Efekty szkolnej edukacji fizycznej uzależnione są od wielu czynników. Do najistotniejszych z nich można zaliczyć m.in. kwalifikacje i kompetencje nauczyciela, jego kreatywność w działaniu, a także umiejętność współpracy z rodzicami oraz środowiskiem lokalnym. Wysoki poziom kwalifikacji i kompetencji warunkuje skuteczność w realizowaniu wyjątkowo trudnych zadań edukacyjnych. Jednak w praktyce nie zawsze kwalifikacje i kompetencje występują w ścisłym związku. Czasami wysoko wykwalifikowani nauczyciele osiągają słabe wyniki w pracy pedagogicznej, co może oznaczać niski poziom ich kompetencji. Zdarzają się też sytuacje odwrotne.
Obecnie funkcjonujący system wychowania fizycznego i awansu zawodowego sprawia, że nauczyciele mobilizowani są do systematycznego podnoszenia swoich kwalifikacji i kompetencji, a także wykazania się kreatywnością, działalnością innowacyjną, umiejętnością współdziałania z różnymi podmiotami, instytucjami itp.
Celem niniejszej monografii jest przybliżenie Czytelnikowi wybranych, lecz niezwykle istotnych obszarów edukacji fizycznej, które mogą wpłynąć zarówno na poprawę jej jakości, jak i lepsze przygotowanie uczniów do uczestnictwa w szeroko rozumianej kulturze fizycznej.
Monografia składa się z trzech wielowątkowych części. Pierwsza dotyczy różnych aspektów związanych z aktywnością fizyczną uczniów, zwłaszcza w młodszym wieku szkolnym, w kontekście współpracy środowiska szkolnego i rodzinnego. W tej części zamieszczono też kilka, zweryfikowanych w praktyce, przykładów nowatorskich rozwiązań, które były realizowane przez nauczycieli przy współudziale rodziców oraz społeczności lokalnej. Część druga obejmuje podstawową wiedzę z zakresu oczekiwanych kompetencji współczesnego nauczyciela wychowania fizycznego, a także kształtowania kluczowych kompetencji ucznia w procesie lekcyjnym. Część trzecia z kolei zawiera propozycje konwencjonalnych i niekonwencjonalnych form aktywności fizycznej, które mogą być stosowane podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.
Monografia jest zbiorem myśli i praktycznych doświadczeń wielu autorów, a adresatami tych treści są przede wszystkim studenci, nauczyciele wychowania fizycznego oraz nauczycielki edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Zdajemy sobie sprawę, że prezentowane opracowania nie wyczerpują wszystkich problemów współczesnej edukacji fizycznej. Mamy jednak nadzieję, iż treści te okażą się przydatne tym, którym bliskie jest poszukiwanie nowej jakości edukacji fizycznej i nietypowych rozwiązań o charakterze aplikacyjnym.
Redaktorzy
Grażyna Kosiba, Eligiusz Madejski
Książka
-
ISBN:
978-83-62891-43-6
-
Redaktor:
Grażyna Kosiba, Eligiusz Madejski
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2015
-
Format:
165 x 235 mm
-
Liczba stron:
188
-
Oprawa:
Miękka