Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Mieczysław Łobocki,
Waga produktu: 0.800 kg
EAN: 9788375871616
Wysyłka od: 9.90 PLN
Wydawca: Impuls

Kraków 2011, wyd. 11, format 165 x 235, objętość 332 str., oprawa twarda

Niniejsza książka jest próbą przedstawienia najczęściej stosowanych metod i technik w badaniach pedagogicznych. Każda z metod poddana jest bardziej lub mniej szczegółowej charakterystyce łącznie z przypisywaną jej wartością poznawczą, w tym z zarówno przysługującymi jej zaletami jak i niedomaganiami pod względem merytorycznym. Szeroko omawia warunki, od spełnienia których uzależnia się poprawne zastosowanie poszczególnych metod i technik badawczych.

Publikacja jest adresowana szczególnie do studentów studiów pedagogiki i młodszych pracowników naukowo-dydaktycznych, podejmujących prace badawcze dotyczące szeroko rozumianej problematyki pedagogicznej. Może być przydatna także w pisaniu prac dyplomowych i magisterskich, rozpraw doktorskich i habilitacyjnych.

Spis treści

Wstęp

I. Z zagadnień metodologii badań pedagogicznych

1. Metodologia badań pedagogicznych jako nauka
2. Pluralistyczne podejście w badaniach pedagogicznych
3. Problemy badawcze i kryteria ich poprawności
4. Pojecie, klasyfikacja oraz cechy metod i technik badawczych
5. Zmienne i wskaźniki w badaniach pedagogicznych
6. Etapy badań pedagogicznych

II. Obserwacja

1. Pojecie obserwacji i jej klasyfikacji
2. Warunki i zalety poprawnej obserwacji
3. Przedmiot obserwacji
4. Techniki obserwacji standaryzowanej
5. Techniki obserwacji niestandaryzowanej
6. Gromadzenie, opracowanie i interpretacja danych z obserwacji
7. Granice poznawcze obserwacji

III. Metoda szacowania (skale ocen)

1. Ogólna charakterystyka metody szacowania
2. Rodzaje skal ocen
3. Konstruowanie skal ocen
4. Błędy popełniane przy ocenianiu
5. Źródła błędów w ocenie
6. Sposoby zapobiegania błędom w ocenie

IV. Eksperyment pedagogiczny

1. Określenie eksperymentu pedagogicznego
2. Techniki eksperymentalne
3. Użyteczność badań eksperymentalnych
4. Zastrzeżenia wobec badań eksperymentalnych
5. Błędy w badaniach eksperymentalnych
6. Przykład eksperymentu pedagogicznego
7. Badania quasi-eksperymentalne

V. Testy osiągnięć szkolnych

1. Określenie testów osiągnięć szkolnych
2. Rodzaje testów osiągnięć szkolnych
3. Cechy testów osiągnięć szkolnych
4. Przegląd zadan tekstowych
5. Zasady i warunki układania zadan twkstoweych
6. Ilościowa analiza zadan tekstowych
7. Użyteczność i ograniczenia testów osiągnięć szkolnych

VI. Metoda socjometryczna

1. Charakterystyka metody socjometrycznej
2. Klasyczna technika socjometryczna
a. kryteria socjometryczne
b. sporządzanie tabeli socjometrycznej
c. graficzne przedstawienie materiału socjometrycznego
d. ilościowe opracowanie danych socjometrycznych
3. Nietypowe techniki socjometryczne
4. Ograniczenia poznawcze metody socjometrycznej

VII. Analiza dokumentów

1. Rozumienie analizy dokumentów
2. Rodzaje dokumentów
3. Autentyczność dokumentów i wiarygodność obserwatora
4. Przegląd technik analizy dokumentów
5. Analiza rysunków
6. Mocne i słabe strony analizy dokumentów

VIII. Metoda sondażu

1. Określanie metody sondażu
2. Wymagania stawiane metodzie sondażu
3. Rodzaje pytań sondażowych (kwestionariuszowych)
4. Techniki metody sondażu
a. Techniki sondażu z zastosowaniem ankiety
b. Techniki sondażu z zastosowaniem wywiadu
5. Źródła błędów w badaniach sondażowych

IX. Metoda dialogowa (rozmowa)

1. Charakterystyka metody dialogowej
2. Warunki poprawności metody dialogowej
3. Techniki metody dialogowej
4. Utrwalanie przebiegu prowadzonej rozmowy
5. Błędy stosowane w metodzie dialogowej

X. Metoda biograficzna

1. Opis metody biograficznej
2. Z historii metody biograficznej
3. Odmiany metody biograficznej
a. metoda monograficzna
b. metoda indywidualnych przypadków
4. Zalety i wady metody biograficznej

Zakończenie
Bibliografia

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7587-161-6

  • Autor: 

    Mieczysław Łobocki

Inne tytuły z tej serii:
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...

aaa ssss