Myślą przewodnią książki pt. „Wprowadzenie do neurologopedii” jest zwrócenie uwagi na medyczną stronę mechanizmów zaburzeń porozumiewania się człowieka uwarunkowanych nieprawidłowościami w ośrodkowym i obwodowym układzie nerwowym. Zespół autorów, w którego skład wchodzą lekarze – specjaliści wielu dziedzin medycyny (otolaryngologii, audiologii, foniatrii, neurologii dziecięcej i dorosłych, psychiatrii i medycyny pracy), a także specjaliści z zakresu neurologopedii, logopedii, psychologii, surdopedagogiki, fizjoterapii oraz protetyki słuchu, przedstawił szerokie, wieloaspektowe spojrzenie na problemy zaburzeń mowy. Główną tematykę podręcznika stanowią podłoże anatomiczne i patofizjologiczne oraz aspekty kliniczne i zasady rehabilitacji zaburzeń porozumiewania się uwarunkowanych nieprawidłowościami w ośrodkowym i obwodowym układzie nerwowym. Książka jest cennym materiałem źródłowym, który z pewnością znajdzie wykorzystanie w kształceniu coraz większej rzeszy specjalistów z zakresu neurologopedii, a także logopedii ogólnej, audiologii i foniatrii, psychologii, pedagogiki specjalnej oraz protetyki słuchu. Szybkie wyczerpanie nakładu pierwszego wydania (2012 r.) świadczy o dużym zainteresowaniu problematyką neurologopedyczną przedstawioną w większym stopniu z perspektywy medycznej. Najnowsze wydanie zostało uzupełnione o aktualne pozycje piśmiennicze.
Spis treści
Przedmowa do II wydania 9
Rozdział 1
Podstawy neuroanatomii 11
Andrzej Obrębowski
Rozdział 2
Mózgowa organizacja funkcjonowania poznawczego 55
Elżbieta Szeląg
Rozdział 3
Badanie narządu mowy 101
Andrzej Obrębowski, Antoni Pruszewicz, Anna Żebryk-Stopa
Rozdział 4
Zagadnienia psychologiczne w neurologopedii 107
Roman Ossowski, Kinga Sobieralska-Michalak
Rozdział 5
Wybrane zagadnienia z neurologii klinicznej i ich znaczenie 123
w praktyce neurologopedycznej
Sławomir Michalak
Rozdział 6
Wybrane zagadnienia psychiatryczne w neurologopedii 135
Dorota Łojko
Rozdział 7
Problemy foniatryczne w zaburzeniach obwodowego 153
narządu mowy
Andrzej Obrębowski
Rozdział 8
Problemy foniatryczne w ośrodkowych zaburzeniach mowy 163
Andrzej Obrębowski
Rozdział 9
Aspekty foniatryczne w zaburzeniach płynności mowy 183
Andrzej Obrębowski, Antoni Pruszewicz
Rozdział 10
Psychospołeczne aspekty jąkania 191
Ewa Humeniuk
Rozdział 11
Zaburzenia czytania i wpisania w neurologopedii 201
Bożena Wiskirska-Woźnica, Barbara Maciejewska
Rozdział 12
Zaburzenia głosu w praktyce neurologopedycznej 213
Rozdział 13
Zaburzenia mowy w chorobach neurologicznych 223
Karolina Popławska-Domaszewicz, Wojciech Kozubski
Rozdział 14
Wybrane zagadnienia z neurologii wieku rozwojowego 245
w neurologopedii
Barbara Steinborn
Rozdział 15
Komunikacja słowna z udziałem osoby upośledzonej 259
umysłowo
Zbigniew Tarkowski, Jolanta Góral-Półrola
Rozdział 16
Logoneurozy 275
Tomasz Zaleski
Rozdział 17
Wczesne wspomaganie rozwoju językowego u dzieci 281
ze spektrum zaburzeń autystycznych
Tadeusz Gałkowski
Rozdział 18
Problematyka audiologiczna w neurologopedii 291
Antoni Pruszewicz
Rozdział 19
Zaburzenia ośrodkowego przetwarzania słuchowego 309
w praktyce neurologopedycznej
Waldemar Wojnowski
Rozdział 20
Powszechny skrining słuchowy i jego znaczenie 317
we wczesnym wykrywaniu dysfunkcji słuchowych
Alicja Sekula
Rozdział 21
Zasady protezowania słuchu u osób w wieku rozwojowym 327
i dorosłych
Piotr Świdziński
Rozdział 22
Zasady rehabilitacji słuchu, głosu i mowy u głuchych 339
Alicja Sekula
Rozdział 23
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji 347
Rozdział 24
Zawroty głowy i zaburzenia równowagi w praktyce 361
neurologopedycznej
Andrzej Obrębowski
Rozdział 25
Zaburzenia połykania w praktyce neurologopedycznej 367
Andrzej Obrębowski, Bożena Wiskirska-Woźnica, Zofia Obrębowska
Rozdział 26
Rehabilitacja zaburzeń połykania 373
Bożena Wiskirska-Woźnica, Andrzej Obrębowski, Anna Żebryk-Stopa
Rozdział 27
Zasady rehabilitacji chorych po chirurgicznym leczeniu 379
zmian nowotworowych krtani (całkowite i częściowe
laryngektomie)
Antoni Pruszewicz, Andrzej Obrębowski, Jacek Kraśny
Rozdział 28
Zasady diagnostyki neurologopedycznej 387
Ewa Krajna, Anna Żebryk-Stopa
Rozdział 29
Wczesna interwencja logopedyczna u noworodków i niemowląt. 401
Kontekst diagnostyczno-terapeutyczny
Mirosława Rządzka
Rozdział 30
Zasady postępowania terapeutycznego w neurologopedii 419
Ewa Krajna, Anna Żebryk-Stopa
Rozdział 31
Zadania neurologopedy w szkole 425
Mirosława Rządzka
Rozdział 32
Orzecznictwo lekarskie w neurologopedii 433
Krzysztof Tuszyński, Andrzej Obrębowski
Piśmiennictwo 447
Indeks 481
Książka
-
ISBN:
978-83-7988-210-6
-
Redaktor:
Andrzej Obrębowski
-
Wydanie:
2
-
Rok wydania:
2018
-
Format:
165 x 235
-
Liczba stron:
488
-
Oprawa:
miękka