Wczytuję dane...
Autor, Redaktor: Wiatrowska Leokadia,
Waga produktu: 0.430 kg
Realizacja zamówienia: 48 godzin
EAN: 9788378500858
Wysyłka od: 9.90 PLN
Wydawca: Impuls


Kraków 2012, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 332 str., oprawa miękka

Zastosowana przez Autorkę metoda to propozycja indywidualnego przebiegu działań edukacyjnych, który z powodzeniem może być modyfikowany i dostosowywany do potrzeb i możliwości […] danej klasy. Na podkreślenie ze wszech miar zasługuje zwrócenie […] uwagi na postawę nauczyciela jako kreatora indywidualnych podejść i preferencji dla każdego dziecka z osobna. Nauka pisania i czytania to niezwykła powinność i odpowiedzialność ze strony nauczyciela, wyzwalająca działania twórcze i kreatywne, jakie drzemią w świadomości ucznia. Rola i zadania, jakie stoją przed nauczycielem w przypadku dzieci o specyficznych trudnościach w nauce pisania i czytania, powodują zwiększenie skali kompetencji i odpowiedzialności nauczyciela profesjonalisty w tym zawodzie.

Z recenzji dr hab. Urszuli Ordon, prof. AJD

Skala występowania zjawiska dysleksji (ryzyka dysleksji) ujawniona przez naukę, jak również praktykę pedagogiczną skłania wielu badaczy do poszukiwania nowszych, innych i skuteczniejszych sposobów pracy z dzieckiem, aby pomóc mu w wysiłkach edukacyjnych związanych z nauką czytania i pisania. Także ta książka jest wskazaniem nowej metody pracy z uczniem rozpoczynającym swoją szkolną karierę. Aby owa nauka okazała się jak najmniej bolesna, można zastosować tę metodę w przypadku dzieci z zaburzeniami rozwojowymi i uczynić z nauki przyjemną zabawę połączoną z twórczą działalnością.

Dzięki teoretycznym rozważaniom dotyczącym dysleksji i jej metodycznego aspektu metoda ta może być również stosowanym przez rodziców sposobem pracy z dzieckiem. To przecież oni, jako największy autorytet, stanowią często silny oręż w pokonywaniu trudności swoich potomków. Stąd wykorzystanie przez rodziców opisanej metody może się przyczynić do zmniejszania kryzysów i porażek tych, których bardzo kochają. Wspólna praca z dzieckiem to nie tylko wyraz troski o nie, lecz także strukturyzowanie inteligencji emocjonalnej, tak bardzo niezbędnej człowiekowi w dobie nanocywilizacji. Każdy rodzic jest zatem zobowiązany do wspomagania rozwoju swojego dziecka, co może czynić, zapoznając się z przedstawianą metodą pracy. Nie ma w niej zwycięzców i pokonanych, nie ma mądrzejszych i mniej zdolnych. Są tylko wytrwali i ambitni, którzy pragną rozwijać swoje horyzonty poznawcze przez nieustawanie w wysiłkach.


Spis treści

Wstęp         

Rozdział 1
Rola aktywności poznawczej w kształtowaniu umiejętności czytania i pisania     


1.1. Przetwarzanie informacji i ich związek z poznaniem i działaniem     
1.2. Paradygmat podwójnego kodowania     
1.3. Paradygmat pojedynczego kodu     
1.4. Reprezentacje (struktury) poznawcze i ich taksonomie     
1.4.1. Struktury obrazowe     
1.4.2. Struktury werbalne     
1.4.3. Struktury mentalne     
1.5. Konstruktywizm jako idea poznawczego rozwoju człowieka     

Rozdział 2
Problematyka trudności w uczeniu się     


2.1. Ustalenia definicyjne określeń: „trudności w uczeniu się”, „niepowodzenia szkolne” a „opóźnienia w nauce”     
2.2. Wielość orientacji etiologicznych odnośnie do trudności w uczeniu się w świetle nauki     
2.3. Kryteria klasyfikacyjne trudności w uczeniu się i niepowodzeń szkolnych     
2.4. Przyczyny trudności w uczeniu się     
2.5. Czynniki pedagogiczne jako źródło ograniczeń edukacyjnych     
2.6. Rozpoznawanie i symptomatologia niepowodzeń dydaktycznych     



