Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Katarzyna Barbara Kochan,
Waga produktu: 0.180 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
Wysyłka od: 7.00 PLN
Wydawca: Impuls

Kraków 2009,  wyd. 1, format 165 x 235, objętość 96 str., oprawa miękka

Monografia „Edukacja elementarna i elementarze porozbiorowe w II Rzeczypospolitej” ma charakter historyczno – pedagogiczny. Składa się ona z trzech rozdziałów o układzie chronologiczno - problemowym. Rozdział pierwszy daje wgląd w uwarunkowania edukacji elementarnej w II Rzeczypospolitej, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji politycznej i gospodarczej kraju, ówczesnych kwestii ludnościowych oraz problemów występujących w szkolnictwie powszechnym. Rozdział drugi poświęcony jest omówieniu funkcjonowania kształcenia początkowego w dwudziestoleciu międzywojennym. Przedstawieni są uczniowie i inni uczestnicy nauczania elementarnego oraz pracujący na tym szczeblu szkolnym nauczyciele. Ponadto ukazane są formy organizacyjne nauczania początkowego, jego cele i zadania, treści oraz stosowana metodyka pracy i wykorzystywane środki dydaktyczne. W rozdziale trzecim na tle polityki Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, dotyczącej doboru podręczników szkolnych, analizie poddane zostają elementarze porozbiorowe, wykorzystywane do nauki czytania i pisania w II Rzeczypospolitej. Wnioski z dokonanych badań znajdują się w zakończeniu.

Spis treści

Wstęp
Uwarunkowania edukacji elementarnej w II Rzeczypospolitej
Sytuacja polityczna i gospodarcza kraju
Problemy ludnościowe
Struktura społeczno-zawodowa ludności, zaniedbania edukacyjne, model rodziny
Społeczeństwo wielonarodowe, wielokulturowe i wieloreligijne
Problemy w szkolnictwie powszechnym
Stan edukacji początkowej w dwudziestoleciu międzywojennym
Uczniowie i inni uczestnicy edukacji początkowej
Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej
Formy organizacyjne nauczania początkowego
Cele i zadania edukacji początkowej
Treści kształcenia początkowego
Metodyka pracy i środki dydaktyczne w nauczaniu początkowym
Funkcjonowanie elementarzy odziedziczonych po zaborcach w szkolnictwie międzywojennym
Polityka Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego dotycząca doboru podręczników szkolnych
Elementarze ujęte w spisie podręczników szkolnych
Elementarze nieujęte w spisie podręczników zatwierdzonych do użytku szkolnego

Samouczek
Zakończenie
Aneksy
Wykaz ilustracji
Wykaz źródeł i opracowań

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7587-099-2

  • Autor: 

    Katarzyna Barbara Kochan

Inne tytuły z tej serii: