Kraków 2011, wydanie 1, format 160 x 235, objętość 234 str., oprawa miękka
Prezentowana praca składa się z dwóch uzupełniających się części. W pierwszej zostały przedstawione teoretyczne aspekty kompetencji społecznych (rozdziały 1–2), w drugiej zaś ich empiryczny wymiar (rozdziały 3–6).
Podejmowanie problematyki kompetencji społecznych dyrektorów szkół ma wielowątkowe uzasadnienie. Tej kwestii został poświęcony rozdział 1. Uzasadniono w nim celowość jej rozważania, zakorzeniając ją w złożonym kontekście, w którym funkcjonują współczesne szkoły. Autorka przedstawia, jak na tym tle zmienia się kierownicza rola dyrektora szkoły i rodzi się zapotrzebowanie na społeczne kompetencje.
W rozdziale 2 została zaprezentowana podstawa teoretyczna prowadzonych dociekań badawczych. Przedstawiono w nim, czym są kompetencje, kompetencje kierownicze i kompetencje społeczne, oraz koncentruję się na charakterystyce wybranych kompetencji społecznych w świetle interdyscyplinarnej literatury (prace z pedagogiki, psychologii, organizacji i zarządzania, w tym zarządzania oświatą i psychologii zarządzania).
Kolejne rozdziały zawierają prezentację, analizę i interpretację wyników badań własnych.
Książka powstała na podstawie rozprawy doktorskiej przygotowanej na Uniwersytecie w Białymstoku, na Wydziale Pedagogiki i Psychologii, pod kierunkiem naukowym dr. hab. Michała Balickiego, profesora UwB. Jest jej zmienioną wersją.
Troska o wysoką jakość edukacji skłania teoretyków i praktyków w tej dziedzinie do poszukiwania czynników doskonalących pracę szkoły. Współcześnie podkreśla się rolę osób kierujących organizacjami w osiąganiu przez nie skuteczności, czyli w realizacji postawionych celów. Ma to odniesienie zarówno do firm komercyjnych, jak i organizacji publicznych, m.in. szkół. W oświacie odpowiednie realizowanie funkcji kierowniczych zyskuje najwyższą rangę ze względu na duże wymagania stawiane edukacji. Podnoszenie jej jakości ma doniosłe znaczenie dla zwiększania szans życiowych jednostek, a tym samym wpływa na rozwój lokalny i w skali kraju.
Aby szkoły mogły sprostać temu zadaniu, muszą być właściwie zarządzane, a wśród różnych obszarów tego procesu na plan pierwszy wysuwa się kierowanie kadrą nauczycieli. Uruchamianie potencjału tkwiącego w ludziach jest działaniem specyficznym, bardzo złożonym, wymagającym dysponowania wiedzą i umiejętnościami kształtowania relacji międzyludzkich, tak aby w pełni osiągać cele organizacyjne i tworzyć klimat organizacji sprzyjający rozwojowi. Tak zarysowane cele realizowane są głównie w procesie komunikowania się i motywowania do pracy. Ponadto w dobie dynamicznych zmian kontekstu lokalnego i globalnego w organizacjach często pojawiają się sytuacje konfliktowe. Te spostrzeżenia stały się kryterium wyboru trzech kompetencji jako przedmiotu analiz teoretycznych i empirycznych w niniejszej pracy. Przedmiotem zainteresowań badawczych autorka uczyniła zatem kompetencje dyrektorów szkół w zakresie komunikowania się, motywowania do pracy i rozwiązywania konfliktów.
Spis treści
WstępCzęść I Teoretyczne aspekty kompetencji społecznych
Rozdział 1
Wizerunek dyrektora szkoły w świetle literatury przedmiotu oraz przepisów prawnych
1.1. Konteksty cywilizacyjny, kulturowy i społeczny edukacji jako wyznaczniki nowych ról dyrektora szkoły
1.2. Prawne usytuowanie stanowiska dyrektora szkoły
1.3. Kompetencje społeczne dyrektorów szkół w świetle wybranych badań empirycznych
Rozdział 2
Kompetencje społeczne w literaturze przedmiotu
2.1. Definicje pojęć: kompetencja, kompetencje kierownicze, kompetencje społeczne
2.2. Wybrane kompetencje społeczne
2.2.1. Komunikowanie się
2.2.2. Motywowanie do pracy
2.2.3. Rozwiązywanie konfliktów
Część II Empiryczny wymiar kompetencji społecznych
Rozdział 3
Opis projektu badawczego
3.1. Cele i przedmiot badań
3.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze
3.3. Opis grupy badawczej
Rozdział 4
Kompetencja badanych dyrektorów szkół w zakresie komunikowania się
4.1. Samoocena wiedzy dyrektorów szkół z zakresu komunikowania się
4.2. Umiejętności komunikowania się dyrektorów szkół – samoocena i ocena nauczycieli
4.3. Formy komunikowania się dyrektora z nauczycielami
4.4 Tematyka komunikacji pionowej „w dół” i „w górę”
4.5. Komunikaty niewerbalne dyrektorów w ocenie nauczycieli
4.6. Bariery w komunikacji interpersonalnej postrzegane przez dyrektorów i nauczycieli
4.7 Potrzeba doskonalenia kompetencji w zakresie komunikowania się sygnalizowana przez dyrektorów szkół
Podsumowanie
Rozdział 5
Kompetencja badanych dyrektorów szkół w zakresie motywowania nauczycieli do pracy
5.1. Samoocena wiedzy dyrektorów szkół o procesie motywowania do pracy
5.2. Umiejętności dyrektorów szkół w zakresie motywowania nauczycieli do pracy w ich samoocenie i ocenie nauczycieli
5.3. Plan rozwoju szkoły jako czynnik motywujący
5.4. Informacje zwrotne o ocenie wyników pracy nauczycieli
5.5. Nagradzanie finansowe i psychologiczne
5.6. Czynniki motywujące nauczycieli do pracy w opinii dyrektorów i nauczycieli
5.7. Czynniki motywujące, których nauczyciele oczekują w większym stopniu – w opinii dyrektorów i nauczycieli
5.8. Potrzeba doskonalenia kompetencji w zakresie motywowania nauczycieli do pracy sygnalizowana przez dyrektorów szkół
Podsumowanie
Rozdział 6
Kompetencja badanych dyrektorów szkół w zakresie rozwiązywania konfliktów
6.1. Samoocena wiedzy dyrektorów szkół w zakresie rozwiązywania konfliktów
6.2. Umiejętności dyrektorów szkół w zakresie rozwiązywania konfliktów w ich samoocenie oraz w ocenie nauczycieli
6.3. Przyczyny konfliktów oraz częstotliwość ich występowania w badanych szkołach w opinii dyrektorów i nauczycieli
6.4. Sposoby reagowania w sytuacjach konfliktowych preferowane przez badanych dyrektorów szkół
6.5. Potrzeba doskonalenia kompetencji rozwiązywania konfliktów sygnalizowana przez dyrektorów szkół
Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Aneks
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-487-7
-
Autor:
Bożena Tołwińska