-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.Uniwersytet Zielonogórski
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Zielona Góra 2011, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 256 str., oprawa miękka
W opracowaniu Metodyka wychowania fizycznego - zagadnienia wybrane w syntetycznym ujęciu przedstawiono wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wychowania fizycznego, a na ich tle metody i zasady nauczania, typy i rodzaje lekcji, przykłady rozkładów materiału i wiele innych zagadnień niezbędnych w całokształcie pedagogicznych poczynań współczesnej szkoły na obecnym etapie jej rozwoju.
Niniejszy podręcznik adresuję do studentów kształcących się w uczelniach przygotowujących nauczycieli wychowania fizycznego oraz do czynnych zawodowo nauczycieli pracujących w placówkach oświatowo-wychowawczych. Nie można oczywiście nie uwzględniać faktu, że od pięciu lat funkcjonujemy w reformowanym systemie edukacji. Wprowadzana od 1999 roku reforma przyniosła wiele zmian w strukturze i funkcji polskich szkół, a co się z tym wiąże, także w programach oraz w metodach kontroli i oceny opanowania realizowanego materiału.
Najogólniej ujmując, celem wychowania fizycznego w szkole w duchu reformy winna być systematyczna poprawa aktywności ruchowej dzieci i młodzieży, której niedostatek stwierdzono w licznych badaniach już przed wieloma laty, a zwłaszcza w badaniach prowadzonych w ostatnim dziesięcioleciu pod patronatem Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). W tym kontekście wychowanie fizyczne dzieci i młodzieży należy obecnie postrzegać jako zespół działań prozdrowot-nych, które umożliwią młodym populacjom pełny i zdrowy rozwój, lecz także będą podstawą do wyrobienia w nich stylu życia opartego na kulturze fizycznej, we wszystkich okresach ontogenezy.
Jak zauważa wielu autorów - szkolne wychowanie fizyczne to nie tylko stymulator rozwoju, zdrowia i aktywności, ale też zabawa, radość i przyjemność. To także szkoła dzielności, wytrzymałości i wielu innych pozytywnych cech składających się na charakter i postawę życiową, rozwój emocjonalny i intelektualny. Tak rozumiane wychowanie fizyczne w szkole zobowiązuje do traktowania uczniów podmiotowo oraz do kształtowania w nich postaw kreatywnych, we wszelkich formach organizacyjnych szeroko pojętej kultury fizycznej. Warto też pamiętać, jak podkreśla B. Czabański [1995], iż współczesny nauczyciel wychowania fizycznego potrafi nie tylko pięknie ćwiczyć, mądrze mówić, lecz przede wszystkim umie z rozwagą słuchać i pozwala wypowiadać się uczniom.
Mam nadzieję, że niniejsze opracowanie zostanie przyjęte jako propozycja nowego spojrzenia na miejsce przedmiotu i rolę nauczyciela wychowania fizycznego w systemie edukacyjnym zreformowanej szkoły.
Spis treści
WSTĘP1. PODSTAWOWE ZAGADNIENIA KULTURY FIZYCZNEJ
l .1. Kultura fizyczna - pojęcia podstawowe i pochodne
2. PROCES WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
2.1. Cele wychowania fizycznego
2.2. Funkcje wychowania fizycznego
2.3. Czynniki społeczne i fizyczne w wychowaniu fizycznym
2.4. Środki w wychowaniu fizycznym
2.5. Warunki wychowania fizycznego
2.6. Prakseologiczne ogniwa procesu nauczania wychowania fizycznego
3. CHARAKTERYSTYKA ROZWOJU PSYCHOFIZYCZNEGO DZIECKA
3.1. Uwagi o rozwoju psychofizycznym dziecka w wieku szkolnym
3.2. Organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły
w poszczególnych okresach rozwojowych dziecka
4. WYBRANE ZAGADNIENIA MOTORYCZNOSCI
4.1. Motoryczność ludzka -podstawowepojęcia
4.2. Motoryczność w ontogenezie
4.3. Rozwój podstawowych cech motorycznych
4.4. Metody oceny sprawności fizycznej
4.4.1. Metoda oceny sprawności motorycznej
dzieci przedszkolnych H. Gniewkowskiej [1965]
4.4.2. Test sprawności motorycznej
dla dzieci przedszkolnych B. Sekity [1988]
