W prezentowanej książce dokonano przeglądu propozycji oddziaływań na najmłodsze dzieci zagrożone niepełnosprawnością lub zaburzone w rozwoju. Obszary zagadnień dotyczą poszczególnych etapów postępowania w procesie wczesnej interwencji i wspomagania rozwoju dzieci. Niektórzy autorzy poruszają zagadnienia inspirujące do planowania i realizowania działań wspomagających prawidłowy rozwój dziecka, inni z kolei pokazują propozycje technik i narzędzi pozwalających na zdiagnozowanie określonych dysfunkcji w rozwoju dziecka, a także dokonują przeglądu oddziaływań terapeutycznych na małe dzieci, u których już pojawiają się nieprawidłowości.
Przedstawione zagadnienia mogą stanowić inspirację do pracy z małym dzieckiem dla specjalistów z różnych dziedzin – pedagogów, psychologów, logopedów, fizjoterapeutów, lekarzy oraz innych terapeutów zajmujących się pomaganiem dziecku i jego rodzinie. Ze względu na obszerne interdyscyplinarne ujęcie problematyki publikacja może być źródłem informacji także dla studentów.
Spis treści
DZIECKO W PROCESIE WCZESNEJ INTERWENCJI I WSPOMAGANIA ROZWOJUIdea wczesnej interwencji i wspomagania małego dziecka
Postępowanie interwencyjne i wczesna terapia na oddziałach noworodkowych i niemowlęcych
Możliwości interwencji dietetycznej w terapii schorzeń
Wybrane aspekty diagnozy psychologicznej dziecka z zaburzeniami rozwojowymi
Małe dziecko w procesie terapeutycznym
Problematyka relacji terapeutycznej we wczesnej interwencji u niemowląt i małych dzieci
Wczesne wspomaganie rozwoju – najczęściej popełniane błędy
WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA W JEGO NAJBLIŻSZYM ŚRODOWISKU
Stymulowanie rozwoju niemowląt
Wczesne komunikowanie się dziecka. Narodziny miłości
Rodzicielskie wsparcie szansą dla rozwoju małego dziecka
Wspomaganie rozwoju małego dziecka w wieku przedszkolnym – propozycje rozwiązań metodycznych
Zabawa tematyczna istotnym czynnikiem wspomagającym rozwój małego dziecka
Rozpoznawanie kolorów przez dzieci w wieku przedszkolnym. Przyczyny nadmiernych trudności
Znaczenie wczesnej interwencji szkolnej wobec ucznia z niepełnosprawnością intelektualną dla jego dalszej drogi edukacyjnej
WCZESNA STYMULACJA ROZWOJU MAŁEGO DZIECKA
Metoda NDT- Bobath (Neurodevelopmental Treatment – Bobath) w usprawnianiu dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego
Diagnostyka i terapia metodą Vojty we wczesnej interwencji. Zaburzenia ośrodkowej koordynacji nerwowej
Podstawowe zasady obserwacji i terapii zaburzeń integracji sensorycznej u małego dziecka
Wczesna interwencja logopedyczna wobec dziecka zagrożonego niepełnosprawnością
Podstawy wczesnej interwencji logopedycznej w przypadku dzieci z rozszczepem podniebienia
WCZESNA INTERWENCJA WOBEC DZIECKA ZABURZONEGO W ROZWOJU
Wczesna rehabilitacja dzieci z wadą słuchu
Badanie kompetencji językowych u małych dzieci z wadą słuchu
Postępowanie terapeutyczno-wychowawcze wobec dziecka niepełnosprawnego wzrokowo
Wspomaganie rozwoju małego dziecka z uszkodzonym wzrokiem poprzez działania muzykoterapeutyczne
Wspomaganie rozwoju dziecka z zespołem Downa w wieku przedszkolnym
Wczesna rehabilitacja mowy i jej znaczenie u dzieci z zespołem Downa
Wczesna interwencja terapeutyczna u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym za pomocą systemu nauczania kierowanego przez Petö
Wczesna diagnoza i rewalidacja dziewczynek z zespołem Retta w opinii rodziców
Wczesne wykrywanie zaburzeń autystycznych w świetle koncepcji teorii umysłu
Mali profesorowie czy inteligentni autyści? Wczesna diagnoza dziecka z zespołem Aspergera
POMOC DZIECIOM Z PROBLEMAMI EMOCJONALNYMI I TRUDNOŚCIAMI W ZACHOWANIU
Wczesna interwencja wobec problemów emocjonalnych dziecka związanych z adaptacją do przedszkola
Diagnoza i wczesna interwencja traumy dziecięcej
Zaburzenia w zachowaniu dzieci. Możliwości wczesnej interwencji terapeutyczne
Książka
-
ISBN:
978-83-7587-638-3
-
Autor:
Beata Cytowska,Barbara Winczura
-
Wydanie:
5
-
Rok wydania:
2014
-
Format:
165 x 235
-
Liczba stron:
462
-
Oprawa:
miękka