Podręcznik przedstawia obszary pracy oraz kompetencje terapeuty zajęciowego, umożliwiające prowadzenie terapii zajęciowej w zakresie szeroko pojętej adaptacji zajęć i środowiska do potrzeb konkretnej osoby w taki sposób, aby dać jej możliwość uczestnictwa w zajęciach dla niej istotnych i ważnych, a przez to przeciwdziałać dyskryminacji oraz wykluczeniu społecznemu.
Publikacja przedstawia treści zgodne ze standardami szkolenia i pracy terapeuty zajęciowego w Unii Europejskiej. Została przygotowana z myślą o studentach kierunków terapia zajęciowa oraz fizjoterapia. Będzie również przydatna dla psychologów, pedagogów i asystentów osób niepełnosprawnych.
Spis treści
CZĘŚĆ I. TEORETYCZNE PODSTAWY TERAPII ZAJĘCIOWEJ1. Terapia zajęciowa – podstawowe pojęcia – Edyta Janus
1.1.Wprowadzenie
1.2.Rys historyczny
1.3.Definiowanie terapii zajęciowej
1.4.Definicja zajęcia
1.5.Zajęcie, zdrowie, dobrostan
1.6.Podejście Person Centered Practice
1.7.Podsumowanie
Pytania sprawdzające
2. Modele praktyki w terapii zajęciowej – Marta Kądziołka
2.1.Wprowadzenie
2.2.Przykładowe modele praktyki
2.2.1. Person-Enviroment-Occupation Model (PEO)
2.2.2. Canadian Model of Occupational Performance – Engagement (CMOP–E)
2.2.3. Model of Human Occupation (MOHO)
2.2.4. Model Kawa
2.3.Podsumowanie
Pytania sprawdzające
3. Analiza aktywności – Urszula Chrabota
3.1.Wprowadzenie
3.2.Znaczenie i cele analizy aktywności
3.3.Proces analizy aktywności
3.3.1. Wybór zajęcia do analizy
3.3.2. Podział czynności na etapy
3.3.3. Określenie materiałów, narzędzi, sprzętu i warunków środowiska niezbędnych do wykonania czynności
3.3.4. Funkcje organizmu
3.3.5. Struktury organizmu
3.3.6. Umiejętności
3.3.7. Analiza zebranych informacji
3.4.Podsumowanie
Pytania sprawdzające
4. Proces terapii zajęciowej na przykładzie Canadian Practice Process Framework (CPPF) – Anna Misiorek
4.1.Wprowadzenie
4.2.Poszczególne etapy procesu CPPF
4.3.Etapy (kroki) procesu CPPF
4.3.1. Rozpoczęcie współpracy z osobą (pacjentem) (Enter/initiate)
4.3.2. Określenie obszaru działania (Set the stage)
4.3.3. Ocena/ewaluacja (Assess/evaluate)
4.3.4. Ustalenie celów szczegółowych i planowanie terapii (Agree on objectives and plan)
4.3.5. Implementacja planu (Implement the plan)
4.3.6. Monitoring i modyfikacja (Monitor and modify)
4.3.7. Ewaluacja wyników (Evaluate outcome)
4.4.Zakończenie współpracy (Conclude/Exit)
4.5.Podsumowanie
Pytania sprawdzające
5. Etyka zawodu terapeuty zajęciowego – Agnieszka Smrokowska-Reichmann
5.1.Wprowadzenie
5.2.Niezbędność refleksji etycznej w zawodzie terapeuty zajęciowego
5.3.Definicja i odgraniczenie etyki
5.4.Odmiany etyki
5.5.Etyka ogólna a etyki stosowane
5.6.Etyka zawodu i kodeks etyki zawodowej
5.7.Dylematy etyczne w zawodzie terapeuty zajęciowego
5.8.Odpowiedzialność moralna terapeuty zajęciowego w oparciu o Kodeks Etyki Zawodowej sformułowany przez COTEC
5.8.1. Cechy i obowiązki terapeuty zajęciowego
5.8.2. Uniwersalne zasady etyczne
5.8.3. Model rozwiązywania problemów
5.8.4. Reprezentatywne przykłady przypadków
5.9.Podsumowanie
Pytania sprawdzające
CZĘŚĆ II. TERAPIA ZAJĘCIOWA W PRACY Z PACJENTEM
6. Terapia zajęciowa w dysfunkcjach narządów ruchu – Paulina Aleksander-Szymanowicz
6.1.Wprowadzenie
