Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Małgorzata Cywińska
Waga produktu: 0.220 kg
EAN: 9788360038437
Wysyłka od: 9.00 PLN
Wydawca: WSPiA

Poznań 2013, wydanie 1, format 135 x 205, objętość 192 str., oprawa miękka

Ze wstępu Redaktor naukowej tomu
W literaturze pedeutologicznej wśród analizowanych problemów związanych z nauczycielem znajdujemy rozważania dotyczące funkcji zawodowych nauczycieli, ich kształcenia, pojmowania roli zawodowej nauczyciela i dylematów związanych z jej pełnieniem. Rozpatrujemy trudności pracy nauczyciela i kwestie jego profesjonalizmu oraz tożsamości zawodowej tej kategorii osób. W związku z powyższym często próbujemy odpowiedzieć na pytania: Jaki jest nauczyciel współczesności? Jaki być powinien? Jakie powinno być jego kształcenie, aby przystawało do wymogów otaczającej rzeczywistości? Jaki jest zakres i poziom pełnienia funkcji zawodowych przez nauczycieli? Czy są oni właściwie przygotowani do ich pełnienia? Jakie są trudności i dylematy tego zawodu? Na ile współczesny nauczyciel jest profesjonalistą? Pytania te wynikają z troski o poziom edukacji społeczeństwa, o losy transformacji oświatowej wyznaczającej biografię jednostek, ich możliwości samourzeczywistniania w nieustannie przeobrażającym się świecie. Pytania te były też inspiracją dla autorów tekstów zawartych w niniejszej publikacji, którym składam serdeczne podziękowania za zabranie głosu w dyskusji nad złożonością zawodu nauczyciela i jego kompetencji. Wpisują się one w rozległą debatę dotyczącą pracy zawodowej nauczyciela.

Z recenzji prof. dr hab. Ireny Adamek
Spluralizowane i zmienne społeczeństwa wymagać będą od nauczyciela rozumienia występowania zderzania się różnych, odmiennych definicji pojęć związanych z edukacją, a co za tym idzie kształcenia zdolności ich redefiniowania, a także rozumienia przypisywanych im po nowemu zachowań i czynności. I tu pojawia się problem jego kompetencji […]. Jest to temat ważny, gdyż jak powiedział polski pedagog takie będą Rzeczypospolite jakie jest młodzieży chowanie, a to chowanie w głównej mierze zależy od tego, jakich pedagogów spotka w szkolnej edukacji. Stąd dobrze się stało, że podjęto badania w tym zakresie. Prezentowana […] monografia wieloautorska zawiera teksty dotyczące tego obszaru dyskursu […].

Z przedmowy prof. dra hab. Kazimierza Denka
Być nauczycielem. Kompetencje współczesnego nauczyciela to pozycja, która skierowana jest przede wszystkim do pedagogów, a także studentów pedagogiki. Może po nią sięgnąć także młodzież studiująca dyscypliny pokrewne, bo jak wynika z istoty pedagogiki, jest ona otwarta na filozofię, socjologię, antropologię, ekonomikę kształcenia, psychologię, teologię i medycynę [...]. Dlatego można oczekiwać, że książka ta zasili listę lektur na większości kierunków humanistycznych i społecznych. Daje ona Czytelnikowi możliwość zmierzenia się z problemami zawartymi w jej tytule bez zbędnych ozdobników, lecz sumiennie, przejrzyście i zgodnie z aktualnym stanem wiedzy na temat kompetencji nauczyciela.

W konkluzji należy zauważyć, że lektura tej publikacji pozwala na dialog z jej treścią, wzbudza poznawczy niepokój, skłania do przemyśleń. Jest zaproszeniem do czytania aktywnego i pełnego refleksji. Proponuję skorzystać z tego zaproszenia, bo książka warta jest skupienia i namysłu.

Spis treści

Przedmowa (Kazimierz Denek)

WSTĘP (Małgorzata Cywińska)

Część I. Nauczyciel i jego kompetencje w perspektywie
przeobrażeń współczesnego świata
Małgorzata Cywińska
Efektywność nauczyciela w dobie współczesnej
Ewa Kiełb-Starczewska
Nauczyciel w transformacjach cywilizacyjnych
Hubert Tomkowiak
Nauczyciel wobec problemów współczesności: nauczać
czy wychowywać

Część II. Nauczyciel i jego kompetencje w perspektywie
budowania klimatu pracy i kreatywności
Janina Minkiewicz-Najtkowska
Nauczyciel w procesie komunikowania się z uczniami
w dzisiejszej edukacji (wybrane aspekty)
Renata Michalak
Nauczyciel na drodze budowania konstruktywistycznej
kultury dydaktycznej i klimatu pracy
Justyna Jakubowska-Baranek
Rola nauczyciela w rozwijaniu kreatywności ucznia

Część III. Nauczyciel i jego kompetencje w perspektywie
specjalistycznych obszarów edukacyjnych
Małgorzata Cywińska
Nauczyciel a konstruktywne rozwiązywanie konfliktów przez dzieci
Julia Kisielewska-Meller
Nauczyciel w kształceniu dzieci niesłyszących i słabosłyszących
Katarzyna Sadowska
Nauczyciel a ergonomia pracy głosem w polskiej rzeczywistości
oświatowej
Zakończenie (Małgorzata Cywińska)
Abstrakt
Noty o autorach


Foreword (Kazimierz Denek)

Introducti on (Małgorzata Cywińska)

Part I. The teacher and their competencies from the perspective
of transformations in the contemporary world
Małgorzata Cywińska
Effectiveness of the teacher in the contemporary age
Ewa Kiełb-Starczewska
The teacher against the background of civilizational transitions
Hubert Tomkowiak
The teacher and dilemmas of the contemporary age:
to teach or to educate

Part II. The teacher and their competencies from the perspective
of building a working climate and stimulating creativity
Janina Minkiewicz-Najtkowska
The teacher in the process of communication with students in today’s
education (selected aspects)
Renata Michalak
The teacher on the way towards building a constructivist culture
of teaching and working climate
Justyna Jakubowska-Baranek
The role of the teacher in enhancing students’ creativity

Part III. The teacher and their competencies from the
perspective of specialist educational areas
Małgorzata Cywińska
The teacher and the constructive resolution of conflicts by children
Julia Kisielewska-Meller
The role of the teacher in the education of deaf and hearing-impaired
children
Katarzyna Sadowska
The teacher and the ergonomics of using voice in the Polish educational
reality
Conclusi on (Małgorzata Cywińska)
ABSTRACT
Notes about Authors

Książka

  • ISBN: 

    978-83-60038-43-7

  • Redaktor: 

    Małgorzata Cywińska

Inne tytuły z tej serii:
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...

aaa ssss