i habilitacyjne
10. Ogólne zalecenia opracowywania dysertacji habilitacyjnych
11. Recenzje w postępowaniu habilitacyjnym
12. Kolokwium habilitacyjne
13. Wykład habilitacyjny
14. Wnioski i uwagi końcowe
Bibliografia
Rozdział 10. Proces uzyskiwania kwalifikacji profesora
1. Wprowadzenie
2. Profesor i jego rola w zakresie kształcenia kadr naukowych
3. Szkoła naukowa i jej rola
4. Autorytet naukowy i jego znaczenie
5. Warunki uzyskiwania tytułu profesora
6. Przyczyny niskiej sprawności uzyskiwania stopni i tytułu naukowego
7. Uwagi uzupełniające
Bibliografia
Rozdział 11. Zgromadzenia i dyskusje naukowe
1. Wprowadzenie
2. Rodzaje zgromadzeń naukowych
3. Przegląd celów konferencji naukowych
4. Rola dyskusji w działalności naukowej
5. Podstawy logiczne dyskusji
6. Zasady wygłaszania referatów
7. Zasady uczestniczenia w dyskusji naukowej
8. Rola przewodniczącego obrad
Bibliografia
Rozdział 12. Zasady redagowania publikacji naukowych
1. Rola publikacji naukowych w procesie badawczym
2. Klasyfikacja publikacji naukowych
3. Role czasopism naukowych
4. Ogólne zasady pisarstwa naukowego
5. Styl tekstów naukowych
6. Zasady budowy akapitu
7. Wprowadzenie do terminologii
8. Rola i zalecany przedmiot wprowadzenia do publikacji
9. Ogólne zasady redagowania prac teoretycznych
10. Rodzaje równań fizycznych
11. Symbolika wielkości fizycznych i technicznych
12. Redagowanie schematów blokowych algorytmów obliczeń
13. Ogólne zasady redagowania publikacji eksperymentalnych
14. Redagowanie wykresów
15. Wzory empiryczne
16. Zasady redagowania wniosków i uwag końcowych
17. Zasady doboru bibliografii
18. Zasady redagowania streszczeń autorskich
19. Zasady redagowania tytułu publikacji
20. Kwestie autorstwa publikacji
21. Zagadnienia podziękowań autora
22. Problematyka redagowania podręczników akademickich
Bibliografia
Załącznik 1. Podstawowe symbole matematyczne
Załącznik 2. Zestawienie ważniejszych symboli mechaniki płynów
w zakresie przepływów jednowymiarowych
Skorowidz rzeczowy
Książka
-
ISBN:
978-83-7850-047-6
-
Autor:
Czesław Grabarczyk