-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.Impuls
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Integralny program profilaktyczny w szkole. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców
Kraków 2009, wyd. 4 uzupełnione, format 165 x 235, objętość 160 str., oprawa miękka
Celem niniejszej publikacji jest opracowanie założeń integralnego programu profilaktycznego dotyczącego wychowania w trzeźwości dzieci i młodzieży. Taki program będzie nie tylko przekazywał informacje o substancjach uzależniających i uczył kompetentnych zachowań wobec własnych emocji, lecz także kształtował u wychowanków dojrzałe postawy wobec siebie i świata zewnętrznego.
Głównym motywem podjęcia niniejszej pracy jest niepokój wychowawczy w obliczu wielkości zagrożeń i szkód alkoholowych wśród dzieci i młodzieży. W okresie szkolnym młodzi ludzie podejmują próby eksperymentowania z różnymi środkami odurzającymi, a przede wszystkim z alkoholem. Opierając się na badaniach polskich i obcych, wymienia się liczne negatywne konsekwencje picia alkoholu przez dzieci. Są to: wypadki (zwłaszcza drogowe) i wynikające z nich zgony, kalectwo czy inne kłopoty ze zdrowiem, przestępstwa, gwałty, niepowodzenia szkolne, konflikty z rodzicami i otoczeniem, łatwiejszy dostęp do innych szkodliwych używek (substancji). Wczesna inicjacja alkoholowa jest uważana przez specjalistów za jedną z głównych przyczyn później.
Praca składa się z sześciu rozdziałów. Rozdział pierwszy ukazuje naturę uzależnień oraz przyczyny i skutki inicjacji w wieku szkolnym. Rozdział drugi podaje przyczyny małej skuteczności dotychczas stosowanych programów profilaktycznych. Rozdział trzeci przedstawia personalistyczną koncepcję człowieka jako podstawę w opracowaniu integralnego programu profilaktycznego, którego stosowanie stwarza skuteczniejszą niż dotąd ochronę dzieci i młodzieży przed uzależnieniami. Rozdział czwarty dotyczy funkcjonowania społeczeństwa informacyjnego i przedstawia metodę komunikacji bez przemocy i jej aplikacje praktyczne. Rozdział piąty zawiera zasady współpracy rodziny i szkoły oraz różnych instytucji wspierających szkołę i rodzinę w realizacji integralnego programu. W rozdziale ostatnim przedstawiony jest projekt integralnego programu profilaktycznego, metody i formy pracy oraz spodziewane osiągnięcia na różnych etapach edukacji.
Publikacja ta jest przeznaczona w szczególny sposób dla nauczycieli i wychowawców, a także rodziców, którzy nie mają profesjonalnego przygotowania w zakresie profilaktyki uzależnień, a którzy mogą pomagać innym, zwłaszcza dzieciom i młodzieży, w ochronie zagrożonej wolności.
Spis treści
WstępRozdział 1
Problemy alkoholowe w wieku dorastania oraz ich przyczyny
1. Charakterystyka uzależnienia alkoholowego
2. Uwarunkowania inicjacji alkoholowej dzieci w wieku szkolnym
3. Skutki uzależnienia alkoholowego w wieku szkolnym
4. Skutki uzależnienia narkotykowego w wieku szkolnym
4.1. Przyczyny i skutki narkomanii
5. Ryzyko popełniania samobójstw w wieku dorastania
5.1. Wzorce rodzinne i negatywne zdarzenia życiowe w dzieciństwie
5.2. Jak rozpoznać uczniów w złym stanie emocjonalnym, którym może zagrażać samobójstwo
Rozdział 2
Przyczyny małej skuteczności obecnie stosowanych programów profilaktycznych
1. Kryterium zewnętrzne oceny programów profilaktycznych
2. Kryterium wewnętrzne oceny programów profilaktycznych
Rozdział 3
Założenia teoretyczne integralnego programu profilaktyki uzależnienia alkoholowego
1. Personalistyczna koncepcja człowieka jako punkt wyjścia integralnego programu profilaktycznego
2. Elementy informacyjne integralnego programu profilaktycznego uzależnień
2.1. Informacje dotyczące ciała człowieka
2.2. Informacje dotyczące funkcjonowania psychiki
2.3. Informacje dotyczące rozwoju moralnego
2.4. Informacje dotyczące podstawowych elementów duchowości w człowieku
2.5. Informacje dotyczące relacji interpersonalnych
2.6. Informacje dotyczące prawidłowej komunikacji
3. Elementy formacyjne programu
3.1. Motywacja wychowanków
3.2. Kształtowanie dojrzałych postaw dzieci w wieku szkolnym
Rozdział 4
Znaczenie komunikacji w profilaktyce uzależnień
1. Społeczeństwo informacyjne a komunikacja międzyludzka
2. Komunikacja bez przemocy
2.1. Aplikacje praktyczne
Rozdział 5
Współpraca szkoły i rodziny w realizacji integralnego programu profilaktycznego
1. Rola rodziny w wychowaniu do trzeźwości
1.1. Formowanie dojrzałości w sferze psychofizycznej
1.2. Formowanie dojrzałości moralnej i duchowej
1.3. Środowisko rodzinne a nabywanie kompetencji interpersonalnych
2. Formy współpracy rodziny i szkoły
2.1. Odpowiedzialna pomoc wychowawcza
3. Współpraca instytucji wspomagających szkołę i rodzinę w realizacji programu profilaktycznego
3.1. Samorządy lokalne
3.2. Kościół
3.3. Służba zdrowia
3.4. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne
3.5. Ruchy samopomocowe
3.6. Ośrodki pomocy społecznej
3.7. Prokuratura, policja, sądy rodzinne
3.8. Mass media
Rozdział 6
Projekt integralnego programu profilaktycznego dla szkoły
Zakończenie
Bibliografia
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-175-3
-
Autor:
Marian Łakomski