W ciągu ostatniej dekady gwałtownie wzrosła liczba dostępnych publikacji, mających pomóc zainteresowanym czytelnikom w zrozumieniu spektrum autyzmu. Dla rodziców, rodziny i zawodowych praktyków sprawą nader istotną jest, aby czas poświęcony czytaniu w efekcie dostarczył wskazówek, mających zastosowanie praktyczne. Niniejsza książka zaspokaja tę potrzebę.
Pracując z autorem przez szereg lat i bezpośrednio obserwując jego pracę z dziećmi i młodymi ludźmi ze spektrum autyzmu, mogę polecić teorię i strategie zawarte w niniejszej książce jako sprawdzone i przetestowane. Studia przypadków, tu i ówdzie przedstawionych w tekście, wyraźnie skupiają się na potrzebie zajęcia się wymaganiami jednostkowymi, z zastosowaniem podejścia skoncentrowanego na osobie. Zaangażowanie Martina w poprawę życia ludzi ze spektrum autystycznego poprzez wspieranie osoby jako całości, rodziny, opiekunów, a także profesjonalistów wspomagających dziecko, widoczne jest we wszystkich rozdziałach niniejszej książki.
Autor pomaga czytelnikowi zrozumieć świat, widziany oczami dziecka z autyzmem, podkreślając złożoność uwarunkowań, w których nie da się zastosować żadnych szybkich, doraźnych rozwiązań. Tylko dzięki zaangażowaniu i wytrwałości rodziców i profesjonalistów można pozytywnie posuwać się do przodu.
Rozdział 1. nakreśla tło rozumienia autyzmu oraz podaje roboczą definicję trudnego zachowania, przypominając, że zachowanie ma wpływ zarówno na osoby wspierające dziecko, jak i na samo dziecko. W rozdziale 2. Autor podkreśla, że jedynie dzięki wspólnej pracy można dzielić się informacjami i dostarczać stałego wsparcia. Dalsze rozdziały obejmują bilans teoretycznych i praktycznych strategii, mających na celu zwiększenie możliwości dziecka. Nakreślony jest także ogólny zarys optymalnego środowiska uczenia się oraz sposoby jego uzyskania.
W całej książce znajdują się pożyteczne tabele, wykresy i notatki do wykorzystania przez praktyków. Wszystkie one są podane jako wzory dla lepszego zrozumienia ich zastosowania. Każdy rozdział kończy lista kluczowych kwestii, stanowiąca podsumowanie teorii i praktyki.
Ostatni rozdział poświęcony jest zagadnieniu wzajemnego wspierania się - rodzin przez rodziny, rodzin przez profesjonalistów, i profesjonalistów przez profesjonalistów. Do rozdziału tego dodano załącznik, wyjaśniający to zagadnienie za pomocą materiałów szkoleniowych i wielu innych pożytecznych informacji. Ma to służyć lepszemu zrozumieniu strategii pozytywnych zachowań w odniesieniu do osób z autyzmem.
Przystępna, łatwa do zrozumienia, oparta na zdrowych doświadczeniach, niniejsza książka stanowi cenny element zestawu narzędzi dla wszystkich profesjonalistów i dla rodziców, wspierających dzieci i młodzież ze spektrum autyzmu.
Francine Brower Koordynator regionalny (Północ) Narodowe Stowarzyszenie Autystyczne
Podziękowania
Wstęp
Rozdział 1. Autyzm i trudne zachowania
Autyzm: aktualne teorie
Trudne zachowania: tworzenie roboczej definicji
Trudne zachowanie a autyzm: asocjacja
Rozdział 2. Jak rozumieć wspieranie zachowania
Wspieranie zachowań
Rozumienie zachowania jako ekspresji potrzeb
Kategorie potrzeb
Identyfikowanie potrzeb
Rozdział 3. Rozwijanie strategii proaktywnych
Strategie proaktywne
Wprowadzanie proaktywnych strategii
Oczyszczenie miejsca do uczenia się
Rozdział 4. Rozwijanie naszej roli we wspieraniu zachowania..
Rozumienie siebie
Trudne zachowania własne
Dalsze działania, rozwijanie praktyki
Organizacje rozwijające się
Rozdział 5. Rozwijanie środowiska uczenia się
Środowisko uczenia się
Bezpieczne środowisko uczenia się
Zdrowe środowisko uczenia się
Spokojne środowisko uczenia się
Odpowiednia treść uczenia się
Motywująca treść uczenia się
Rozdział 6. Wspieranie innych
Dzielenie się wiedzą, wspieranie innych
Wspierające rodziny
Wspierający profesjonaliści
Załącznik do rozdziału 6. Materiały szkoleniowe
Słowniczek
Dalsza lektura
Indeks
Pracując z autorem przez szereg lat i bezpośrednio obserwując jego pracę z dziećmi i młodymi ludźmi ze spektrum autyzmu, mogę polecić teorię i strategie zawarte w niniejszej książce jako sprawdzone i przetestowane. Studia przypadków, tu i ówdzie przedstawionych w tekście, wyraźnie skupiają się na potrzebie zajęcia się wymaganiami jednostkowymi, z zastosowaniem podejścia skoncentrowanego na osobie. Zaangażowanie Martina w poprawę życia ludzi ze spektrum autystycznego poprzez wspieranie osoby jako całości, rodziny, opiekunów, a także profesjonalistów wspomagających dziecko, widoczne jest we wszystkich rozdziałach niniejszej książki.
