Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Stanisław Czyż,
Waga produktu: 0.230 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
Wysyłka od: 7.00 PLN
Wydawca: PWN

Warszawa 2013, wydanie 1, format 145 x 205, objętość 112 str., oprawa miękka

Wyobraź sobie, że jesteś kierowcą rajdowym. Przygotowujesz się do wyścigu, który odbędzie się za tydzień. Wystartujesz samochodem, którego jeszcze nie wyprodukowano. Będzie gotowy za tydzień. Otrzymasz go bezpośrednio przed wyścigiem. Nikt nie wie, jak będzie się zachowywał na drodze, jakie będzie miał właściwości, jak szybko zareaguje na wychylenia kierownicy, czy będzie podsterowny, czy nadsterowny.
Jak się przygotujesz do tego wyścigu? Czy wolisz codziennie trenować samochodem jednej marki, czy może na każdym treningu będziesz ćwiczyć manewry innymi samochodami?
A teraz wyobraź sobie inną sytuację. Za tydzień startujesz w wyścigu samochodem konkretnej marki, który od jakiegoś czasu jest dostępny na rynku. Jak się przygotujesz do rajdu? Czy wolisz ćwiczyć wyłącznie samochodem, którym będziesz się ścigać, czy może wolisz codziennie zmieniać samochody?

Z książki:
W jaki sposób ludzie uczą się wykonywać złożone czynności, takie jak prowadzenie samochodu, żonglowanie czy jazda na rowerze? W jakich warunkach doskonalenie tych umiejętności jest najbardziej efektywne?
Przedmiotem książki jest proces specjalizacji: Autor opisuje mechanizm uczenia się leżący u podstaw nabywania wprawy w wykonywaniu złożonych czynności motorycznych oraz prezentuje własny model nabywania tego typu umiejętności.

Recenzowana praca dotyczy ważnego zagadnienia nabywania wyspecjalizowanych umiejętności motorycznych, które nie zostało jeszcze we współczesnej psychologii należycie wyjaśnione. (...) Zrozumienie mechanizmów i czynników determinujących przebieg oraz efektywność uczenia się tej kategorii umiejętności jest bardzo istotne, zarówno z punktu widzenia teorii, jak i praktyki.
Z recenzji prof. dr hab. Andrzeja Hankały

Spis treści

1. Definicja i klasyfikacja umiejętności ruchowych
1.1. Umiejętności
1.2. Klasyfikacje umiejętności
1.2.1. Umiejętności Poultona
1.2.2. Dwuwymiarowa klasyfikacja Gentile

2. Uczenie się motoryczne
2.1. Nabywanie umiejętności otwartych i zamkniętych
2.2. Teorie uczenia się motorycznego
2.2.1. Dwie perspektywy w wyjaśnianiu mechanizmów uczenia się motorycznego
2.2.1.1. Nabywanie umiejętności jako kształtowanie schematów
2.2.1.1.1. Kontrola motoryczna według Schmidta
2.2.1.1.2. Teoria schematów Schmidta
2.2.1.1.3. Wykształcanie schematu w warunkach zmiennych
2.2.1.1.4. Wykształcanie schematu w warunkach stałych
2.2.1.1.5. Generalizacja jako wykształcanie schematów
2.2.1.2. Nabywanie umiejętności jako proces dynamiczny
2.2.1.2.1. Stopnie swobody w układzie dynamicznym
2.2.1.2.2. Percepcyjne stopnie swobody
2.2.1.2.3. Nabywanie umiejętności zamkniętych jako proces dynamiczny

3. Wyspecjalizowane umiejętności ruchowe
3.1. Nabywanie wyspecjalizowanych umiejętności
3.2. Hipotezy tłumaczące nabywanie wyspecjalizowanych umiejętności
3.2.1. Hipoteza zależności wizualnej
3.2.2. Hipoteza eGMP
3.2.3. Hipoteza wyuczonych parametrów
3.2.4. Inne czynniki mogące wpływać na występowanie wyspecjalizowanych umiejętności
3.3. Uproszczony model wyspecjalizowanych umiejętności
3.3.1. Generalizacja jako zjawisko wyjaśniające nabywanie umiejętności wyspecjalizowanych
3.4. Pełny model umiejętności wyspecjalizowanych
3.4.1. Modelowanie Bayesowskie
3.4.2. Dopasowanie modelu
3.4.3. Zależność wizualna

4. Dyskusja
4.1. Wpływ interferencji kontekstowych na wyniki post-testów i testów retencyjnych
4.2. Umiejętności wyspecjalizowane w kontekście generalizacji i różnicowania w warunkowaniach
4.3. Generalizacja i różnicowanie w uczeniu się motorycznym
4.4. Dalsze badania w zakresie specjalizacji
4.5. Rozwijanie pełnego modelu wyspecjalizowanych umiejętności

Podsumowanie
Bibliografia
Spis rycin
Indeks osób
Indeks rzeczowy

Książka

  • ISBN: 

    978-83-01-17454-5

  • Autor: 

    Stanisław Czyż

Inne tytuły z tej serii:
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...