6.2.Metody i narzędzia oceny w dysfunkcjach narządów ruchu
6.2.1. Podstawowe narzędzia oceny pacjenta z dysfunkcją narządu ruchu
6.2.2. Wybrane narzędzia oceny czynności dnia codziennego (ADL) pacjenta z dysfunkcją narządu ruchu
6.2.3. Wybrane narzędzia oceny kończyny górnej pacjenta reumatologicznego lub ortopedycznego
6.2.4. Wybrane narzędzia oceny pacjenta neurologicznego
6.3.Wybrane obszary interwencji
6.3.1. Lokomocja
6.3.2. Higiena osobista
6.3.3. Przygotowywanie posiłków
6.4. Opis przypadku
6.4.1. Pacjent z dysfunkcją narządu ruchu pochodzenia neurologicznego
Pacjent z dysfunkcją narządu ruchu pochodzenia reumatologicznego
6.5. Podsumowanie
Pytania sprawdzające
7. Terapia zajęciowa w pediatrii – Aleksandra Kulis
7.1.Wprowadzenie
7.2.Metody i narzędzia oceny w pediatrii
7.3.Wybrane obszary interwencji
7.4.Opis przypadku
7.5.Podsumowanie
Pytania sprawdzające
8. Terapia zajęciowa w geriatrii – Aneta Bac
8.1.Wprowadzenie
8.2.Metody i narzędzia oceny w geriatrii
8.3.Wybrane obszary interwencji
8.3.1. Pacjenci geriatryczni bez choroby otępiennej
8.3.2. Pacjenci geriatryczni z chorobą otępienną
8.4.Opis przypadku
8.5.Podsumowanie
Pytania sprawdzające
9. Terapia zajęciowa w psychiatrii – Dorota Kurbiel
9.1.Wprowadzenie
9.2.Metody i narzędzia oceny w psychiatrii
9.3.Wybrane obszary interwencji
9.4.Opis przypadku
9.5.Podsumowanie
Pytania sprawdzające
10. Terapia zajęciowa osób z niepełnosprawnością intelektualną – Paweł Żychowicz
10.1.Wprowadzenie
10.2.Metody i narzędzia oceny u osób z niepełnosprawnością intelektualną
10.3.Wybrane obszary interwencji
10.3.1. Czynności dnia codziennego i samoobsługa
10.3.2. Edukacja zawodowa i zatrudnienie
10.3.3. Integracja, uczestnictwo w życiu społecznym i wsparcie społeczne
10.4.Opis przypadku
10.5.Podsumowanie
Pytania sprawdzające
CZĘŚĆ III. ARTYSTYCZNE FORMY W TERAPII ZAJĘCIOWEJ
11. Arteterapia – Marek Pokutycki
11.1.Pojęcia i definicje arteterapii
11.2.Rys historyczny arteterapii
11.3.Oddziaływanie arteterapii na kondycję psychofizyczną człowieka
11.3.1. Kontekst społeczny
11.3.2. Kontekst psychologiczny
11.3.3. Kontekst fizyczny
11.4.Podsumowanie
Pytania sprawdzające
12. Choreoterapia – Katarzyna Filar-Mierzwa
12.1.Pojęcia i definicje choreoterapii
12.2.Rys historyczny choreoterapii
12.3.Oddziaływanie choreoterapii na organizm człowieka
12.3.1. Kontekst fizyczny
12.3.2. Kontekst społeczny i psychologiczny
12.4.Zastosowanie choreoterapii
12.5.Muzyka w choreoterapii
12.6.Choreoterapia a potrzeby pacjenta
12.7.Podsumowanie
Pytania sprawdzające
13. Muzykoterapia – Anna Bukowska
13.1.Pojęcia i definicje muzykoterapii
13.2.Rys historyczny muzykoterapii
13.3.Oddziaływanie muzyki na organizm człowieka
13.3.1. Kontekst fizyczny
13.3.2. Kontekst psychologiczny
13.3.3. Kontekst społeczny
13.4.Zastosowanie muzykoterapii
13.4.1. Podstawy teoretyczne stosowania muzykoterapii
13.4.2. Sposoby oddziaływania w muzykoterapii
13.4.3. Wybrane metody i modele muzykoterapeutyczne
13.5.Muzyka w muzykoterapii
13.6.Muzykoterapia a potrzeby pacjenta
13.7.Podsumowanie
Pytania sprawdzające
Książka
-
ISBN:
978-83-200-5127-8
-
Redaktor:
Bac Aneta
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2016
-
Format:
16.5x23.5cm
-
Liczba stron:
172
-
Oprawa:
Miękka