Kraków 2009, wyd. 2, format 165 x 235, objętość 310 str., oprawa twarda
Wychowanie w polskich szkołach pozostawia wiele do życzenia. Nawet nauczyciele z wykształceniem wyższym nie radzą sobie z nim najlepiej. Jedną z przyczyn jest brak należytego przygotowania nauczycieli do wykonywania zawodu, a zwłaszcza niemożność wykazania się przez nich rzetelną wiedzą o wychowaniu. Nawet, gdy ją posiadają, nie są skłonni do jej weryfikowania. Towarzyszy temu zazwyczaj poczucie bezradności w rozwiązywaniu trudności wychowawczych.
Książka ma dopomóc nauczycielom zapoznać się z pewnym minimum wiedzy o wychowaniu, niezbędnej dla usprawnienia pracy wychowawczej z uczniami. Treści książki mogą dopomóc w rozumieniu tego, jak wielkie znaczenie dla usprawnienia wychowania mogą mieć m.in. kształtowanie przez nauczycieli postaw społeczno-moralnych uczniów, przyswajanie uczniom wartości nadających głębszy sens życiu, podmiotowe traktowanie uczniów, przypominanie o spoczywających na nich obowiązkach, możliwie częste prowadzenie rozmów z uczniami, współpraca nauczycieli z rodzicami, nieustanna kontrola nad własnym postępowaniem pedagogicznym, unikanie wpadania w bezduszną rutynę zawodową.
Adresatami książki są czynni zawodowo nauczyciele oraz studenci kierunków nauczycielskich, pedagogiki oraz psychologii. Podręcznik może być przydatny także dla wychowawców placówek opiekuńczo-wychowawczych, jak i pracowników naukowo-dydaktycznych zainteresowanych problemami wychowania.
Spis treści
WstępRozdział pierwszy
Wychowanie z inspiracji filozofii, pedagogiki i psychologii
Wprowadzenie
Wychowanie z inspiracji filozofii personalistycznej
Wychowanie z inspiracji dociekań pedagogicznych
Wychowanie z inspiracji psychologii humanistycznej
Rozdział drugi
Wartości w procesie wychowania
Rozumienie wartości
Klasyfikacja wartości
Prezentacja niektórych wartości uniwersalnych
Rola wychowania do wartości w życiu uczniów
Warunki skutecznego wychowania do wartości w szkole
Rozdział trzeci
Wychowanie moralne w centrum uwagi nauczycieli
Rozumienie i potrzeba wychowania moralnego
Wychowanie moralne uświęcone przez tradycję
Klasyfikacja wartości swoistą odmianą wychowania moralnego
Wychowanie moralne według J. Piageta i L. Kohlberga
Autorytet w wychowaniu moralnym
Wychowanie seksualne a wychowanie moralne
Rozdział czwarty
Prowadzenie rozmowy nauczycieli z uczniami
Co rozumie się przez rozmowę?
Rola rozmowy nauczycieli i uczniów w wychowaniu
Rodzaje rozmów nauczycieli z uczniami
Wymagania stawiane nauczycielom w rozmowie z uczniami
Przeszkody w prowadzeniu rozmowy z uczniami
Rozdział piąty
Współpraca nauczycieli i rodziców w wychowaniu uczniów
Czym jest współpraca nauczycieli i rodziców?
Wychowawcze znaczenie współpracy nauczycieli i rodziców
Formy współpracy nauczycieli i rodziców
Warunki skutecznej współpracy nauczycieli i rodziców
Przeszkody napotykane we współpracy nauczycieli i rodziców
Rozdział szósty
Badania w działaniu na usługach nauczycieli
Ogólna charakterystyka badań w działaniu
Cykliczny przebieg badań w działaniu
Próba konkretyzacji badań w działaniu
Warunki skuteczności badań w działaniu
Uwagi końcowe
Rozdział siódmy
Informacje zwrotne w pracy dydaktyczno-wychowawczej
Określenie i źródła informacji zwrotnych
Rodzaje informacji zwrotnych i ich znaczenie badawcze
Warunki poprawnego przekazu i odbioru informacji zwrotnych
Niekategoryzowane sposoby gromadzenia informacji zwrotnych
Kategoryzowane sposoby gromadzenia informacji zwrotnych
Rozdział ósmy
O samodoskonaleniu nauczycieli
Czym jest samodoskonalenie nauczycieli
Potrzeba samodoskonalenia nauczycieli
Sposoby samodoskonalenia nauczycieli
Warunki skutecznego samodoskonalenia nauczycieli
Samodoskonalenie w pedagogicznym kształceniu nauczycieli
Zakończenie
Bibliografia
Książka
-
ISBN:
978-83-7308-830-6
-
Autor:
Mieczysław Łobocki