4.4.3. Miernik sprawności fizycznej J. Mydlarskiego [1934] ...
4.4.4. Miernik sprawności fizycznej R.Trześniowskiego [1963]
4.4.5. Test sprawności motorycznej L. Denisiuka [1975]
4.4.6. Test sprawności studentów S. Pilicza [1971]
4.4.7. Test sprawności fizycznej YMCA [1994]
4.4.8. Test sprawności fizycznej Z. Chromińskiego [1986]
4.4.9. Indeks sprawności fizycznej K. Zuchory [1982]
4.4.10. Międzynarodowy Test Sprawności Fizycznej [ICSPFT - 1977] .
4.4.11. Europejski Test Sprawności Fizycznej -„Eurofit" [1989,1993] .
5. WYCHOWANIE FIZYCZNE W ZREFORMOWANYM SYSTEMIE OŚWIATY
5.1. Podstawa programowa a standardy osiągnięć
5.2. Program nauczania wychowania fizycznego dla klasy 1-3
5.3. Wybrane zagadnienia do realizacji w klasach l -3 na podstawie
programowej
5.4. Zestaw materiału ćwiczebnego dla potrzeb nauczycieli klas 1-3
z wybranych działów programu nauczania
5.5. Program nauczania wychowania fizycznego dla klas 4-6
5.6. Program nauczania wychowania fizycznego w gimnazjum
6. PODSTAWOWE ZAGADNIENIA DOTYCZĄCE METODYKI WYCHOWANIA
FIZYCZNEGO - WYBRANE ELEMENTY
6.1. Organizacja lekcji wychowania fizycznego
6.2. Zasady nauczania
6.3. Formy organizacyjne
6.4. Lekcja wychowania fizycznego, jej typy i rodzaje
6.5. Metody pracy z dziećmi i młodzieżą
6.6. Praktyczne wykorzystanie metod pracy z dziećmi i młodzieżą
6.7. Intelektualizacja, indywidualizacja oraz intensyfikacja na lekcjach
wychowania fizycznego
6.8. Proces nauczania ćwiczeń ruchowych
6.9. Systematyka ćwiczeń gimnastycznych i ogólnorozwojowych
6.10. Ćwiczenia śródlekcyjne i międzylekcyjne
6.11. Przesłanki nowoczesności w szkolnym wychowaniu fizycznym
7. KONTROLA l OCENA W WYCHOWANIU FIZYCZNYM ...
7.1. Samokontrola i samoocena w wychowaniu fizycznym
8. DOKUMENTACJA PRACY NAUCZYCIELA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
8.1. Plan pracy dydaktyczno-wychowawczej szkoły
w zakresie wychowania fizycznego
8.2. Plan gospodarczy szkoły w zakresie wychowania fizycznego
8.3. Roczny plan pracy dydaktyczno-wychowawczej dla danej klasy
- propozycje rozkładów materiału
8.3.1. Przykład planu dydaktyczno-wychowawczego z wychowania
fizycznego dla klasy 1 na poszczególne miesiące
8.3.2. Przykład rozkładu materiału według form aktywności ruchowej
dla klasy 2 z uwzględnieniem pór roku
8.4. Dziennik lekcyjny i zeszyt pracy nauczyciela wychowania fizycznego .
8.5. Osnowa i konspekt z wychowania fizycznego
9. BEZPIECZEŃSTWO ĆWICZĄCYCH NA ZAJĘCIACH
WYCHOWANIA FIZYCZNEGO l SPORTU
9.1. Saneczkarstwo oraz zabawy i gry na śniegu ...
9.2. Nauka pływania
9.3. Organizacja zajęć z narciarstwa
9.4. Organizacja zajęć z łyżwiarstwa
9.5. Bezpieczeństwo na lekcjach gimnastyki
9.6. Zajęcia w terenie
9.7. Zajęcia z lekkiej atletyki
9.8. Zespołowe gry sportowe
10. KONSERWACJA SPRZĘTU l URZĄDZEŃ SPORTOWYCH
11. DORAŹNA POMOC W NAGŁYCH WYPADKACH .
12. PRAKTYKA PEDAGOGICZNA CIĄGŁA l ŚRÓDROCZNA
12.1. Szczegółowy plan praktyki studenta w szkole
12.2. Obserwacja lekcji wychowania fizycznego
12.3. Konspekt lekcji wychowania fizycznego
13. TERMINOLOGIA STOSOWANA W METODYCE WYCHOWANIA FIZYCZNEGO .
14. PIŚMIENNICTWO
Książka
-
ISBN:
978-83-7481-414-0
-
Autor:
Józef Tatarczuk