Warszawa 2006, wydanie 1, format 155 x 230, objętość 215 str., oprawa miękka
Książka "Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym" angielskiej psycholog i matki dziecka autystycznego, Julii Moor przeznaczona jest przede wszystkim dla rodziców i opiekunów zmagających się na co dzień z problemem wychowania maluchów, u których stwierdzono zaburzenia na tle autyzmu.
W części wstępnej autorka omawia metody inicjowania i przeprowadzania zabaw, które pozwolą przyciągnąć uwagę dziecka, stwarzając okazję do kontaktów i komunikacji. W dalszych rozdziałach przedstawia szczegółowo różne rodzaje zabaw wraz z pomysłami, jak maksymalnie wykorzystać zawarty w nich potencjał edukacyjny i komunikacyjny. Niektóre zajęcia są przeznaczone dla dzieci bardzo zamkniętych w sobie, inne dla maluchów bardziej sprawnych i mówiących. Rodzic powinien wybrać te, które według niego nadają się dla jego dziecka i dotyczą umiejętności, nad którymi chce w danej chwili z nim pracować.
Dzieląc się z rodzicami swym doświadczeniem, autorka pragnie przede wszystkim pomóc im uwierzyć w siebie, aby ich starania przyniosły jak najwięcej sukcesów.
Spis treści
WPROWADZENIE1. DLACZEGO ZABAWA JEST TAKA WAŻNA?
Dlaczego dzieciom autystycznym trudno jest się bawić?
Co właściwie nazywamy zabawą?
Jak korzystać z książki?
2. ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI ZABAWY:PRZYCIĄGANIE UWAGI I DZIELENIE PRZESTRZENI
Czym jest dzielenie przestrzeni?
Potrzeba unikania
Jak "dzielić przestrzeń" z dzieckiem autystycznym?
Komunikacja
Pomysły do wykorzystania
Stopniowe wydłużanie czasu zabawy
Indywidualna historia: Andrew
3. ZABAWA UPORZĄDKOWANA
Dlaczego dzieci autystyczne potrzebują struktury?
Na czym polega zorganizowana zabawa?
Przygotowanie
Rozkładanie zabawy na poszczególne zadania
Analiza behawioralna
Porządkowanie na wczesnym etapie nauki
Indywidualna historia: Sam
Organizacja dnia - przygotowanie obrazkowego harmonogramu
Możliwość wyboru
4. ACH, TE ZABAWKI!
Ratunku - moje dziecko nie chce się bawić zabawkami!
Selekcja zabawek: zostawiamy tylko to, co potrzebne
Bądź dobrze zorganizowany
Karty obrazkowe pomagają rozpocząć zabawę
Przygotowania: inne pomysły
Indywidualna historia: Sally
Skąd brać zabawki?
Jak ocenić przydatność zabawki?
Podział zabawek na wymagające i utrwalające
Własne przeróbki istniejących zabawek
Znaczenie realizmu
Przykłady przydatnych zabawek
Urodziny i święta Bożego Narodzenia
5. GRY I ZABAWY PRZY STOLIKU
Puzzle i inne układanki
Przygotowania
Rozpoznawanie figur geometrycznych
Wprowadzanie elementów zabawy
Rozpoznawanie kolorów
Gry polegające na łączeniu elementów
Zabawy ze skrzynką na listy
Proste układanki
Klocki
Nawlekanie
Łączenie w zbiory
Gry i zabawy rozwijające pamięć
6. MUZYKA
Przekleństwo i ukojenie
Muzykoterapia w domu
Składanka przebojów twojego dziecka
Wspólne słuchanie i zabawa przy dźwiękach muzyki
Relaks
Piosenki i melorecytacje rozwijające mowę
Wskazówki praktyczne
Śpiewane komentarze poza zajęciami
Zagrać każdy może
Wykorzystanie pudła z akcesoriami muzycznymi
Trening Integracji Słuchowej
7. "RAZ JA, RAZ TY" - ZABAWY, W KTÓRYCH ROBIMY COŚ NA ZMIANĘ
Teoria komunikacji mentalnej
Dlaczego dzieciom autystycznym tak trudno przychodzi robienie czegoś na zmianę?
