-
Załączniki bezpieczeństwa
Załczniki do produktuZałączniki dotyczące bezpieczeństwa produktu zawierają informacje o opakowaniu produktu i mogą dostarczać kluczowych informacji dotyczących bezpieczeństwa konkretnego produktu
-
Informacje o producencie
Informacje o producencieInformacje dotyczące produktu obejmują adres i powiązane dane producenta produktu.Międz. Stow. Motoryki Sportowej
-
Osoba odpowiedzialna w UE
Osoba odpowiedzialna w UEPodmiot gospodarczy z siedzibą w UE zapewniający zgodność produktu z wymaganymi przepisami.
Międzynarodowe Stowarzyszenie Motoryki Sportowej, Monografia nr 30.
Warszawa 2010, wyd. 1, wymiary 164 x 235, objętość 488 str., oprawa miękka
Całe otoczenie człowieka, jak też funkcjonowanie jego organizmu podporządkowane jest rytmowi. W naturze bardzo ważny jest rytm. Stanowi on podstawę życia. W kategoriach ludzkich rytm utożsamia się z porządkiem codziennych czynności. Już A. Mickiewicz zauważył, że "przeżyć dobrze jeden dzień jest trudniej, niż napisać księgę". Rytm ma rozmaity wymiar czasowy. Może dotyczyć on niezwykle krótkich wycinków czasowych np. częstość skurczów serca lub napięć i rozluźnień mięśni oraz dłuższych, m. in. rytmu dobowego, miesięcznego czy rocznego.
Spis treści
Przedmowa (W. Starosta)1. Wprowadzenie w problem (W. Stronczyński, W. Starosta)