Autor pomaga czytelnikowi zrozumieć świat, widziany oczami dziecka z autyzmem, podkreślając złożoność uwarunkowań, w których nie da się zastosować żadnych szybkich, doraźnych rozwiązań. Tylko dzięki zaangażowaniu i wytrwałości rodziców i profesjonalistów można pozytywnie posuwać się do przodu.
Rozdział 1. nakreśla tło rozumienia autyzmu oraz podaje roboczą definicję trudnego zachowania, przypominając, że zachowanie ma wpływ zarówno na osoby wspierające dziecko, jak i na samo dziecko. W rozdziale 2. Autor podkreśla, że jedynie dzięki wspólnej pracy można dzielić się informacjami i dostarczać stałego wsparcia. Dalsze rozdziały obejmują bilans teoretycznych i praktycznych strategii, mających na celu zwiększenie możliwości dziecka. Nakreślony jest także ogólny zarys optymalnego środowiska uczenia się oraz sposoby jego uzyskania.
W całej książce znajdują się pożyteczne tabele, wykresy i notatki do wykorzystania przez praktyków. Wszystkie one są podane jako wzory dla lepszego zrozumienia ich zastosowania. Każdy rozdział kończy lista kluczowych kwestii, stanowiąca podsumowanie teorii i praktyki.
Ostatni rozdział poświęcony jest zagadnieniu wzajemnego wspierania się - rodzin przez rodziny, rodzin przez profesjonalistów, i profesjonalistów przez profesjonalistów. Do rozdziału tego dodano załącznik, wyjaśniający to zagadnienie za pomocą materiałów szkoleniowych i wielu innych pożytecznych informacji. Ma to służyć lepszemu zrozumieniu strategii pozytywnych zachowań w odniesieniu do osób z autyzmem.
Przystępna, łatwa do zrozumienia, oparta na zdrowych doświadczeniach, niniejsza książka stanowi cenny element zestawu narzędzi dla wszystkich profesjonalistów i dla rodziców, wspierających dzieci i młodzież ze spektrum autyzmu.
Francine Brower Koordynator regionalny (Północ) Narodowe Stowarzyszenie Autystyczne
Spis treści
PrzedmowaPodziękowania
Wstęp
Rozdział 1. Autyzm i trudne zachowania
Autyzm: aktualne teorie
Trudne zachowania: tworzenie roboczej definicji
Trudne zachowanie a autyzm: asocjacja
Rozdział 2. Jak rozumieć wspieranie zachowania
Wspieranie zachowań
Rozumienie zachowania jako ekspresji potrzeb
Kategorie potrzeb
Identyfikowanie potrzeb
Rozdział 3. Rozwijanie strategii proaktywnych
Strategie proaktywne
Wprowadzanie proaktywnych strategii
Oczyszczenie miejsca do uczenia się
Rozdział 4. Rozwijanie naszej roli we wspieraniu zachowania..
Rozumienie siebie
Trudne zachowania własne
Dalsze działania, rozwijanie praktyki
Organizacje rozwijające się
Rozdział 5. Rozwijanie środowiska uczenia się
Środowisko uczenia się
Bezpieczne środowisko uczenia się
Zdrowe środowisko uczenia się
Spokojne środowisko uczenia się
Odpowiednia treść uczenia się
Motywująca treść uczenia się
Rozdział 6. Wspieranie innych
Dzielenie się wiedzą, wspieranie innych
Wspierające rodziny
Wspierający profesjonaliści
Załącznik do rozdziału 6. Materiały szkoleniowe
Słowniczek
Dalsza lektura
Indeks
Książka
-
ISBN:
978-83-63766-01-6
-
Autor:
Martin Hanbury
-
Wydanie:
1
-
Rok wydania:
2016
-
Format:
165 x 235 mm
-
Liczba stron:
119
-
Oprawa:
Miękka
Inne tytuły z tej serii:
Uczę się rozumieć innych Emocje i gesty
32,00
PLN
Autyzm i dieta O czym warto wiedzieć
16,50
PLN
Rodzice dzieci z autyzmem
35,00
PLN
Świry dziwadła i zespół Aspergera
28,90
PLN
Klienci, którzy kupili ten produkt wybrali również...
Świry dziwadła i zespół Aspergera
28,90
PLN