Warszawa 2011, wydanie 1, format 160 x 230, objętość 152 str., oprawa miękka
Młodzi ludzie, szukając swojego miejsca w świecie, bywają niepewni i zagubieni. Chcą zarówno zachować swą indywidualność i oryginalność, jak również upodobnić się do rówieśników, wzorców medialnych itp. W żmudnym procesie poszukiwania własnej tożsamości często podejmują działania, które godzą w ich zdrowie i prawidłowy rozwój. Jednym z nich jest niekontrolowane objadanie się i przeczyszczanie. Książka jest kompendium podstawowej wiedzy dla rodziców, nauczycieli i wychowawców z zakresu bulimii; szczegółowo zaś jej epidemiologii, symptomatologii, mechanizmu, metod leczenia i wspierania chorych. Autorki skupiają się w niej przede wszystkim na przekazaniu Czytelnikowi zarówno niezbędnego minimum informacji teoretycznych, jak i wskazują na konieczność trenowania i wykorzystywania określonych umiejętności praktycznych pomocnych w rozpoznawaniu bulimii oraz udzielaniu pomocy osobom ujawniającym jej symptomy. Dobry kontakt dorosłego z dzieckiem/dorastającym stanowi bowiem olbrzymi zasób sprzyjający budowaniu ich wzajemnej relacji i efektywności procesu wspierania. Wzajemne zaufanie, otwartość, akceptacja zwiększają prawdopodobieństwo wczesnego dostrzeżenia nieprawidłowości w sferze odżywiania dziecka, a dalej – otwartej z nim na ten temat rozmowie i uruchomieniu działań pomocowych.
Spis treści
A Słowo wstępneB 1. Bulimia nervosa czyli żarłoczność psychiczna
1.1. Co to jest bulimia nervosa?
1.2. Kryteria diagnostyczne bulimii
1.2.1. Klasyfikacja DSM-IV
1.2.2. Klasyfikacja ICD-10
1.2.3. Klasyfikacja J.E. Mitchell
1.3. Obraz kliniczny i mechanizm bulimii
1.4. Epidemiologia
C 2. Cykl życia a bulimia
D 3. Diagnoza różnicowa i współwystępowanie innych zaburzeń psychicznych
3.1. Diagnoza różnicowa
3.1.1. Anorexia nervosa
3.1.2. Jedzenie kompulsywne
3.2. Współwystępowanie zaburzeń
3.2.1. Depresja
3.2.1. Zaburzenia osobowości typu borderline
3.2.3. Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne
3.2.4. Samouszkodzenia
E 4. Efektywna komunikacja – podstawowe zasady
4.1. Zasady efektywnej komunikacji
4.2. Bariery komunikacyjne
4.3. Komunikacja w rodzinie
F 5. Fakty i mity na temat bulimii
5.1. Potoczne przekonania na temat bulimii
5.2. Stygmatyzacja i autostygmatyzacja osób chorych na bulimię
G 6. Ginekologiczne i seksualne problemy w bulimii
6.1. Problemy ginekologiczne
6.2. Problemy seksualne
6.3. Doświadczenie molestowania seksualnego w dzieciństwie
H 7. Historia objadania się i wymiotowania
I 8. Inne zaburzenia odżywiania a problematyka bulimii
8.1. Charakterystyka wybranych zaburzeń odżywiania
8.1.1. Anorexia nervosa
8.1.2. Niespecyficzne zaburzenia odżywiania
Jedzenie kompulsywne
8.1.3. Zaburzenia jedzenia nieuwzględnione w klasyfikacji DSM-IV
Zespół jedzenia nocnego
Orthorexia nervosa
Bigorexia
8.2. Zależności pomiędzy zaburzeniami odżywiania
J 9. Jedzenie i dieta – znaczenie i funkcje
9.1. Funkcje jedzenia
9.2. Geneza formowania się stosunku do pokarmu
9.3. Dlaczego tak trudno kontrolować jedzenie?
9.4. Dieta – przyjaciel czy wróg
9.5. Unormowany sposób odżywiania
K 10. Kontrola w bulimii
10.1. Deficyt kontroli oraz wzmożona kontrola w bulimii
10.2. Specyfika „myślenia bulimicznego” a procesy kontroli
L 11. Leczenie bulimii – oddziaływania medyczne
11.1. Podstawowe wytyczne dotyczące leczenia medycznego
11.2. Udzielanie informacji medycznych
M 12. Mity i fakty na temat bulimii
N 13. Nowe uzależnienia a bulimia
13.1. Bulimia jako nowe uzależnienie
13.2. Uzależnienia a bulimia
O 14. Obraz ciała w bulimii
14.1. Wizerunek ciała i jego znaczenie
14.2. Specyfika spostrzegania ciała w bulimii
P 15. Powikłania bulimii
R 16. Rozmowa i kontakt z osoba cierpiącą na bulimię
16.1. Dlaczego warto rozmawiać?
16.2. Co sprzyja rozmowie?
16.3. Jak zakończyć rozmowę?
16.4. Fakty i mity na temat roli rodziców
S 17. Sens i znaczenie bulimii
T 18. Terapia bulimii
18.1. Cele terapii bulimii
18.2. Wybrane podejścia w pracy terapeutycznej
18.3. Etapy pracy terapeutycznej
18.4. Przekonania sprzyjające podjęciu i powodzeniu terapii
18.5. Formy pomocy terapeutycznej
18.6. Podstawowe modele terapii
18.7. Co zrobić, gdy chory nie chce się leczyć?
U 19. Uwarunkowania bulimii
19.1. Wieloczynnikowy model uwarunkowań bulimii nervosy
19.2. Czynniki podmiotowe i kontekstowe
19.2.1. Czynniki podmiotowe bulimii
Determinanty biologiczne
Determinanty poznawcze
Determinanty osobowościowe – regulacyjne znaczenie wybranych potrzeb dla osób z bulimią
19.3. Czynniki środowiskowe bulimii
19.3.1. Determinanty społeczno-kulturowe
19.3.2. Determinanty rodzinne
W 20. Wsparcie w bulimii
20.1. Czym jest wsparcie?
20.2. Pomoc i wsparcie w bulimii
20.2.1. Rodzice i najbliżsi
20.2.2. Szkoła i nauczyciele
Szkoła i nauczyciele – czynniki utrudniające udzielanie pomocy
Szkoła i nauczyciele – wskazania do pracy
20.3. Najczęstsze problemy związane z uruchamianiem pomocy
Z 21. Zapobieganie zaburzeniom odżywiania
21.1. Poziomy działań profilaktycznych
21.2. Sygnały ostrzegawcze
Bibliografia
Załączniki
Informacje o autorkach
Książka
-
ISBN:
978-83-7641-387-7
-
Autor:
Beata Ziółkowska,Dorota Mroczkowska