Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Mieczysław Łobocki,
Waga produktu: 0.600 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
Wysyłka od: 10.50 PLN
Wydawca: Impuls

Kraków 2009,  wyd. 2, format 165 x 235, objętość 310 str., oprawa twarda

Wychowanie w polskich szkołach pozostawia wiele do życzenia. Nawet nauczyciele z wykształceniem wyższym nie radzą sobie z nim najlepiej. Jedną z przyczyn jest brak należytego przygotowania nauczycieli do wykonywania zawodu, a zwłaszcza niemożność wykazania się przez nich rzetelną wiedzą o wychowaniu. Nawet, gdy ją posiadają, nie są skłonni do jej weryfikowania. Towarzyszy temu zazwyczaj poczucie bezradności w rozwiązywaniu trudności wychowawczych.

Książka ma dopomóc nauczycielom zapoznać się z pewnym minimum wiedzy o wychowaniu, niezbędnej dla usprawnienia pracy wychowawczej z uczniami. Treści książki mogą dopomóc w rozumieniu tego, jak wielkie znaczenie dla usprawnienia wychowania  mogą mieć m.in. kształtowanie przez nauczycieli postaw społeczno-moralnych uczniów, przyswajanie uczniom wartości nadających głębszy sens życiu, podmiotowe traktowanie uczniów, przypominanie o spoczywających na nich obowiązkach, możliwie częste prowadzenie rozmów z uczniami, współpraca nauczycieli z rodzicami, nieustanna kontrola nad własnym postępowaniem pedagogicznym, unikanie wpadania w bezduszną rutynę zawodową.

Adresatami książki są czynni zawodowo nauczyciele oraz studenci kierunków nauczycielskich, pedagogiki oraz psychologii. Podręcznik może być przydatny także dla wychowawców placówek opiekuńczo-wychowawczych, jak i pracowników naukowo-dydaktycznych zainteresowanych problemami wychowania.

Spis treści

Wstęp

Rozdział pierwszy
Wychowanie z inspiracji filozofii, pedagogiki i psychologii

Wprowadzenie
Wychowanie z inspiracji filozofii personalistycznej
Wychowanie z inspiracji dociekań pedagogicznych
Wychowanie z inspiracji psychologii humanistycznej

Rozdział drugi
Wartości w procesie wychowania

Rozumienie wartości
Klasyfikacja wartości
Prezentacja niektórych wartości uniwersalnych
Rola wychowania do wartości w życiu uczniów
Warunki skutecznego wychowania do wartości w szkole

Rozdział trzeci
Wychowanie moralne w centrum uwagi nauczycieli

Rozumienie i potrzeba wychowania moralnego
Wychowanie moralne uświęcone przez tradycję
Klasyfikacja wartości swoistą odmianą wychowania moralnego
Wychowanie moralne według J. Piageta i L. Kohlberga
Autorytet w wychowaniu moralnym
Wychowanie seksualne a wychowanie moralne

Rozdział czwarty
Prowadzenie rozmowy nauczycieli z uczniami

Co rozumie się przez rozmowę?
Rola rozmowy nauczycieli i uczniów w wychowaniu
Rodzaje rozmów nauczycieli z uczniami
Wymagania stawiane nauczycielom w rozmowie z uczniami
Przeszkody w prowadzeniu rozmowy z uczniami

Rozdział piąty
Współpraca nauczycieli i rodziców w wychowaniu uczniów

Czym jest współpraca nauczycieli i rodziców?
Wychowawcze znaczenie współpracy nauczycieli i rodziców
Formy współpracy nauczycieli i rodziców
Warunki skutecznej współpracy nauczycieli i rodziców
Przeszkody napotykane we współpracy nauczycieli i rodziców

Rozdział szósty
Badania w działaniu na usługach nauczycieli
Ogólna charakterystyka badań w działaniu
Cykliczny przebieg badań w działaniu
Próba konkretyzacji badań w działaniu
Warunki skuteczności badań w działaniu
Uwagi końcowe

Rozdział siódmy
Informacje zwrotne w pracy dydaktyczno-wychowawczej
Określenie i źródła informacji zwrotnych
Rodzaje informacji zwrotnych i ich znaczenie badawcze
Warunki poprawnego przekazu i odbioru informacji zwrotnych
Niekategoryzowane sposoby gromadzenia informacji zwrotnych
Kategoryzowane sposoby gromadzenia informacji zwrotnych

Rozdział ósmy
O samodoskonaleniu nauczycieli
Czym jest samodoskonalenie nauczycieli
Potrzeba samodoskonalenia nauczycieli
Sposoby samodoskonalenia nauczycieli
Warunki skutecznego samodoskonalenia nauczycieli
Samodoskonalenie w pedagogicznym kształceniu nauczycieli

Zakończenie

Bibliografia

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7308-830-6

  • Autor: 

    Mieczysław Łobocki

Inne tytuły z tej serii:
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...