1.1. Definicje pojęcia rytm
1.2. Relacje występujące między taktem, rytmem ruchów i ich częstotliwością ...
1.3. Klasyfikacji składowych rytmizacji ruchów w różnych dyscyplinach
1.4. Zdolność rytmizacji ruchów wśród innych zdolności
1.5. Współzależność rytmizacji ruchów z innymi zdolnościami (notorycznymi
1.6. Rozwój zdolności rytmizacji i innych zdolności koordynacyjnych wontogenezie
1.7. Znaczenie zdolności rytmizacji ruchów w kształtowaniu specyficznych wrażeń kinestetycznych
1.8. Rytmizacja ruchów w nauczania techniki sportowej
1.9. Podsumowanie
1.10. Wnioski i zalecenia
2. Rytmizacja ruchów w nauczaniu i doskonaleniu techniki sportowej (W. Starosta, W. Stronczyński)
2.1. Zdolności koordynacyjne i kondycyjne w nauczania techniki sportowej
2.2. Miejsce rytmizacji ruchów wśród innych zdolności koordynacyjnych
2.3. Znaczenie zdolności rytmizacji w nauczaniu ruchów
2.4. Rytmizacja ruchów w nauczaniu i doskonaleniu formy oraz treści techniki sportowej
2.5. Zdolność rytmizacji ruchów w etapach doskonalenia techniki
2.6. Rytmizacja ruchów i wrażenia kinestetyczne w opanowywaniu techniki sportowej
2.7. Symetryzacja ruchów - metoda doskonalenia techniki sportowej
2.8. Rozwijanie zdolności rytmizacji ruchów i kształtowanie „czucia rytmu"
2.9. Trener - główny organizator rytmu szkolenia sportowego
2.10. Zdolność rytmizacji ruchów w nauczaniu gier sportowych
2.11. Podsumowanie
2.12. Zalecenia metodyczne
3. Współzależność rytmu ruchów i oddychania (W. Starosta)
3.1. Znaczenie rytmiki oddychania
3.2. Akcentowanie wydechu podczas oddychania
3.3. Rytm oddychania podczas wykonywania różnych ćwiczeń
3.4. Sztuka racjonalnego oddychania i sposoby jej tworzenia
3.5. Relacja racjonalnego rytmu oddychania do wytrzymałości
3.6. Stan wiedzy trenerów o umiejętności oddychania w podnoszeniu ciężarów .
3.7. Specyfika oddychania u dzieci
3.8. Podsumowanie, wnioski i zalecenia
4. Rytmika napinania i rozluźniania mięśni w wychowaniu fizycznym i sporcie (W. Starosta)
4.1. Miejsce zdolności rozluźniania mięśni w nauce o ruchach człowieka
4.2. Przejawianie się zdolności rozluźniania mięśni w różnych dyscyplinach sportu
4.3. Zdolność rozluźniania mięśni a inne zdolności motoryczne
4.4. Relacje występujące między rozluźnieniem i napięciem mięśni
4.5. Rozluźnienie mięśni a technika sportowa
4.6. Zdolność rozluźniania mięśni a efektywność techniki i sukces sportowy
4.7. Wpływ „luzu" na jakość ruchów i wyników sportowych
4.8. Sposoby zmniejszające i zwiększające rozluźnienie mięśni
4.9. Wnioski i zalecenia
5. Rytm i arytmia ruchów a efektywność działania w zespołowych grach sportowych (W. Starosta, W. Stronczynski)
5.1. Rytmizacja ruchów w hierarchii zdolności koordynacyjnych
5.2. Stymulacja rytmem muzycznym w nauczaniu i doskonaleniu techniki w grach sportowych
5.3. Rytm indywidualny i zespołowy w grach sportowych
5.4. Znaczenie rytmu i arytmii ruchów dla skuteczności gry piłkarzy nożnych
5.5. Wpływ rytmu i arytmii ruchów na skuteczność gry w siatkówce (W. Stronczynski, W. Starosta, Ł. Lamcha)
5.6. Znaczenie rytmu i arytmii ruchów dla efektywności gry w piłkę ręczną
5.7. Rytm i arytmia ruchów w koszykówce (W. Stronczynski, W. Starosta, M. Grabianowski)
5.8. Wyniki badań rytmizacji ruchów piłkarzy nożnych
5.9. Wyniki rytmizacji ruchów zaawansowanych siatkarzy
5.10. Poziom zdolności rytmizacji ruchów u piłkarzy ręcznych
5.11. Rytm w wybranych elementach technicznych koszykarzy
5.12. Podsumowanie
6. Rytm i arytmia ruchów w wybranych dyscyplinach sportu (W. Starosta, W. Stronczynski)
6.1. Rola rytmu i arytmii ruchów w grze w tenisa (W. Stronczynski)
6.2. Poziom zdolności rytmizacji ruchów i globalnej koordynacji ruchowej 7-11-letnich gimnastyczek artystycznych i dziewcząt nie uprawiających sportu (W. Starosta, K. Podciechowska)%
