Radom-Kielce 2011, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 320 str., oprawa miękka
Postępy w dziedzinie biologii i medycyny sprawiają, że konieczna jest stała weryfikacja wiedzy o mechanizmach rozwoju człowieka. Rozwijają się też nowe dyscypliny naukowe, a zwłaszcza auksologia - mająca szczególne znaczenie zarówno dla pediatrii, jak i geriatrii.
Mamy nadzieję, że prezentowany tekst przekona czytelników, że biomedyczne podstawy odgrywają ważną rolę w terapii i fizjoterapii oraz w wychowaniu młodego pokolenia i funkcjonowaniu dorosłych. Ponadto większość studentów, zarówno pedagogiki, jak i fizjoterapii i zdrowia publicznego to młodzi ludzie pochodzący z różnych środowisk, głównie kobiety, których kształcenie w tym zakresie może pomóc lepiej poznać siebie (uwarunkowania rozwoju, własny organizm, główne problemy zdrowotne) oraz dokonać zmian we własnym stylu życia w kierunku sprzyjającym nie tylko ich zdrowiu, ale także zdrowiu ich potomstwa.
Spis treści
WstępRozdział pierwszy Zagadnienia wstępne
1. Podstawowe pojęcia dotyczące rozwoju osobniczego człowieka
2. Aspekty rozwoju
3. Ontogeneza afilogeneza
Literatura
Pytania
Rozdział drugi
Czynniki rozwoju osobniczego
1. Czynniki endogenne genetyczne
2. Czynniki rozwoju endogenne paragenetyczne i niegenetyczne
3. Egzogenne czynniki rozwoju
4. Wpływ trybu życia na przebieg rozwoju
Literatura
Pytania
Rozdział trzeci
Rola żywienia w rozwoju
1. Wpływ żywienia na rozwój i stan zdrowia człowieka
2. Charakterystyka podstawowych składników pokarmowych
3. Najważniejsze błędy w żywieniu
Literatura
Pytania
Rozdział czwarty
Rozwój struktury i funkcji organizmu
1. Budowa i rozwój aparatu ruchu
1.1. Rozwój układu kostno-stawowego
1.2. Rozwój układu mięśniowego i nerwów ruchowych
2. Aparat wegetatywny
2.1. Rozwój układu oddechowego
2.2. Budowa i rozwój układu krwionośnego
2.3. Układ pokarmowy
2.4. Układ wydalniczy
3. Układ rozrodczy
4. Aparat koordynacyjno-regulacyjny
4.1. Układ nerwowy
4.2. Układ endokrynalny
4.3. Układ immunologiczny
Literatura
Pytania
Rozdział piąty
Okresy rozwoju ontogenetycznego
1. Kryteria podziałów ontogenezy na okresy
2. Charakterystyka poszczególnych okresów rozwojowych
2.1. Okres rozwoju prenatalnego
2.2. Okres noworodkowy
2.3. Okres niemowlęctwa
2.4. Okres wczesnego dzieciństwa (infans I)
2.5. Przystosowanie szkolne
2.6. Okres dzieciństwa starszego (infans II)
2.7. Okres młodzieńczy (iuvenis)
2.8. Okres wieku dorosłego (adultus)
2.9. Okres wieku dojrzałego (maturus)
2.10. Okres starości (senilis)
Literatura
Pytania
Rozdział szósty
Rozwój cech morfologicznych i proporcji ciała
1. Samoregulacja procesu ontogenezy
2. Kinetyka i dynamika wzrastania
3. Zmiany proporcji ciała z wiekiem
4. Dymorfizm płciowy
5. Tendencja przemian
Literatura
Pytania
Rozdział siódmy
Pojęcie zdrowia i warunków zdrowotnych
1. Pojęcie zdrowia
2. Czynniki warunkujące stan zdrowia. Promocja zdrowia
3. Mierniki zdrowia populacji
4. Główne zagrożenia zdrowia
Literatura
Pytania
Rozdział ósmy
Zaburzenia w rozwoju somatycznym i stanie zdrowia dzieci
i młodzieży
1. Profilaktyczna opieka zdrowotna nad uczniami
2. Biedy w przekazywaniu informacji genetycznej
3. Czynniki teratogenne
4. Nieprawidłowości w regulacji neurohormonalnej ustroju
5. Inne, często występujące zaburzenia w rozwoju somatycznym
i problemy zdrowotne dzieci i młodzieży
5.1. Nieprawidłowości w narządzie żucia
5.2. Niektóre nieprawidłowości w adaptacji psychospołecznej
i zaburzenia w układzie nerwowym
5.3. Wady i zaburzenia wzroku
5.4. Zaburzenia układu ruchu
5.5. Zaburzenia rozwoju somatycznego
5.6. Choroby alergiczne
5.7. Zdrowotne przyczyny niepowodzeń w nauce
Literatura
Pytania
Rozdział dziewiąty
Ogólny kształt ciała - somatotyp, postawa ciała
1. Konstytucja (somatotypologia) człowieka
2. Postawa ciała - proces posturogenezy
3. Metody oceny postawy ciała
Literatura
Pytania
Rozdział dziesiąty
Metody kontroli i normy oceny procesów wzrastania
1. Podstawowe przyrządy antropometryczne i technika
wykonywania pomiarów
2. Podstawowe charakterystyki statystyczne wykorzystywane
do oceny rozwoju fizycznego
3. Praktyczna ocena procesów wzrastania dziecka z zastosowaniem
tabel liczbowych, siatek centylowych, skorelowanych cech,
metody morfograficznej i wskaźników proporcji
4. Ocena stanu odżywienia
5. Przewidywanie wielkości osobnika dorosłego
Literatura
Pytania
Rozdział jedenasty
Kryteria oceny wieku rozwojowego
1. Wiek morfologiczny (sylwetki)
2. Wiek kostny (szkieletowy)
3. Wiek zębowy
4. Wiek wtórnych cech płciowych
5. Wiek kalendarzowy a wiek rozwojowy
6. „Normalność" i norma jako biologiczny układ odniesienia
Literatura
Pytania
Rozdział dwunasty
Znaczenie aktywności ruchowej w rozwoju fizycznym człowieka
1. Uwagi ogólne
2. Układ kostny i mięśniowy a aktywność ruchowa
3. Skład ciała i wydolność fizyczna a aktywność ruchowa
4. Zasady doboru i prowadzenia ćwiczeń
Literatura
Pytania
Rozdział trzynasty
Metody oceny rozwoju czynnościowego człowieka
1. Wydolność i sprawność fizyczna jako pozytywne mierniki
stanu zdrowia
2. Ocena wydolności fizycznej
3. Ocena sprawności fizycznej
Literatura ,
Pytania
Indeks osób
Książka
-
ISBN:
978-83-7789-031-8
-
Autor:
Mariola Świderska, Izabela Budzyńska-Jewtuch