Gdańsk 2008, wyd 1, Format 170 x 240, objętość 454 str., oprawa twarda
Każda wiarygodna teoria demokracji musi odnieść się między innymi do takich dwóch żywotnych kategorii jak patriotyzm i obywatelskość. Upolitycznienie tych kategorii, manipulowanie nimi według potrzeb i doraźnych interesów, prowadzi do partykularyzmów zagrażających procesom edukacji dla demokracji. Konieczne jest zatem tworzenie warunków rozumienia i doświadczania patriotyzmu oraz bycia obywatelem, a zwłaszcza takich elementów obywatelskiego uczestniczenia, jak: podejmowanie decyzji i kształtowanie oraz artykułowanie preferencji. Kolejne studia, rozprawy i eseje składające się na ten tom pomyślane są więc jako przesłanki argumentów przeciw jednowymiarowemu podejściu do rozwoju człowieka i do zmiany społecznej oraz przeciw tym systemom myślowym, które ograniczają ludzkie poznanie i samodzielne decydowanie. W gruncie rzeczy interesuje nas odpowiedź na pytanie: Jak zapobiec niepomyślnym tendencjom osłabiającym więź społeczną, a tym samym jak przywrócić społeczne zaufanie i obywatelskie zaangażowanie?
Rzadko natrafiam na prace zbiorowe, które z jednej strony są bardzo potrzebne ze względu na aktualność podjętych tematów w stosunku narastających problemów społecznych wymagających pilnego rozwiązania, a z drugiej strony nie są powierzchownym, niejako automatycznym odzewem na zaistniałe zapotrzebowanie społeczne. Recenzowana książka jest tego typu rzadkością. Trafia idealnie w samo centrum wywołanych przez klasę rządzącą problemów edukacyjnych, a jednocześnie nie ulega presji pospiesznego, a więc także płytkiego udzielania odpowiedzi diagnostycznych i równie silnej presji akceptowania bezrefleksyjnego rozwiązań, które są preferowane przez polityków.
Z recenzji prof. S. Kowalika
Spis treści
SPIS TREŚCI:Ku demokracji poprzez edukację
Notki o autorach
1. O niebezpieczeństwie manipulacji pamięcią
2. Nieznośny ciężar kompleksów. Uwagi o wychowaniu patriotycznym z przeszłością w tle
3. Wychowanie obywatelskie - nowy przedmiot nauczania w anglii
4. Rodzaje patriotyzmu. Czy i jak osobiste doświadczenia oraz wychowanie różnicują postawy narodowe?
5. Bóg, honor i ojczyzna w recepcji współczesnej młodzieży - refleksje pedagoga
6. Oświatowy remanent, czyli o ideologicznym majsterkowaniu polityków oświatowych w latach 1989-2006
7. Wychowanie w kontekście zmieniającej się polityki oświatowej - czyli od ideologii do ideologii
8. Demokracja bez partycypacji. O konieczności zaangażowania obywatelskiego uczniów
9. Erozja kapitału społecznego w szkole w kulturze nieufności
10. Nie myśl, bądź posłuszny - dyskursy władzy w szkole
11. Prawo jako czynnik oddziaływania wychowawczego
12. Dylematy szkolnej demokracji
13. Czy możliwa jest szkoła demokratyczna? Z doświadczeń praktyka
14. Grzeczne dziewczynki, niegrzeczni chłopcy - wytwarzanie różnic rodzajowych w dydaktyczno-wychowawczej pracy szkoły
15. Nie masz kasy, jesteś nikim. O pogłębianiu nierówności przez szkołę
16. Lepiej urodzeni - lepiej kształceni
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
Książka
-
ISBN:
978-83-7489-095-3
-
Autor:
Maria Dudzikowa,Maria Czerepaniak-Walczak