Warszawa 2011, format 165 x 235, objętość 232 str., oprawa miękka
Podręcznik przeznaczony dla uczniów i słuchaczy kształcących się w zawodzie technik obsługi turystycznej oraz studentów kierunków hotelarsko-turystycznych.
Książka w sposób kompleksowy omawia zagadnienia teoretyczne i praktyczne związane z szeroko rozumianą obsługą ruchu turystycznego.Treści zawarte w podręczniku podane są w przystępny sposób, natomiast liczne pytania i ćwiczenia umożliwiają łatwiejsze przyswajanie przedstawionych zagadnień. Zaletą podręcznika jest jego logiczna budowa, przejrzystość i atrakcyjna szata graficzna. Materiał podzielono na cztery części.
W części trzeciej przedstawiono: przewodnictwo turystyczne, pilotaż wycieczek, ubezpieczenia w turystyce, umowy turystyczne. W części czwartej przedstawiono: organizację imprez turystycznych, obsługę podróżniczą.
W części pierwszej omówiono kulturę obsługi i etykę zawodu, działalność i organizację biura podróży, bazę noclegową w turystyce. Natomiast w części drugiej bazę gastronomiczną w turystyce oraz transport w turystyce.
Podręcznik został opracowany zgodnie z podstawą programową, programem nauczania oraz standardami wymagań egzaminacyjnych dla zawodu technik obsługi turystycznej.
Spis treści
WstępRozdział 1. PRZEWODNICTWO TURYSTYCZNE
1.2. Historia przewodnictwa turystycznego
1.3. Rodzaje i klasy przewodników turystycznych
1.4. Szkolenia dla kandydatów na przewodników turystycznych
1.5. Zadania przewodnika turystycznego
1.6. Prawa i obowiązki przewodnika turystycznego
1.7. Sylwetka zawodowa przewodnika turystycznego.
Umiejętności i cechy przewodnika turystycznego
1.8. Odpowiedzialność prawna przewodnika turystycznego
1.9. Metodyka pracy przewodnika turystycznego
1.10. Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy organizatorów turystyki,
przewodników turystycznych i pilotów wycieczek
1.11. Formy zatrudniania przewodników turystycznych i pilotów wycieczek.
Rozdział 2. PILOTAŻ WYCIECZEK
2.1. Przepisy prawa dotyczące pilotażu wycieczek
2.2. Zasady nabywania uprawnień pilota wycieczek. System szkolenia
2.3. Prawa i obowiązki pilota wycieczek
2.4. Cechy osobowości i umiejętności pilota wycieczek.
2.5. Odpowiedzialność prawna pilota wycieczek
2.6. Metodyka oprowadzania wycieczek miejskich i terenowych
2.7. Obsługa imprez specjalistycznych przez pilota wycieczek
2.8. Rola rezydenta w obsłudze imprezy turystycznej
2.9. Sytuacje awaryjne i nadzwyczajne w pracy pilota wycieczek
2.10. Pilot wycieczek a grupa turystyczna
2.11. Etapy pracy pilota wycieczek na imprezie turystycznej
2.12. Pilot wycieczek i przewodnik turystyczny - podobieństwa i różnice
Rozdział 3. UBEZPIECZENIA W TURYSTYCE
3.1. Przepisy prawa dotyczące ubezpieczeń w turystyce
3.2. Zakłady ubezpieczeniowe w Polsce
3.3. Podział ubezpieczeń
3.3.1. Ubezpieczenia na życie.
3.3.2. Ubezpieczenia osobowe oraz ubezpieczenia majątkowe
3.4. Rodzaje ubezpieczeń turystycznych
3.4.1. Ubezpieczenia obowiązkowe
3.4.2. Ubezpieczenia dobrowolne
3.5. Pakiety ubezpieczeniowe
3.5.2. Słownik pojęć branżowych - ubezpieczeniowych
3.6. Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ)
3.7. Ogólne i szczególne warunki ubezpieczeń
3.8. Prawa i obowiązki ubezpieczyciela i ubezpieczającego
3.8.1. Strony umowy ubezpieczeniowej
3.9. Dokumenty ubezpieczeniowe
3.10. Biuro podróży jako agent ubezpieczeniowy.
Rozdział 4. UMOWY TURYSTYCZNE
4.1. Pojęcie i sposoby zawierania umów.
4.2. Rodzaje umów w turystyce
4.3. Umowy zawierane z klientami
4.3.1. Umowa o świadczenie usług turystycznych
4.3.2. Umowa o pojedyncze świadczenie
4.4. Umowy zawierane z kontrahentami
4.5. Prawa i obowiązki stron zawierających umowę
4.6. Odpowiedzialność organizatora, pośrednika i agenta turystycznego. Reklamacje
Bibliografia
Książka
-
ISBN:
978-83-7544-365-3
-
Autor:
Maria Peć,Iwona Michniewicz