Poznań 2005, wyd. 1, format 165 x 235, objętość 222 str., oprawa miękka
Metodyka wychowania fizycznego w reformowanej szkole (cz. II )jest próbą przedstawienia spójnego spojrzenia na potrzeby szkolnej i pozaszkolnej edukacji fizycznej i zadań metodyki wychowania fizycznego w tym zakresie. Autor na nadzieję, że zaznajomienie czytelnika ze stanem i kierunkami rozwoju wychowania fizycznego na świecie pozwoli nauczycielom, instruktorom, a także studentom kierunków związanych z kulturą fizyczną lepiej zrozumieć potrzeby i wymagania współczesnej edukacji. Łatwiej będzie zatem zrozumieć zagadnienia związane z przebiegiem procesu edukacji fizycznej, które opisuje najpierw na poziomie ogólnym, a następnie bardziej szczegółowym.
W książce poruszane są zagadnienia związane z wychowaniem, które w dobie kryzysu kultury zachowań i wobec zaniku interakcji międzyludzkich wydają się niezbędne dla nauczycieli. Poznanie zasad kształtowania postaw moralnych i potencjalnych zagrożeń z tym związanych na pewno wzbogaci wiedzę i dydaktyczno-wychowawczy warsztat pracy nauczyciela.
Do realizacji tych zadań potrzebni są nauczyciele kreatywni, którzy z pasją poświęcają się wychowywaniu młodzieży. Dlatego w propozycji współczesnej metodyki nie mogło zabraknąć spraw związanych z rozwojem zawodowym nauczyciela i jego planowaniem. [...]
Przygotowując dwie części Metodyki, autor dobrał formy aktywności w sposób celowy, umieszczając w części pierwszej formy tradycyjne, a w drugiej te, których wprowadzenie do szkół jest wyrazem nowoczesnego myślenia o wychowaniu fizycznym. Nauczyciel, instruktor, a nawet rodzic może wybrać formę aktywności z pełnego zakresu propozycji a nie ograniczał się do prowadzenia tradycyjnych bądź wyłącznie nowoczesnych form ruchu.
Współczesne wychowanie fizyczne powinno być połączeniem tego co najlepsze i już sprawdzone, z tym co może młodzież zaskoczyć, zainteresować, motywować do podejmowania wysiłków fizycznych. Zapewnienie dobrej jakości procesu edukacji fizycznej jest już rolą nauczyciela. [...]
Spis treści
1. Kulturowe podstawy aktywności fizycznej (Michał Bronikowski)2. Kierunki rozwoju wychowania fizycznego na świecie (Michał Broni¬kowski)
2.1. Stan wychowania fizycznego na świecie i w Polsce
2.2. Ogólnoświatowe standardy kształcenia nauczycieli wychowania fizycznego
3. Proces edukacji fizycznej (Michał Bronikowski).
3.1. Sytuacja zadaniowa w szkolnym wychowaniu fizycznym.
3.2. Powstawanie nawyku ruchowego.
3.3. Fazy kształtowania nawyku ruchowego.
3.4. Planowanie procesu edukacji fizycznej - operacjonalizacja celów
3.5. Wychowanie w procesie edukacji.
3.5.1. Kształtowanie rozwoju moralnego.
3.5.2. Model moralności według teorii J. Resta.
3.6. Intelektualizacja w procesie edukacji fizycznej
4. Współczesny nauczyciel wychowania fizycznego (Michał Bronikowski)
4.1. Rozwój zawodowy nauczyciela wychowania fizycznego
4.2. Plan rozwoju zawodowego. Literatura
5. Nowe formy aktywności ruchowej w szkole - metodyka nauczania
5.1. Festyn rekreacyjny jako forma realizacji celów wychowania fizycznego (Michał Bronikowski, Magdalena Król-Zielińska)
Literatura
5.2. Gry drużynowe różnych obszarów kulturowych (Małgorzata Bronikowska)
Literatura
5.3. Gry i zabawy lekkoatletyczne (Krzysztof Kusy, Jacek Biernacki)
Literatura
5.4. Tenis stołowy (Dorota Matus)
Literatura
5.5. Tenis (lda Laudańska-Krzemińska, Jacek Tarnas, Piotr Unierzyski)
Literatura
5.6. Fitness (Weronika Łodygowska)
Literatura
5.7. Jazda na rolkach (Krzysztof Skibicki)
Literatura
5.8. Hathajoga (Maria Ziółkiewicz-Stróżyk)
Literatura 5.9. Sporty zimowe (Helena Elegańczyk-Kot, Ewa Włodyga, Anna Gajdzińska)
5.9.1. Narciarstwo
5.9.2. Łyżwiarstwo figurowe.
5.9.3. Hokej na lodzie
Literatura
6. Przykłady konspektów lekcji wychowania fizycznego (Michał Bronikowski)
Konspekt lekcji z tenisa stołowego dla szkoły podstawowej - gry i zabawy z tenisa stołowego dla klasy IV
Konspekt lekcji zabaw i gier ruchowych przygotowujących do tenisa dla klasy I szkoły podstawowej - kształtowanie koordynacyjnych zdolności motorycznych z użyciem piłki tenisowej i rakiety poprzez zabawy i gry ruchowe
Konspekt lekcji zabaw i gier tenisowych dla klasy IV szkoły podstawowej - doskonalenie uderzeń po koźle (forhend, bekhend) poprzez zabawy i gry ruchowe .
Konspekt lekcji narciarstwa dla klasy VI szkoły podstawowej - nauka podchodzenia i jazdy na wprost na nartach
Książka
-
ISBN:
83-89287-41-2
-
Redaktor:
Michał Bronikowski