Ćwiczenia rozwijające świadomość otoczenia
Ćwiczenia pomagające zrozumieć, co inni myślą i czują
Małe wprawki w robieniu czegoś na zmianę
Przestrzeganie kolejności w zabawie z rodzeństwem i rówieśnikami
Kilka użytecznych pomysłów i gadżetów
Przestrzeganie kolejności w życiu codziennym
8. GRY I ZABAWY RUCHOWE
Problemy z integracją sensoryczna
Przygotowania
Gry z piłką
Zabawy z małymi piłeczkami
Zabawy z obręczą
Domowy basen z piłeczkami
Zabawy z użyciem kartonowych pudeł
"Komnata dotyku"
Pudełka w służbie wyobraźni
Zabawa w "a kuku"
Teatrzyk lalkowy
Batut
Równoważnia i zjeżdżalnia
Poduszki
Kręgle
Inne przydatne zabawki i akcesoria
9. ZABAWY NA ŚWIEŻYM POWIETRZU
Problemy i ich rozwiązania
Bezpieczeństwo
Korzyści z zabaw na świeżym powietrzu
Potrzeba uporządkowania
Przygotowania
Rysowanie na chodniku
Rzucanie piłeczkami do celu
Zabawy z piaskiem
Sztuka dla brudasów
Zabawy rozwijające zmysł równowagi i koordynację ruchową
Zabawy na równoważni
Naśladowanie zajęć dorosłych
Piknik
Plac zabaw
Tunele, namioty i domki
W chłodne dni
10. ZABAWY WODNE
Autyzm a woda
Problemy i ich rozwiązania
Indywidualna historia: Katherine
Wodne zabawy w domu
Zabawy w kąpieli
Wodne zabawy przy stoliku
Wodne zabawy na świeżym powietrzu
Pływanie
11. POŻYTKI Z TELEWIZJI
Dlaczego telewizja?
Najczęściej spotykane problemy oraz pomysły na ich rozwiązanie
Jak wykorzystać kamerę wideo?
Nauka przez naśladowanie
12. ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI TWÓRCZYCH:ZABAWY PLASTYCZNE
Dlaczego sztuka?
Przeszkody, które ma do pokonania twoje dziecko
Wejście tylnymi drzwiami, czyli nieinwazyjne
zwracanie uwagi dziecka
Przygotowania
Propozycje zajęć
Nożyczki i klej
Prace ręczne
13. ZABAWA OPARTA NA WYOBRAŹNI, CZYLI BUDOWANIE SCENEK TEMATYCZNYCH
Jakie zabawki?
Prostota
Realizm
Bliskość doświadczenia
Właściwe otoczenie
Przygotowania
Układanie scenariuszy
Indywidualna historia: Jonathan
Następne kroki
Podsumowanie
Propozycje tematów
Ale ja nie umiem rysować!
Rozwiązywanie problemów
Dobrze, ale czy nie za dużo z tym zachodu?
14. KSIĄŻKI I CZYTANIE
Typowe problemy
Przygotowanie-wspólne oglądanie obrazków
Indywidualna historia: Peter
Indywidualna historia: Fay
Pomysły do wykorzystania
Prawdziwe czytanie - rozumienie tekstu
Kłopoty z rozumieniem tekstem
Historyjki - związki przyczynowo-skutkowe
Cele
Obserwacja dziecka, planowanie pory zajęć i ich przygotowanie
Wybór książek
Popularni bohaterowie
Zestawy: książka i kaseta magnetofonowa
Pierwsze kroki w nauce czytania
Rozpoznawanie wyrazów
Indywidualna historia: Lewis
Ćwiczenia rozwijające rozumienie języka
Podsumowanie
15. PROBLEMY, FRUSTRACJE I NAPADY HISTERII - JAK SPRAWIĆ BY ZABAWA BYŁA
PRZYJEMNOŚCIĄ
Zajmij się najpierw własnymi problemami!
Ograniczanie stresu towarzyszącego zabawie
Elastyczni rodzice nieelastycznych dzieci
Bieżąca ocena umiejętności dziecka - konieczność formułowania celów
Ciesz się swoim dzieckiem
BIBLIOGRAFIA
PROPOZYCJE KART OBRAZKOWYCH
Książka
-
ISBN:
83-60279-06-3
-
Autor:
Julia Moor