Autorzy prezentowanej książki – Jim Larson i Andrzej Kołodziejczyk – to wybitni specjaliści w zakresie problematyki przemocy w szkole. Jim Larson jest autorem i współautorem dwóch książek na ten temat, przetłumaczonych i wydanych w Polsce przez Fraszkę Edukacyjną: Najpierw pomyśl i Pomoc dzieciom w radzeniu sobie z gniewem. Kilka razy odwiedził Polskę i prowadził warsztaty z nauczycielami.
Na podstawie tych dwóch książek powstał program szkolenia polskich nauczycieli. Został on zaprezentowany w niniejszej książce.
Andrzej Kołodziejczyk jest socjologiem, trenerem-superwizorem Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, współautorem programu wychowawczo-profilaktycznego „Spójrz inaczej”. Jest też autorem licznych warsztatów i treningów dla nauczycieli, wychowawców, pracowników socjalnych itp., poświęconych między innymi problematyce agresji i przemocy, motywowania do zmiany zachowania i zespołów interdyscyplinarnych.
Szkolni dręczyciele nie atakują pod wpływem emocji. Dobrze wiedzą, co chcą osiągnąć. Planują swe działania na zimno, by zyskać władzę nad słabszymi, aprobatę ze strony koleżanek i kolegów, a przez to panowanie nad grupą.
Badania i obserwacje pokazują negatywny wpływ szkolnego dręczenia na relacje między uczniami i ich problemy edukacyjne, a także relacje w dorosłym życiu, zarówno tych, którzy byli dręczeni, jak i tych, którzy dręczyli.
Książka ta z pewnością pomoże nauczycielom w radzeniu sobie z przypadkami dręczenia wśród szkolnej młodzieży. Jest rodzajem przewodnika, wzbogaconego przykładami scenariuszy do przeprowadzenia zajęć z uczniami. Pokazuje też krok po kroku, jak zbudować i wdrożyć strategię przeciwdziałania przemocy w całym środowisku ucznia.
Spis treści:
O Autorach
Wstęp
ROZDZIAŁ 1 Zrozumieć szkolne dręczenie
ROZDZIAŁ 2 Skala agresji w polskich szkołach
ROZDZIAŁ 3 Trzy zasady skutecznego zapobiegania zjawisku
ROZDZIAŁ 4 Osiem kroków programu przeciwdziałania dręczeniu
KROK 1 Stworzenie Zespołu do spraw zapobiegania szkolnej przemocy
KROK 2 Włączenie do akcji kolegów-nauczycieli, rodziców i członków lokalnej społeczności
KROK 3 Ocena problemu
KROK 4 Opracowanie szkolnej polityki, która będzie zapobiegała powstawaniu zjawiska dręczenia
KROK 5 Zorganizowanie dla personelu odpowiednich szkoleń, które pomogą wprowadzić ten projekt w życie
KROK 6 Rozwinięcie wiedzy uczniów o tym, czym jest dręczenie, a następnie ocena zjawiska na podstawie rozmowy z klasą
KROK 7 Zmobilizowanie uczniów - świadków przemocy - do czujności wobec zjawiska dręczenia
KROK 8 Ciągłość i rozwijanie podjętych działań
Aneks 115
Bibliografia 148
Książka
-
ISBN:
978-83-63766-53-5
-
Autor:
Jim Larson, Andrzej Kołodziejczyk
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2019
-
Format:
210 x 297
-
Liczba stron:
150
-
Oprawa:
miękka