Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Jerzy Nikitorowicz,
Waga produktu: 0.900 kg
EAN: 9788360501092
Wysyłka od: 9.90 PLN

Warszawa 2009, wyd. 1, Format 165 x 235, objętość 532 str., oprawa miękka

Prof. dr hab. Jerzy Nikitorowicz, pedagog społeczny, socjolog rodziny. Rektor Uniwersytetu w Białymstoku; kierownik Katedry Edukacji Międzykulturowej UwB; przewodniczący Zespołu Pedagogiki Kultury i Edukacji Międzykulturowej KNP PAN. Autor i redaktor publikacji z zakresu edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej, m.in: Socjalizacja i wychowanie w zróżnicowanych wyznaniowo i etnicznie rodzinach Białostocczyzny (1992), Pogranicze – Tożsamość – Edukacja międzykulturowa (1995), Młodzież pogranicza kulturowego Polski, Białorusi, Ukrainy wobec integracji europejskiej (2000), Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwanie edukacji międzykulturowej (2005, 2007).

Podręcznik jest przeznaczony dla studentów kierunków humanistycznych, szczególnie nauk społecznych, nauczycieli, osób zajmujących się zawodowo polityką edukacyjną, a także tworzeniem społeczeństwa obywatelskiego i działalnością na rzecz dialogu międzykulturowego. Autor zaczyna rozważania od pojęcia kultura; przedstawia zjawisko wielokulturowości i jego różne aspekty. Podejmuje także problemy edukacji lokalnej, regionalnej, europejskiej, wielo- i międzykulturowej, tożsamości kulturowej oraz dialogu kulturowego. Wskazuje na nowy paradygmat współistnienia, w którym przedstawia tolerancję w ujęciu humanistycznym i prawnym jako ideę, postawę i zasadę–normę współżycia i współistnienia.

Spis treści

Wstęp

Rozdział 1
Wielość kultur
1.1. Kultura człowieka i w człowieku
1.2. Kultura jako komunikacja społeczna
1.3. Typy kontaktu kultur i wynikające z nich postawy
1.4. Kultura i cywilizacja
1.5. Kultura i tradycja
1.6. Kultura narodowa – Wielokulturowość – Społeczeństwo wielokulturowe
1.7 Etniczność w historii i współcześnie
1.8. Dylematy kultur w międzycywilizacyjnym świecie
Podsumowanie

Rozdział 2
Kultury etniczne i narodowe w Polsce. Sąsiedzi na pograniczach kulturowych
2.1. My i Inni, Swoi i Obcy. Stereotypy i uprzedzenia
2.2. Ku kulturze pogranicza. Ku człowiekowi pogranicza
2.3. Charakter pogranicza polsko-białoruskiego
2.4. Pogranicze białorusko-polskie
2.5. Mniejszość narodowa i etniczna – próby definiowania i system
ochrony
2.6. Funkcjonowanie mniejszości narodowych i etnicznych w Polsce
2.7. Edukacja szkolna dzieci i młodzieży z mniejszości narodowych i etnicznych
Podsumowanie

Rozdział 3
Idee edukacji w warunkach wielokulturowości
3.1. Współczesne wyzwania i zadania edukacji
3.2. Edukacja dla sukcesu czy umiejętności znoszenia i pokonywania porażek
3.3. Edukacja etnocentryczna, akulturacyjna czy asymilacyjna
3.4. Edukacja regionalna jako podstawa kreowania społeczeństwa wielokulturowego
3.5. Edukacja kultywująca dziedzictwo kulturowe przodków
3.6. Edukacja europejska
3.7. Edukacja globalna – planetarna i glokalna
3.8. Edukacja wielokulturowa
3.9. Edukacja i komunikacja międzykulturowa
3.10. Edukacja obywatelska wobec współistnienia w globalnym świecie
3.11. Edukacja ku wspólnocie
Podsumowanie

Rozdział 4
Ku tożsamości międzykulturowej
4.1. Próba określenia tożsamości
4.2. Tożsamość społeczna
4.3. Tożsamość indywidualna – jednostkowa – osobowa
4.4. Tożsamość kulturowa
4.5. Koncepcja kreowania tożsamości międzykulturowej
4.6. Generowanie etosu w procesie kreowania tożsamości międzykulturowej
4.6.1. Generowanie etnocentryczne, zamykające w tożsamości dziedziczonej
4.6.2. Generowanie wielokulturowe, kreujące tożsamość rozproszoną
4.6.3. Generowanie międzykulturowe, kreujące zintegrowaną tożsamość
4.6.4. Generowanie zdezorientowane kulturowo, kreujące tożsamość rynkowo-wirtualną
4.7. Język – istotny element kreowania tożsamości kulturowej
4.8. Poszukiwanie tożsamości i ucieczka od tożsamości
Podsumowanie

Zakończenie
Bibliografia
Słownik ważniejszych pojęć
Indeks osób

Książka

  • ISBN: 

    978-83-605-0109-2

  • Autor: 

    Jerzy Nikitorowicz

aaa ssss