6.3. Zmienność poziomu rytmizacji i częstości ruchów oraz wybranych zdolności koordynacyjnych w rocznym cyklu (u uczennic szkół baletowych) (W. Starosta, A. Karpińska)
6.4. Relacja rytmiki strzelania i wyniku sportowego w łucznictwie (W. Starosta)
6.5. Znaczenie zdolności rytmizacji ruchów w narciarstwie zjazdowym (W. Stronczynski)
6.6. Wpływ zdolności rytmizacji na umiejętność żeglowania (W. Stronczynski)
6.7. Znaczenie koordynacji ruchowej i rytmu ruchów w kajakarstwie (W. Starosta)
6.8. Uwarunkowania rytmu ruchów w kolarstwie (W. Stronczynski)
6.9. Rytm w sposobie wykonania zagrywki i jej wpływ na skuteczność gry czołowych siatkarzy świata (Ł. Lamcha, W. Stronczynski, W. Starosta)
6.10. Przejawianie się rytmu w tenisie stołowym (W. Stronczynski)
6.11. Koordynacja ruchowa, wrażenia kinestetyczne i rytm ruchów w zapasach (W. Starosta)
6.12. Znaczenie poziomu koordynacji ruchowej i zdolności rytmizacji ruchów u zawodników sportowego tańca towarzyskiego (W. Starosta)
6.13. Rytm ruchów, poziom koordynacji, „czucie lodu" i ich związek z wynikiem sportowym łyżwiarzy short track-u (W. Starosta, W. Stronczynski)
7. Zdolność rytmizacji ruchów i wrażenia kinestetyczne w nauczaniu i doskonaleniu techniki sportowej (W. Starosta, W. Stronczyński)
7.1. Poziom wrażeń kinestetycznych w różnych etapach opanowywania techniki sportowej
7.2. Zdolność rytmizacji ruchów w nauczaniu techniki gier sportowych dzieci i młodzieży
7.3. Pojęcie, struktura i uwarunkowania „czucia pitki" w opinii zaawansowanych piłkarzy nożnych (W. Starosta, T. Rynkiewicz)
7.4. Znaczenie „czucia postawy łuczniczej", jej struktura i uwarunkowania w opinii wysoko zaawansowanych zawodników (W. Starosta)
7.5. Uwarunkowania „czucia przeciwnika" w opinii zawodników taekwon-do krajów arabskich (A. Blady, W. Starosta, H. Kos, T. Rynkiewicz)
7.6. Struktura, uwarunkowania i kształtowanie „czucia przeciwnika" w opinii zawodników wybranych sportów walki (W. Starosta, T. Rynkiewicz)
7.7. Test do oceny celności uderzeń u zaawansowanych tenisistów (W. Starosta, R. Helbik)
7.8. Test do oceny celności uderzeń zaawansowanych zawodników tenisa stołowego (W. Starosta, B. Felbur)
7.9. Struktura i uwarunkowania „czucia piłki"'w opinii zawodników oraz trenerów tenisa stołowego (W. Starosta, B. Felbur)
8. Współzależność zdolności koordynacyjnych i kondycyjnych w zespołowych grach sportowych (W. Starosta)
8.1. Współzależność kształtowania zdolności koordynacyjnych i kondycyjnych
8.2. Poziom zdolności koordynacyjnych u uprawiających gry zespołowe
8.3. Znaczenie „czucia piłki", jego struktura i sposoby kształtowania
8.4. Symetryzacja ruchów w przygotowaniu techniczno-taktycznym
9. Genetyczne uwarunkowania sukcesów w grach sportowych (W. Starosta)
9.1. Genetyczne uwarunkowania wskaźników morfologicznych
9.2. Genetyczne uwarunkowania zdolności koordynacyjnych
9.3. Genetyczne uwarunkowania zdolności szybkościowych
9.4. Genetyczne uwarunkowania zdolności siłowych
9.5. Genetyczne uwarunkowania zdolności szybkościowo-siłowych
9.6. Genetyczne uwarunkowania wydolności (wytrzymałości)
10. Poszukiwanie dziedzicznych i środowiskowych uwarunkowań poziomu zdolności koordynacyjnych (W. Starosta)
10.1. Poziom zdolności koordynacyjnych w zależności od wieku
10.2. Wskaźnik odziedziczalności a koordynacyjna złożoność testu
10.3. Poziom zdolności koordynacyjnych rodziców i ich dzieci
11. Posłowie (W. Starosta, W. Stronczyński)
12. Piśmiennictwo
13. Indeks autorów
14. Streszczenie (W. Starosta, W. Stronczyński)
15. Abstract (W. Starosta, W. Stronczyński)
16. Recenzja prof. zw. dr hab. Edwarda Mleczko
17. Recenzja prof. dr hab. Tadeusza Rynkiewicza
18. Informacja o Międzynarodowym Stowarzyszeniu Motoryki Sportowej (W. Starosta)
19. Biblioteka Międzynarodowego Stowarzyszenia Motoryki Sportowej
Książka
-
ISBN:
978-83-62113-08-8
-
Autor:
Starosta Włodzimierz, Stronczyński Włodzimierz