Rozdział 3
Psychofizjologiczne aspekty dysleksji     


3.1. Czytanie i pisanie jako umiejętności człowieka     
3.2. Psychofizjologiczne podstawy czytania i pisania     
3.3. Dziecko z dysleksją w różnych sytuacjach     
3.3.1. W szkole     
3.3.2. W rodzinie     
3.3.3. W społeczeństwie     

Rozdział 4
Podstawy teoretyczne zastosowanej metody nauczania liter     


4.1. Specyfika uczenia się małych dzieci     
4.2. Wartość dydaktyczna różnych metod uczenia się    
4.3. Indywidualne style uczenia się i dobór form pracy     
4.4. Style nauczania i możliwości ich modyfikacji     
4.5. Wyznaczniki przyjętej metody     


Rozdział 5
Teoretyczne założenia badań własnych    


5.1. Pedagogiczny i społeczny sens badań nad dysleksją     
5.1.1. Osobowościowy aspekt dysleksji     
5.1.2. Społeczny aspekt dysleksji     
5.2. Przedmiot badań eksperymentalnych     
5.3. Problemy i hipotezy badawcze. Zmienne i wskaźniki     
5.4. Metody weryfikacji hipotez    

Rozdział 6
Badania dotyczące efektywności zastosowania metody werbalnego i obrazowego nauczania liter    


6.1. Sytuacja dziecka jako ucznia w klasie pierwszej – analiza danych empirycznych     
6.1.1. Stan umiejętności czytania i ryzyka dysleksji wszystkich badanych dzieci rozpoczynających naukę
w szkołach podstawowych w Brzegu
(liczba badanych – 280 uczniów)    
6.1.2. Klasy pierwsze PSP nr 1 w Brzegu – badania wstępne i kontrolne (grupa eksperymentalna – EI i EII)     
 6.1.3. Klasy pierwsze PSP nr 6 w Brzegu – badania wstępnei kontrolne (grupa kontrolna – KI i KII)     
 6.1.4. Analiza porównawcza wyników eksperymentu między grupą E (grupa eksperymentalna) a grupą K
(grupa kontrolna)    
 6.1.5. Analiza wyników grupy eksperymentalnej ER (grupa eksperymentalna ze stwierdzonym ryzykiem dysleksji w stopniu umiarkowanym i wysokim)     
 6.1.6. Analiza wyników grupy kontrolnej KR (grupa kontrolna ze stwierdzonym ryzykiem dysleksji
w stopniu umiarkowanym i wysokim)     
 6.1.7. Analiza wyników grupy eksperymentalnej EN (grupa eksperymentalna bez stwierdzonego ryzyka dysleksji i z pograniczem ryzyka)     
 6.1.8. Analiza wyników grupy kontrolnej KN (grupa kontrolna
bez stwierdzonego ryzyka dysleksji i z pograniczem ryzyka)     
 6.1.9. Analiza porównawcza wyników eksperymentu między grupą ER (grupa eksperymentalna ze stwierdzonym ryzykiem dysleksji w stopniu umiarkowanym
i wysokim) i KR (grupa kontrolna ze stwierdzonym ryzykiem dysleksji w stopniu umiarkowanym i wysokim)   
6.1.10. Analiza porównawcza wyników eksperymentu między grupą EN (grupa eksperymentalna bez stwierdzonego ryzyka dysleksji lub z pograniczem ryzyka) i KN (grupa kontrolna bez stwierdzonego ryzyka dysleksji lub z pograniczem ryzyka)     
6.2. Sytuacja dziecka w klasie zerowej – analiza danych empirycznych     
 6.2.1. Analiza badań wstępnych i porównawczych klasy eksperymentalnej zerowej – gr. EOI > gr. EOII     
 6.2.2. Analiza badań wstępnych i porównawczych klasy kontrolnej zerowej – gr. KOI > gr. KOII     
 6.2.3. Analiza porównawcza badań klasy zerowej eksperymentalnej i kontrolnej – gr. EO > gr. KO      

Rozdział 7
Uwarunkowania nauki pisania i czytania     


7.1. Znaczenie środowiska rodzinnego    
7.2. Znaczenie środowiska nauczycielskiego     

Rozdział 8
Podsumowanie wyników empirycznych jako ogólna ocena skuteczności metody werbalnego i obrazowego nauczania liter    

Literatura    

Aneks     

Spis tabel, wykresów i schematów  

Książka

  • ISBN: 

    978-83-7850-085-8

  • Autor: 

    Wiatrowska Leokadia

Inne tytuły z tej serii:

aaa ssss