-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.AWF Kraków
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Kraków 2013, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 332 str., oprawa miękka
"Zagadnienia poruszane w prezentowanej monografi i dotykają kluczowego problemu, leżącego na styku psychologii sportu, psychologii zdolności i wybitnych osiągnięć (a tym samym psychologii różnic indywidualnych), a także – w związku z uwzględnieniem etapów i zmian w procesie rozwoju uzdolnionego zawodnika – nawiązują do psychologii rozwojowej.
Talent sportowy i zdolności sportowe, jako przykład tzw. zdolności specjalnych (podobnie jak zdolności muzyczne, plastyczne, matematyczne i inne), są przedmiotem badań nie tylko na gruncie psychologii (Sękowski 2009), ale przede wszystkim należą do obszaru zainteresowań badaczy reprezentujących sport (np. ekspertów w poszczególnych dyscyplinach) i nauki o sporcie (np. fi zjologów, antropologów, specjalistów w zakresie teorii treningu czy antropomotoryki) (Starkes 2008).
Różnorodność podejść w badaniach nad zdolnościami sportowymi nie świadczy o istnieniu „konfl iktu” między przedstawicielami różnych dyscyplin i chęci zdominowania tego obszaru naukowych eksploracji i analiz, ale jest przejawem złożoności zagadnienia i zachętą do podejmowania badań o charakterze interdyscyplinarnym. [...]" Ze wstępu
Spis treści
WstępI. Pojęcie zdolności i talentu w aktywności sportowej
1. Rozumienie zdolności i talentu w świetle nauk o sporcie
2. Rozumienie zdolności i talentu w świetle psychologii
3. Charakterystyka modeli zdolności sportowych
3.1. Rozwój koncepcji i rodzaje modeli
3.2. Zróżnicowany Model Rozwoju Zdolności i Talentu DMGT 2.0 i możliwości jego wykorzystania w sporcie
II. Proces rozwoju talentów sportowych
1. Identyfi kacja potencjalnych talentów sportowych
2. Etapy i przebieg rozwoju talentu sportowego
3. Wczesna specjalizacja vs. wszechstronny rozwój
III. Psychologiczne aspekty rozwoju talentów sportowych
1. Cechy i umiejętności sprzyjające rozwojowi
2. Właściwości psychologiczne i umiejętności sprzyjające optymalnemu funkcjonowaniu na poziomie biegłości
IV. Środowisko rodzinne a rozwój talentów sportowych
1. Rola rodziców we wspieraniu rozwoju uzdolnionych zawodników
2. Konsekwencje braku odpowiedniego wsparcia rodzinnego dla rozwoju uzdolnionych sportowców
V. Opis badań własnych
1. Wprowadzenie w problematykę badań
2. Narzędzia badań
2.1. Wywiad ustrukturyzowany
2.2. Kwestionariusz Środowiska Rodzinnego Sportowców KŚRS
2.3. Kwestionariusz Retrospektywnej Oceny Postaw Rodziców KPR-Roc
2.4. Inwentarz Osobowości NEO-PI-R
2.5. Skala Uogólnionej Własnej Skuteczności GSES
2.6. Skala Satysfakcji z Życia SWLS
2.7. Skala Aktualizacji Siebie AS-5
3. Opis badanych osób
3.1. Kryteria doboru
3.2. Procedura i teren badań
3.3. Charakterystyka uczestników badań
4. Analizy statystyczne
VI. Prezentacja wyników badań własnych
1. Analizy opisowe
1.1. Psychologiczna charakterystyka badanych zawodników
1.2. Środowisko rodzinne sportowców
1.3. Przebieg procesu rozwojowego talentów sportowych
2. Wyniki badań – właściwości psychologiczne a przebieg procesu rozwojowego talentów sportowych
2.1. Hipotezy badawcze
2.2. Analiza wyników
2.3. Weryfi kacja hipotez i podsumowanie wyników
3. Wyniki badań – czynniki środowiska rodzinnego a przebieg procesu rozwojowego talentów sportowych
3.1. Hipotezy badawcze
3.2. Analiza wyników
3.3. Weryfi kacja hipotez i podsumowanie wyników
4. Wyniki badań – wczesne ukierunkowanie vs. rozwój wszechstronny a przebieg procesu rozwojowego i jego środowiskowe uwarunkowania
4.1. Hipotezy badawcze
4.2. Analiza wyników
4.2.1. Rodzaj doświadczeń związanych z uprawianiem sportu (wczesne ukierunkowanie vs. wszechstronny rozwój) a wskaźniki procesu rozwojowego
4.2.2. Wpływ rodzaju doświadczeń związanych z uprawianiem sportu na siłę i kierunek związku między czynnikami środowiska rodzinnego i elementami procesu rozwojowego
4.3. Weryfi kacja hipotez i podsumowanie wyników
5. Wyniki badań – poziom rozwoju kompetencji
6. Wyniki badań – właściwości psychologiczne a poziom rozwoju kompetencji potwierdzonych osiągnięciami sportowymi
6.1. Pytanie badawcze
6.2. Analiza wyników
6.3. Dyskusja i podsumowanie wyników
7. Wyniki badań – czynniki środowiska rodzinnego a poziom rozwoju kompetencji potwierdzonych osiągnięciami sportowymi
7.1. Pytanie badawcze
7.2. Analiza wyników
7.3. Dyskusja i podsumowanie wyników
8. Wyniki badań – przebieg procesu rozwojowego a poziom kompetencji potwierdzonych osiągnięciami sportowymi
8.1. Pytanie badawcze
8.2. Analiza wyników
8.3. Dyskusja i podsumowanie wyników
VII. Poziom kompetencji a jakość życia
VIII. Weryfi kacja modelu rozwoju talentów sportowych
IX. Ścieżki rozwoju w sporcie wyczynowym
X. Podsumowanie wyników badań i wnioski końcowe
Książka
-
ISBN:
978-83-62891-24-5
-
Autor:
Małgorzata Siekańska