Gdańsk 2010, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 208 str., oprawa miękka
W książce znajduje się 25 scenariuszy sesji terapeutycznych. Scenariusze te zostały podzielone na następujące bloki tematyczne: rodzina – dom, szkoła, środowisko społeczne, w ramach których przewidziano zagadnienia szczegółowe: agresja, autorytet, kompleksy, miłość, przyjaźń, radość, samotność, szczęście itd. Zaproponowane w niniejszej publikacji działania biblioterapeutyczne skupiają się przede wszystkim na sferze emocjonalno-motywacyjnej, pośrednio na sferze orientacyjno-poznawczej uczniów uczestniczących w programie terapeutycznym. Odpowiednie formy stosowane w biblioterapii, takie jak zajęcia integrujące, relaksujące, aktywizujące, ukierunkowane czytanie wybranych tekstów terapeutycznych, słuchanie, elementy dramy, muzykoterapii, niwelują negatywne emocje (lęki, stres, apatię, agresję).
Publikacja adresowana jest do nauczycieli terapii pedagogicznej, wychowawców, psychologów, pedagogów, polonistów, nauczycieli innych przedmiotów, bibliotekarzy, do osób, które w pracy z dziećmi realizują zajęcia o charakterze korekcyjno-kompensacyjnym, dydaktycznym, dydaktyczno-wyrównawczym i terapeutyczno-wychowawczym. Scenariusze zajęć są przeznaczone dla wszystkich uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci o dysharmonijnym rozwoju psychoruchowym.
Książka ta jest oryginalna w swoim pomyśle. Zawiera cenne doświadczenia z pracy z dziećmi prowadzonej w bibliotece, a więc blisko książki. Opisane zajęcia w formie scenariuszy stwarzają możliwość zastosowania ich we własnej praktyce i sprawdzenia ich skuteczności. Największą wartością publikacji jest ukazanie różnych możliwości wykorzystania książki, przeżywania jej w aktywny sposób i budzenia zainteresowania książką. Prowadzi to do podniesienia motywacji do czytania, co jest obecnie jednym z najważniejszych wyzwań wobec nowego „pokolenia użytkowników komputerów”. prof. zw. dr hab. Marta Bogdanowicz
Praca ta jest kolejną pozycją dotyczącą biblioterapii, ale jedną z nielicznych poświęconych dzieciom o dysharmonijnym rozwoju psychomotorycznym. (...) Autorka opracowując scenariusze, wykazała się doskonałą znajomością różnych metod i technik aktywizujących. Wykorzystała metody twórczego myślenia, elementy pedagogiki zabawy i dramy. Terapię wzbogaciła zajęciami plastycznymi oraz muzyką. dr Iwona Zachciał
Spis treści
BLOK TEMATYCZNY: DOM - RODZINAScenariusz 1. Jak rodzi się stres? (na podstawie wiersza Szybko! D. Wawiłow)
Scenariusz 2. Kompleksy Ani Shirley (na podstawie fragmentów powieści Ania z Zielonego Wzgórza L. M. Montgomery)
Scenariusz 3. Smutek i radość Ani z Zielonego Wzgórza (na podstawie fragmentów powieści Ania z Zielonego Wzgórza L. M. Montgomery)
Scenariusz 4. Szczęśliwa rodzina (na podstawie fragmentów powieści Ania z Zielonego Wzgórza L. M. Montgomery)
Scenariusz 5. Zmartwienie Ewy (na podstawie opowiadania Smutek i radość Z. Nałkowskiej)
Scenariusz 6. Samotność Aurelii (na podstawie fragmentów powieści Opium w rosole M. Musierowicz)
Scenariusz 7. Miłość ojcowska (na podstawie przypowieści Syn marnotrawny)
Scenariusz 8. Starość pani Adamowej Ostrzeńskiej (na podstawie fragmentów powieści Noce i dnie M. Dąbrowskiej)
BLOK TEMATYCZNY: SZKOŁA
Scenariusz 9. Agresja Jacka Kosmali (na podstawie fragmentów powieści Ucho, dynia, sto dwadzieścia pięć M. Kriiger)
Scenariusz 10. Ja się zmienię (na podstawie fragmentów powieści Ucho, dynia, sto dwadzieścia pięć M. Kriiger)
Scenariusz 11. Sukcesy sławnych osób z dysleksją (na podstawie fragmentów publikacji Portrety nie tylko sławnych osób z dysleksją M. Bogdanowicz i książki Pamiętnik Perełki M. Dziewieckiego)
Scenariusz 12. Kompleksy Tomka (na podstawie fragmentów książki Pamiętnik Perełki M. Dziewieckiego)
Scenariusz 13. Sukcesy Tomka (na podstawie publikacji M. Bogdanowicz, A. Adryjanek, M. Rożyńskiej Uczeń z dysłeksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców i fragmentów książki Pamiętnik Perełki M. Dziewieckiego)
Scenariusz 14. Kompleksy Ani Terleckiej (na podstawie fragmentów powieści Wstęga pawilonu Z. Chądzyńskiej)
Scenariusz 15. Autorytet (na podstawie fragmentów powieści Stado W.Whartona
Scenariusz 16. Mój przyjaciel (na podstawie wierszy: List do kolegi E. Szelburg-Zarembiny i Być przyjacielem S. Bronzino)
BLOK TEMATYCZNY: ŚRODOWISKO SPOŁECZNE
Scenariusz 17. Przyjacielska pomoc (na podstawie fragmentów powieści Ten obcy I. Jurgielewiczowej)
Scenariusz 18. Pojednanie Uli z ojcem (na podstawie fragmentów powieści Ten obcy I. Jurgielewiczowej)
Scenariusz 19. Zaufanie (na podstawie fragmentów powieści Ten obcy I. Jurgielewiczowej)
Scenariusz 20. Samotność Danusi (na podstawie fragmentów powieści Inna I. Jurgielewiczowej)
Scenariusz 21. Odpowiedzialność (na podstawie fragmentów powieści Inna I. Jurgielewiczowej)
Scenariusz 22. Przyjaźń (na podstawie fragmentów powieści Inna L Jurgielewiczowej)
Scenariusz 23. Moje zalety (na podstawie fragmentów powieści Wstęga pawilonu Z. Chądzyńskiej)
Scenariusz 24. Egoizm Ebenezera Scrooge'a (na podstawie fragmentów noweli Opowieść wigilijna K. Dickensa)
Scenariusz 25. Szczęście bankiera (na podstawie fragmentów noweli Opowieść wigilijna K. Dickensa)
Bibliografia
Książka
-
ISBN:
978-83-7134-449-7
-
Autor:
Mirosława Wójtowicz