Warszawa 2012, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 208 str., oprawa miękka
Ta książka to świetny opis mechanizmów – społecznych, emocjonalnych, środowiskowych – powstawania i narastania u młodych ludzi gniewu i przeradzania się go w agresywne zachowania. Autor pracował jako psycholog w kilkunastu amerykańskich najtrudniejszych szkołach ponadpodstawowych, w których miał do czynienia z wybitnie trudną młodzieżą z grupy wysokiego ryzyka. Zamieszcza on wiele arcyciekawych opisów konkretnych przypadków i zastosowanych metod. Część II książki, rozpoczynająca się od rozdziału szóstego., to podzielony na pięć tematycznych modułów poradnik dla psychologów, nauczycieli i terapeutów, prowadzących zajęcia z młodymi ludźmi „z krótkim lontem”. Każdy moduł obejmuje kilka spotkań, na których ćwiczy się umiejętności rozpoznawania i stopniowania gniewu, znajdowania i stosowania zachowań alternatywnych, oceniania korzyści czy strat płynących z konkretnych zachowań, prowadzenia „dzienniczka kłopotów” i oceny postępów. Poza ogromną przydatnością praktyczną – w każdej szkole ponadpodstawowej – książka jest napisana barwnym, żywym językiem, która znakomicie ułatwia wgłębianie się w trudny, niekiedy bolesny temat.
Spis treści
Problem i kierunki zmianWarunki i okoliczności, w jakich rodzą się agresywne zachowania uczniów
Racjonalne uzasadnienie i najlepsze metody treningu umiejętności radzenia sobie z gniewem i agresją
Badania przesiewowe, identyfikacja i diagnoza kandydatów do treningu radzenia sobie z gniewem i agresją
Rozpoczęcie treningu umiejętności radzenia sobie z gniewem i agresją
Poradnik. Trening umiejętności radzenia sobie z gniewem i agresją.Wstęp
Prezentacja, Wybory, Konsekwencje
„Dziennik kłopotów" i „Reduktory gniewu"
„Wyzwalacze gniewu". Intencje przypisywane innym
Autoinstruktaż. Myślenie o konsekwencjach
Sztuka rozwiązywania problemów (konfliktów)
Arkusz spostrzeżeń na temat aktualnego zachowania
Przegląd działań, zastosowanych wobec ucznia
Wstępna (kwalifikująca) rozmowa z nastolatkiem
Krótkie spotkanie celem rozpoznania problemu
Sprawozdanie z zachowania się ucznia w klasie
Wielopłaszczyznowy zestaw pytań i odpowiedzi na temat gniewu w szkole
Przykład listu do rodziców z prośbą o zgodę
Wskazówki dla osoby wspierającej ucznia w jego usiłowaniach
Formularz klasowej samoobserwacji
Rezultaty treningów
A-B-C zachowania
Dziennik kłopotów
Sygnały gniewu w metodzie a-b-c
Typowe „myślowe wyzwalacze gniewu"
Myślowe podpowiedzi (przypomnienia)
Zatrzymaj się i pomyśl
Szukanie alternatywnych rozwiązań
Rozwiązywanie problemu: arkusz zadaniowy
Bibliografia
Książka
-
ISBN:
978-83-61309-83-3
-
Autor:
Jim Larson