Doskonalenie kompetencji zawodowych trenerów sportu wyczynowego w Polsce
Warszawa 2009, wyd. 1, format 165 x 240 objętość 249 str., oprawa miękka
"Przemiany, jakim podlegają społeczeństwa na całym świecie mają współcześnie charakter zarówno globalny jak i lokalny. W dużej mierze są konsekwencją celowego planowania i realizacji, wykorzystujących zarówno dorobek praktyki jak też nauki. Wiele wskazuje, że ich dynamizm jest też udziałem czynników mało bądź w ogóle jeszcze nie rozpoznanych i nie branych pod uwagę.
Sport wyczynowy obecnie jest już ważną częścią tej rzeczywistości. Niesłusznie wciąż dostrzega się go przede wszystkim przez pryzmat walki i osiągnięć sportowych, czy też samej technologii treningu. Pomija lub ogranicza się przy tym rolę związaną ze wzbogacaniem kultury społeczeństwa, jego zdrowotnością czy też oddziaływaniem na bardzo wymierną sferę gospodarczą.
Tak złożony obraz świata, a w nim rola sportu, uznane zostały za punkt wyjścia w pracy, której zasadniczym podmiotem uczyniono trenera. W dążeniach do podniesienia efektywności współczesnego systemu sportu przypisuje mu się równorzędną rolę z innymi, bardzo intensywnie rozwijanymi jego składowymi.
Praca trenera - oprócz wiedzy i umiejętności technologicznych - wymaga szeregu innych kompetencji pożądanych w relacjach nauczyć iel-uczeń. Stąd osoby wykonujące ten zawód, powinny ciągle się doskonalić, również na drodze współdziałania - na zasadach partnerskich (dajemy od siebie i czerpiemy od innych) - z przedstawicielami dziedzin zajmujących się problematyką sprawnego działania.
Przegląd literatury uwidocznił duże rozbieżności pomiędzy funkcjami zakładanymi i rzeczywistymi w przygotowaniach kadry szkoleniowej w sporcie wyczynowym. Tego typu konkluzje pojawiły się w pracach wielu autorów, praktyków i teoretyków sportu. Niestety, tylko w niewielkim stopniu wynikały z badań specjalnie zorganizowanych w tym celu.
Obowiązki zawodowe trener może podjąć w momencie zdobycia formalnych uprawnień. Później, dzięki doświadczeniom własnej praktyki i ciągłego czerpania z teorii rozszerza i pogłębia zdobyte wykształcenie. Musi być w tym wspomagany przez specjalistów i instytucje odpowiedzialne za kształt i poziom rozwiązań systemu sportu.
Obserwując ten proces zebrano i uporządkowano wypowiedzi specjalistów, uwzględniono wyniki prac badawczych innych autorów a także własnych poszukiwań..." Ze wstępu.
Spis treści
StreszczenieWykaz skrótów wykorzystywanych w rozprawie
1. Wprowadzenie
1.1. Wiedza jako czynnik rozwoju cywilizacyjnego
1.2. Sport wyczynowy, jego misja i funkcje
1.3. Kształcenie - praca - doskonalenie, determinanty funkcjonowania i rozwoju zawodowego
2. Tendencje rozwojowe sportu wyczynowego na tle przemian współczesności
3. Geneza zawodu trenera - jego misja i status oraz czynniki utrudniające kształcenie kadr
4. Problematyka doskonalenia kompetencji zawodowych trenerów w pracach badawczych i publikacjach - analiza piśmiennictwa
5. Metodyka badań własnych
5.1. Cele pracy i pytania badawcze
5.2. Metody i materiał
6. Doskonalenie kompetencji zawodowych w opinii trenerów - stan rzeczywisty i przesłanki modernizacji
6.1. Wyniki badań sondażowych
6.2. Wyniki pomiarów wszechstronnej sprawności fizycznej trenerów
7. Struktura, formy i rozwiązania doskonalenia kompetencji zawodowych trenerów w sporcie wyczynowym - stan aktualny w Polsce
7.1. Doskonalenie kompetencji zawodowych trenerów w świetle regulacji prawnych
7.2. Kształcenie i doskonalenie kompetencji zawodowych trenerów w wyższych uczelniach
7.3. Funkcje instytucji i stowarzyszeń sportowych w doskonaleniu kompetencji zawodowych trenerów
7.3.1. Centralny Ośrodek Sportu
7.3.2. Polskie związki sportowe
7.4. Programy doskonalenia kompetencji trenerów na różnych etapach zaawansowania zawodowego
7.4.1. Problematyka kursów kwalifikacyjnych na stopień trenera klasy pierwszej i mistrzowskiej
7.4.2. Problematyka kursokonferencji trenerów szkolenia olimpijskiego
7.4.3. Problematyka kursokonferencji organizowanych przez wybrane polskie związki sportowe
7.5. Niektóre aspekty pracy wykładowców uczestniczących w doskonaleniu kompetencji zawodowych trenerów
7.6. Upowszechnianie wiedzy praktycznej i teoretycznej w drukach zwartych periodykach i zasobach elektronicznych
8. Doskonalenie kompetencji zawodowych trenerów jako rozwinięcie i stymulator procesu kształcenia - kierunki rozwiązań
8.1. Przesłanki uzasadniające konieczność doskonalenia kompetencji zawodowych trenerów
8.2. Doskonalenie kompetencji zawodowych trenerów jako składowa systemu sportu
8.3. Rola instytucji, stowarzyszeń i organizacji sportowych w procesie kształcenia i doskonalenia kompetencji zawodowych trenerów
8.4. Formy doskonalenia kompetencji zawodowych trenerów
8.5. Zakres i treści doskonalenia kompetencji zawodowych trenerów.
8.6. Rola wykładowców w doskonaleniu kompetencji zawodowych trenerów
8.7. Związki przyczynowo-skutkowe pomiędzy doskonaleniem kompetencji zawodowych trenerów a ich kształceniem
9. Podsumowanie
Wykaz załączników
Piśmiennictwo
Abstrakt
Książka
-
ISBN:
978-83-89630-97-1
-
Autor:
Perkowski Krzysztof