Przestrzeń dla kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim
Kraków 2013, wydanie 2, format 165 x 235, objętość 336 str., oprawa miękka
Temat twórczości w kontekście niepełnosprawności, a szczególnie niepełnosprawności intelektualnej jest niezwykle rzadko poruszany w literaturze pedagogicznej, można wręcz rzec, że jest to temat zaniedbany, ujmowany powierzchownie lub traktowany z niedowierzaniem. Rozpoznanie przestrzeni sprzyjającej kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, to główny cel książki. Analiza indywidualnych, rodzinnych i edukacyjnych czynników warunkujących twórczość, została poprzedzona obiektywną i subiektywną diagnozą potencjału twórczego badanych osób. Rezultatem wieńczącym całość dociekań badawczych jest katalog uwarunkowań kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, zaprezentowany w podsumowaniu książki.
Opinie recenzentów:
Katarzyna Parys podjęła wyzwanie zmagania się z obszarem badawczym, w który pedagodzy specjalni wkraczają incydentalnie. Złożoność zjawiska kreatywności uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim zdecydowała się rozważyć w szerokiej perspektywie, nakreślając program badawczy tak, by objąć uwagą badawczą różnorodne czynniki mogące mieć znaczenie dla kreatywności dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. Interesujące pole badań, szeroko zakrojony program badawczy, jak również prowadzone analizy świadczą o tym, że Autorka nie tylko odważnie podejmuje wyzwania badawcze, ale także wykazuje wysokie kompetencje badawcze, sprawnie porusza się po literaturze przedmiotu i – co ważne – potrafi przeprowadzić czytelnika zarówno przez dotychczasowe dociekania badawcze w badanym polu, jak i teoretyczne koncepty.
z recenzji dr hab. Sławomiry Sadowskiej, prof. UG
[…] bardzo wysoko oceniam pomysł badawczy i cel przedłożonej do recenzji pracy. Być może nie stanie się ona jeszcze opracowaniem przełomowym w zakresie myślenia o edukacji uczniów niepełnosprawnych intelektualnie, ale bez wątpienia dostarcza wielu interesujących tez, treści, spójnej wiedzy, zachęcając do dalszych badań […] oraz zmiany utartych poglądów – nie tylko tych rozpowszechnionych w wiedzy potocznej, ale także konsekwentnie powielanych w obszarze wiedzy naukowej.
z recenzji dra hab. Zenona Gajdzicy, prof. UŚ
Spis treści
Rozdział 1Kreatywność uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu lekkim
Rozdział 2
Przestrzeń uwarunkowań kreatywności
Ku koncepcji projektu badawczego
Rozdział 3
Kreatywność uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu lekkim w różnych dziedzinach aktywności
Rozdział 4
Kreatywność uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
lekkiego stopnia w samoocenie, ocenie kolegów i nauczycieli
Rozdział 5
Kreatywność uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
lekkiego stopnia w kontekście uwarunkowań indywidualnych
Rozdział 6
Kreatywność uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
lekkiego stopnia w kontekście uwarunkowań rodzinnych
Rozdział 7
Pedagodzy specjalni wobec kreatywności własnej i kreatywności
uczniów
Rozdział 8
Kreatogenny klimat w miejscu nauki i pracy
Rozdział 9
Edukacja kreatywna uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
lekkiego stopnia w założeniach programowych
Rozdział 10
Kreatywność uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu lekkim. Próba syntezy
Książka
-
ISBN:
978-83-7850-471-9
-
Autor:
Parys Katarzyna