Nowe perspektywy – nowe wyzwania
Poznań 2011, wydanie 2, format 165 x 235, objętość 340 str., oprawa miękka
Oddajemy do rąk Czytelników drugie, poszerzone wydanie wieloautorskiej monografii pt. Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju. Profilaktyka – diagnoza – terapia. Składamy je do druku prawie trzy lata po ukazaniu się pierwszej edycji publikacji poświęconej zagadnieniom profilaktyki, diagnozy i terapii młodzieży i dzieci, które ze względu na różne utrudnienia natury biologicznej i społecznej stają bezradne i bezsilne wobec problemów, jakie stwarza im świat ludzi dorosłych. Inspiracją do dalszych poszukiwań nad możliwościami skutecznego wspomagania i wspierania rozwoju młodych ludzi stało się zainteresowanie i życzliwe przyjęcie książki przez Czytelników. Pojawienie się nowych trendów w kulturze popularnej, postępująca mediatyzacja społeczeństwa, wzrost tempa życia, zmiany, jakie dokonują się we współczesnej rodzinie, przeobrażenia w systemie oświaty, reforma programowa, natężenie problemów i trudności, jakich doświadczają współczesne dzieci i młodzież, skłania nas do nieustannej refleksji nad kwestiami związanymi zarówno z profilaktyką pedagogiczną oraz diagnozą, jak i terapią, a także ciągłego poszukiwania skutecznych rozwiązań.
Spis treści
Część I PROFILAKTYKAKinga Kuszak
Wczesne wspomaganie jako szansa optymalizacji funkcjonowania dzieci
z utrudnieniami w rozwoju
Grażyna Rura
Instytucjonalna pomoc dziecku i rodzinie w Polsce i innych krajach europejskich
Hanna Krauze-Sikorska
Indywidualizacja w kształceniu - wyzwanie dla współczesnej szkoły
Marta Keck
Rozwijanie inteligencji emocjonalnej jako warunek skuteczności działań profilaktycznych
w pracy z dziećmi i młodzieżą
Anna Basińska
Integracja oddziaływań środowiska wychowawczego szansą dla dzieci z utrudnieniami
w rozwoju
Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak
Przedszkole - obszary działań edukacyjnych i profilaktycznych
Michał Klichowski
Młodzieżowy ruch "pro-ana" - potrzeba (po)nowoczesnej profilaktyki
Część II DIAGNOZA
Hanna Krauze-Sikorska
Protodiagnoza pedagogiczna a proces konstruowania skutecznej pomocy dzieciom
i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju
Grażyna Rura
Ocena dojrzałości szkolnej dziecka w obliczu występowania ryzyka dysleksji
Hanna Kubiak
Trudności w diagnozowaniu zespołu nadpobudliwości psychoruchowej
u dzieci
Kinga Kuszak
Zaburzenia mowy w okresie średniego i późnego dzieciństwa, ich przyczyny
i przejawy
Agata Drzewucka
Ocena emocjonalnego funkcjonowania dziecka na podstawie znaków i symboli
w jego rysunku
Hanna Krauze-Sikorska
Dzieci i młodzież z Alkoholowym Zespołem Płodowym - obszary diagnozy
nozologicznej, psychologicznej i pedagogicznej
Część III TERAPIA
Hanna Krauze-Sikorska
Terapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami uczenia się - wyzwania i dylematy
Kinga Kuszak
Rodzice najważniejszymi terapeutami dzieci z utrudnieniami w rozwoju
Anna Jakoniuk-Diallo
Warunki wczesnej rehabilitacji dziecka z wadą słuchu
Kinga Kuszak
Nauczyciele wczesnej edukacji jako osoby wspierające dzieci z układu ryzyka
niepowodzeń szkolnych
Hanna Kubiak
Jak pomagać dziecku z problemami w zachowaniu w wieku przedszkolnym?
Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak
Działania wolontariackie w systemie skutecznej pomocy dziecku i jego rodzinie
Aneta Sulejewska
Relacje z rówieśnikami dziecka przewlekle chorego jako warunek skutecznego
przebiegu terapii
Elżbieta Pietrzak
Blogi internetowe jako specyficzna forma katharsis
Hanna Krauze-Sikorska, Kinga Kuszak
Zakończenie
Książka
-
ISBN:
978-83-60038-31-4
-
Redaktor:
Hanna Krauze-Sikorska,Kinga Kuszak