Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Bogusław Śliwerski,
Waga produktu: 0.400 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
Wysyłka od: 10.50 PLN
Wydawca: Impuls

Kraków 2008,  wyd. 2, format 165 x 235, objętość 172 str., oprawa twarda

Szkoła publiczna nie jest w realizowanych przez siebie funkcjach instytucją demokratyczną, gdyż nie są w niej powszechnie uznawane i szanowane zasady demokracji: wolności, godności, solidarności i praworządności w stosunku do wszystkich przedmiotów edukacji. Fundamentalnym bowiem warunkiem demokracji jest podmiotowość społeczeństwa, gwarancje kontrolowania wybranych przez nie władz oraz zaistnienie lokalnych struktur jednostkowego uczestnictwa i współodpowiedzialności. Tymczasem badania socjologiczne i pedagogiczne wykazują, że w szkołach publicznych nie jest przestrzegana zasada suwerenności nauczycieli w relacji z władzą oświatową, uczniów w relacjach z nauczycielami i rodziców w kontaktach z pedagogami.

Książka adresowana jest przede wszystkim do nauczycieli, rodziców i nadzoru pedagogicznego szkół publicznych oraz do osób kształcących nauczycieli. Tropi zło w edukacji szkolnej, uniemożliwiające zaistnienie w niej demokracji, pomimo deklaracji ustawowych i dobrych intencji samych pedagogów. 

Spis treści

Wstęp
Rozdział I: Wzbudzanie demokracji w szkole
1. Demokracja w szkołach a decentralizacja systemu oświaty
2. Legitymizacja demokracji w szkole
3. Funkcje założone rady szkoły
4. Rekrutacja członków rady szkoły
5. Udział uczniów w radzie szkoły
6. Rola nauczycieli w radzie szkoły
7. Rodzice w radzie szkoły
8. Dyrekcja szkoły wobec rady szkoły
9. Personalistyczny wymiar demokracji w szkole
10. Zakres powszechności demokracji w szkołach
Rozdział II: Kto się boi rady szkoły?
1. A wszystko zaczęło się tak
2. Z nowym rokiem — starym krokiem!
3. Złe dobrego początki?
4. Od diagnozy do prognozy
5. Spór o projekt eksperymentu pedagogicznego w szkole
6. Losy eksperymentu pedagogicznego
6.1. Test na rodzicielskie zainteresowanie eksperymentem
7. Zatwierdzić statut i już!
8. Debata wokół kolejnych innowacji w szkole
9. Powrót do statutu szkoły
10. Czy opiniować słowną deklarację projektu innowacji?
11. Kogo (nie) ceni dyrekcja szkoły?
12. Jak docenić nowatora, wstrzymując się od głosu?
13. Wyborcza końcówka roku szkolnego
14. Jak zaniedbać eksperyment pedagogiczny?
15. „Pies ogrodnika"
16. Powtórka z wyborów
17. Prowokacja rady pedagogicznej (?)
18. Cisza przed burzą?
19. Białe musi być czarne
20. Prawnicy swoje a dyrekcja swoje
21. Jak to jest z finansami szkoły?
22. Powrót do sporu o wicedyrektorkę w radzie szkoły
23. „Stan wojenny"
24. Ktoś musi odejść
Zamiast zakończenia
Glosa do zakończenia

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7308-734-7

  • Autor: 

    Bogusław Śliwerski

Inne tytuły z tej serii:
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...