Książka Józefa Węglarza jest zbiorem wielowątkowych przemyśleń o edukacji fizycznej i konstruktywnych związkach między teorią a praktyką. Autor swoje rozważania rozpoczyna od podkreślenia znaczenia teorii naukowej dla praktyki, która „ukazuje wyniki empirii, a więc faktów poznanych dzięki potędze ludzkiego umysłu i wysiłku badacza, prowadzących do odkryć”. Przybliża problemy z wdrażaniem do praktyki teoretycznych koncepcji fizycznej edukacji, […] wyjaśnia, jak współczesne przemiany wpłynęły na inne postrzeganie ciała człowieka w kontekście piękna, pielęgnacji, troski, zdrowia itd. Trafnie i z niepokojem diagnozuje szkolne realia fizycznej edukacji oraz funkcjonowanie w tych warunkach nauczycieli. Próbuje też wyeksponować wyższość fizycznego wychowania nad fizycznym kształceniem. Podkreśla, jak ważną rolę w tym procesie odgrywają postawa, wiedza i kreatywność. Subtelnie podpowiada, jak pokierować uczniem i wskazać mu drogę do kultury fizycznej w przekonaniu, że warto tam zaistnieć. Uświadamia czytelnikowi wręcz misyjną rolę nauczyciela w przygotowaniu młodego człowieka do dbałości o ciało przez całe życie. Umiejętnie weryfikuje zawodowe przygotowanie nauczyciela w aspekcie pedeutologii. Sugeruje też, aby w procesie współczesnych przemian nie zaprzepaścić gromadzonych przez dziesięciolecia wartościowych doświadczeń, które mogą wspomagać kreowanie nowego spojrzenia na edukację fizyczną w przyszłości. Książkę Myśli zebrane o fizycznej edukacji. Implikacje teoretyczne i praktyczne, która jest swego rodzaju kompendium wiedzy o edukacji fizycznej, szczególnie polecam nauczycielom różnego szczebla oraz studentom kierunku wychowanie fizyczne.
Z recenzji dra hab. Eligiusza Madejskiego, prof. nadzw. AWF w Krakowie
Rozdział pierwszy jest poświęcony rozważaniom teoretycznym, które wiodą proces fizycznej edukacji w kierunku(ach) pożądanym(ch), żeby jej misja została wykonana należycie, na podstawie wiedzy naukowej zgromadzonej przez dziesięciolecia. W rozdziale drugim ukazano obecny stan naszego wychowania fizycznego ze wskazaniem jego osiągnięć oraz niedomagań. W trzecim podjęto próbę rozstrzygnięcia, dlaczego w strukturze procesu fizyczne wychowanie powinno być ważniejsze od fizycznego kształcenia i z jakich przyczyn nie można się doczekać od ponad półwiecza usankcjonowania tego imperatywu? Czwartą część poświęcono uczniowi – osobie, dla której to edukacyjne dobro istnieje, wraz z prezentacją racjonalnych dróg jego pozyskania dla kultury fizycznej, zaś kolejną temu, kto ten proces planuje, realizuje i poddaje epikryzie, czyli nauczycielowi – jego zawodowemu kształceniu i służbie dla społeczeństwa. W szóstej odsłonie uruchomiono nieco wodze fantazji, bo jest w niej mowa o potrzebach zmian w tym procesie. Całość zamykają wieloaspektowe refleksje, z życzliwością bijącą dla tego szczególnego wycinka rzeczywistości edukacyjnej.
Parametry
-
Tytuł:
Myśli zebrane o fizycznej edukacji Implikacje teoretyczne i praktyczne
-
ISBN:
9788382942477
-
Autor:
Józef Węglarz
-
Rok wydania:
2023
-
Numer wydania:
1
-
Liczba stron:
139
-
Szerokość produktu:
14.5
-
Wysokość produktu:
20.5
-
Okładka:
miękka